hamburger

Arie Wim Kars

Maak kennis met Arie Wim Kars, portret nummer 33 in onze serie Talent groeit Innoord.

Ik ben Arie Wim en ik woon in Hoorn, waar ik jarenlang als leerkracht, ib’er, adjunctdirecteur en directeur heb gewerkt. Daarna heb ik nog bij de Fontys hogeschool lesgegeven en in de Watergraafsmeer gewerkt. Sinds 2018 werk ik als directeur op de Twiskeschool. Het mooiste aan deze school vind ik het feit dat iedereen zich hier zo welkom voelt. Het is een dorpsschool in de grote stad zonder kneuterig te zijn. Ik ben de trotse vader van twee dochters waarvan er één juf is.

Wat versta jij onder talent?
‘Talent is iets dat je goed kan en je weet dat je het kan. Kinderen moeten hun talenten vaak nog ontdekken, volwassenen zijn zich er meestal wel van bewust. Maar talenten herkennen kan wel gestimuleerd worden. Talenten zijn bijna belangrijker dan competenties. Je zou kunnen onderzoeken waar je talenten liggen door een talentenmatrix in te vullen. Als je ze eenmaal in kaart hebt, kun je kijken hoe je deze tijdens je werk kunt inzetten.’

Wanneer kwam je voor het laatst met talent in aanraking?
‘Ik speur continu naar talenten van mijn collega’s. En ik schroom ook niet om die in te zetten, desnoods via ‘erkende ongelijkheid’. Ik bedoel daarmee dat ik gerust iemand vraag voor een bepaalde functie of taak omdat ik ervan overtuigd ben dat deze persoon dat kan.’

Wat zet jij in om talent te ontwikkelen?
‘Op de Twiskeschool ben ik nog volop aan het rondkijken en heb ik nog weinig gedaan om talenten van collega’s verder te ontwikkelen. Wel heb ik tijdens de kennismakingsgesprekken al gevraagd naar ieders talenten, interesses en ambities.
In een vorige functie heb ik ooit Directeuren voor Directeuren bedacht. Elke schooldirecteur die bij het bestuur aangesloten was, was wel ergens uitzonderlijk goed in. Denk aan financiën of facilitaire zaken. De andere directeuren konden deze persoon dan om hulp of advies vragen op dit gebied. Dat kan goed werken omdat directeuren elkaars werk goed begrijpen.’

Wat is belangrijk voor talent?
‘Bewustwording, zelfvertrouwen en lef. Het is hier op school mijn taak het juiste klimaat te scheppen waarin leerkrachten en andere medewerkers hun talenten optimaal kunnen inzetten. Talenten fascineren mij, dus ik faciliteer ze graag. En ik spreek ook graag mijn bewondering ervoor uit.’

Ook geïnspireerd om bij Innoord te werken?
Kijk op https://dewerkplekvanjeleven.nl/

#dewerkplekvanjeleven