hamburger
Liz Hill juf basisonderwijs Amsterdam Noord

Liz Hill

Wij spraken met Liz Hill op OBS Twiske. Portret nummer 22 in onze serie #talentgroeitinnoord.

‘Mijn naam is Liz. Ik werk sinds 1 januari op OBS Twiske in groep 4. Ik heb hiervoor anderhalf jaar in Amsterdam West gewerkt, dit heb ik gedaan toen er een overschot was aan leerkrachten. Toen het leerkrachten tekort opkwam ben ik terug gegaan naar Innoord, daar was ik heel blij om. Ik ben nu ongeveer 6 jaar leerkracht. Na mijn afstuderen ben ik meteen begonnen voor de klas. Hiervoor heb ik veel in de sociale sector gewerkt, ik wist nooit precies wat ik wilde. Toen ik zelf kinderen kreeg kwam ik meer in aanraking met het onderwijs. Dat vond ik toen zo interessant dat ik zelf de pabo ben gaan doen. Ik merkte dat ik in de praktijk wel tegen dingen aanliep die ik op de opleiding niet had geleerd, zoals veel leerkrachten. Hoe ga je om met ouders, gedragsproblemen, extra ondersteuning in de klas; hoe ga je om met leerkracht zijn? Ik ben begonnen met het ondersteunen van leerkrachten hierin met mijn eigen bedrijf. Ik ben scholen gaan adviseren in het aanvragen van subsidies en het ondersteunen van leerkrachten en leerlingen. Ik kon in deze begeleiding op een hele andere manier in de klas kijken en dat vond ik heel fijn. Om die reden ben ik ook begonnen met een Master. Uiteindelijk is het mijn doel om (intern)begeleider te worden in het onderwijs.’

|WAT IS TALENT VOLGENS JOU?|
‘Ik vind dat je niet specifiek kan zeggen dat de ene leerling talent heeft en de andere leerling niet. Elke leerling heeft talent! Bij de een is het meer ontwikkeld, bij de ander niet. Soms zie je het al heel duidelijk en soms moet het nog tot uiting komen. Talent is volgens mij iets dat je heel goed kan, alleen laten sommige leerlingen het al veel duidelijker zien dan anderen.
Talent is niet alleen wat je kunt, maar het laat ook zien wie je bent. Het is niet belangrijk om jezelf te vergelijken met anderen, je hoeft niet beter te zijn dan de rest. Je mag blij zijn wie je bent, er is altijd wel iets waar je goed in bent en daar mag je trots op zijn! ‘

|WAT DOE JIJ OM TALENT IN DE KLAS NAAR VOREN TE LATEN KOMEN?|
‘Ik laat de leerlingen kennis maken met allerlei verschillende vakken. Ook probeer ik ze zo goed mogelijk te leren kennen. Om dat te bereiken praat ik heel veel met ze, ook individueel. Daarnaast probeer ik korte lijnen te onderhouden met hun ouders, dat werkt niet altijd maar het helpt heel goed om ze te leren kennen.
Ik geef ze veel ruimte om uit te proberen en te ontdekken, binnen de kaders van de klas en wat ik kan aanbieden. Daarbij kijk ik heel goed naar ze en zie ik talenten naar voren komen. Ik focus in de klas heel veel op positiviteit; leerlingen mogen trots op zichzelf zijn. Niemand is beter dan de ander, we zijn gelijk. Zo doen wij ook ‘topper van de week’, elke leerling wordt dan een keer positief in het zonnetje gezet. We geven elkaar complimenten en proberen elkaar verder te helpen. Hierdoor hebben wij ook een heel fijn klimaat in de klas.
Verder hebben we op school naschoolse activiteiten. Nu hebben ze de kans om mee te doen aan ‘Wijsneus’ en krijgen ze na school natuuronderwijs. Deze activiteiten worden dan geïntroduceerd in de klas zodat ze zelf kunnen kiezen of ze mee willen doen. Dit zijn telkens andere dingen.’

Lees hier meer interviews met onze medewerkers.