hamburger

George Pol

Mogen wij aan je voorstellen: George Pol, een onmisbare schakel binnen Innoord nu we onderwijs op afstand geven. 

Wat doe je precies bij Innoord?

Ik begon in 2016 als ICT’er op de IJpleinschool. Daar kwamen later de IJdoornschool en De Buikslotermeer bij. Twee dagdelen per week ben ik op elke school. Verder ben ik voor alle scholen van Innoord Privacy Officer. In die functie ben ik aanspreekpunt op AVG-gebied.

Wat is het eerste dat je deed toen je hoorde dat de scholen dicht gingen?

Na de bekendmaking van de scholensluiting realiseerde ik me dat alles nu online moest gaan gebeuren en ben ik vrij snel begonnen met lijstjes maken van te regelen zaken. En gaan zoeken naar hand-outs voor collega’s – deels eerder door mezelf gemaakt, deels van collega’s of Internet.

Wat betekent thuisonderwijs voor jouw werk?

Voor veel personeelsleden kwamen er allerlei nieuwe dingen op ze af. Hierdoor kregen de meeste ICT’ers het een stuk drukker; verzamelen van informatie en deze zo vlot mogelijk delen was van belang. Gelukkig gaat dit binnen Innoord heel snel en democratisch. Alle ideeën die langskwamen werden op prijs gesteld en heel snel bij elkaar in een document gezet, dat doorgroeide naar www.innoordwerktthuis.nl. Een mooi initiatief van ICT’ers van Innoord.

Wat heb je deze eerste twee weken allemaal moeten doen?

Zowel mijn mailbox als WhatsApp overstroomde regelmatig met vragen en wensen. Prioriteiten stellen wordt dan lastig; iedereen heeft evenveel haast om z’n problemen opgelost te krijgen. Soms heb ik in schoolappgroepen laten weten dat het onmogelijk werd om iedereen buiten de groep één op één antwoord te geven, omdat er te veel berichten binnenkwamen. Na een Hangouts-vergadering van een uur, vorige week vrijdag, had ik plots 500 nieuwe, ongelezen WhatsApp-berichten! 

Voor de leerlingen is aangeboden dat ze Chromebooks van school kunnen lenen om thuis te werken. Geen probleem, maar op school worden deze geladen in een grote kast, waarin zo’n 30 tot 50 apparaten passen. De stroomsnoeren zitten netjes weggewerkt achterin de kast. Het kost best veel tijd om deze los te krijgen en meeneemklaar te maken.

Op één van onze scholen zijn kortgeleden 5 nieuwe karren met Chromebooks aangeschaft, dus daar waren voldoende apparaten om alle leerlingen die er een nodig hadden te voorzien. Sommige andere scholen hebben veel minder devices op school, te weinig om aan al hun leerlingen uit te lenen. Onze oude Chromebooks zijn over, en geschikt. Wel zijn deze – ooit witte – zo veel gebruikt, dat ze uitgebreid gereinigd moesten worden. En voor de zekerheid heb ik ze allemaal getest. Daarbij vielen er 8 af, omdat ze ontbrekende toetsen, een streep op het scherm of een niet-ladende batterij hadden. In totaal zijn er toch ruim 50 die een zusterschool kan gebruiken de komende tijd.

Door de enorme berg mail, apps, te checken hardware, etc. werden de dagen vorige week erg lang. Eerst gewoon van 08.00 tot 17.00 uur, dan boodschappen, koken, eten, even relaxen. Om 20.00 uur verder, vaak tot 23.00 uur. Uitleg schrijven voor collega’s, schoolwebsite aanpassen, vragen beantwoorden (gelukkig kun je Gmail opdragen om je antwoorden pas ‘s morgens om 08.00 uur te versturen!).  Woensdag 25 maart was de eerste wat rustigere dag (normaal gesproken ook m’n vrije dag). Daarvoor ben ik 9 dagen volcontinu in touw geweest. 

En wat verwacht je de komende weken te doen?

De komende weken verwacht ik dat het een stuk rustiger zal worden. Iedereen raakt gewend aan deze modus. Leerkrachten ondersteunen elkaar uitgebreid, waardoor niet alleen de ICT’ers de helpende hand hoeven bieden op computer- en softwaregebied. Ik heb heel veel bewondering voor de manier waarop de collega’s nu les aan het geven zijn. En ook voor hoe de mensen van het bestuurskantoor betrokken zijn en alles uit de kast halen om zoveel mogelijk te steunen. En tot slot – zeker niet te vergeten(!) – de leerlingen, die in deze rare situatie, thuis hun best aan het doen zijn om ‘gewoon’ verder te gaan met leren. Hulde!