hamburger
Leerkracht of docent basisonderwijs Amsterdam Noord

Madeleen Ritsema

Vorige week spraken wij met Madeleen Ritsema op OBS IJplein. Dit is portret nummer 17 in onze serie #talentgroeitinnoord.

‘Ik ben Madeleen en ik werk nu 14 jaar in het onderwijs. Ik ben als zij-instromer het onderwijs binnen gekomen. Ik ben toen al snel magement taken gaan doen. Eerst als locatieleider, toen adjunct-directeur en nu 2,5 jaar als directrice op OBS IJplein. Tussendoor ben ik ook academisch opleider geworden op de Universitaire Pabo van Amsterdam, dit doe ik nu 4 jaar.
Voordat ik voor het onderwijs koos was ik kunsthistorica, ik heb kunstgeschiedenis gestudeerd. Door verschillende factoren kwam ik toch het onderwijs terecht, ik wilde graag iets doen met kunsten in het onderwijs. De drempel die nog steeds ervaren wordt bij toegang tot de kunsten, mag heel erg verlaagd worden. Ik had ook veel affiniteit met leerlingen en het onderwijs, ik wilde graag kunst gaan verweven in het onderwijs en dat ook overbrengen. Dat is een van mijn drijfveren, in mijn functie is daarin veel mogelijk. Zo doen we op school projecten en hebben we een theater.’

| Wat is talent voor jou? |
‘Talent is dat waar iemand heel veel affiniteit mee heeft en wat iemand heel leuk vindt. Eerder nog dan dat iemand er goed in moet zijn. Als je ergens affiniteit mee hebt, kan je gaan onderzoeken wat het kan opleveren als je inzet toont. Dit kan verschillende uitingen hebben, je kan er dan goed in zijn of het erg leuk vinden. In het onderwijs is dat heel breed, je kan overal talent voor hebben.’

| Wat zet jij in om talent te laten groeien? |
‘Keuze. Ik geef heel veel ruimte, binnen het team en bij de leerlingen. Ik geef ze vrijheid om te doen wat ze graag willen doen. Ik vraag dan ook aan de leerlingen wat ze leuk zouden vinden om in een volgende pauze-carrousel of leercarrousel te doen. Ik luister heel veel naar de kinderen en naar het team, zo kunnen we ons samen ontwikkelen en dragen zij ook verantwoordelijkheid over hun eigen ontwikkeling. Ik kijk hierin ook naar het team. Onze concierge heeft bijvoorbeeld veel affiniteit met techniek, hij werkt nu mee met de technieklessen op school. Dat vindt hij erg leuk, wij gebruiken dan zijn talent en hij mag zijn talent inzetten en overbrengen. Ik vind het belangrijk om mogelijkheden te geven aan de hand van talenten in mijn team, ook als dit buiten hun functie is. Zo neemt de motivatie ook toe.’

| Hoe zie jij de toekomst van het onderwijs? |
‘Ik denk dat er, als het onderwijs goed is ingericht, veel ruimte is voor talent. Bij de juiste vorm van onderwijs is het ook aantrekkelijk om je eigen talenten hierin kwijt te kunnen. Vaak is het nog erg gekaderd; ‘Dit moet je doen en zo moet je het doen’, dat is het dan. Ik zie het graag andersom; ‘Wil jij een bijdrage leveren aan ons onderwijs en wat kan jij inbrengen?’. Natuurlijk moeten bepaalde dingen, maar het kan veel meer omgedraaid worden. We kunnen veel meer kijken naar wat iemand wil en wat de sterke kanten van iemand zijn, in plaats van alleen naar de eisen. Dan kan er gekeken worden naar wat daarbij past, daarmee wordt het onderwijs ook aantrekkelijker. Iedereen mag er zijn, van fouten kunnen we leren. ‘Happy mistakes’, we helpen elkaar verder.

Ik denk dat het onderwijs in de huidige vorm geen lang leven meer heeft, ik heb nog heel veel ideeën over het onderwijs. Ik zou veel meer samen willen werken binnen het team en het talent van de leerkrachten meer willen benutten. Het liefst zou ik alle muren op school doorbreken. Bij de kleuters hebben we dit al gedaan. Als de één het heel leuk vindt om met kinderen te debatteren kan hij of zij dat doen, de ander houdt erg van verschillende rekenwerkvormen en kan dat verzorgen. Ik vind het nogal wat dat een leerkracht op de basisschool alles moet beheersen, niemand is overal goed in. Ik wil ook niet dat iedereen een eigen vakje of hokje heeft, maar veel meer samen het onderwijs verzorgen. Hierin kan er gebruikt gemaakt worden van de talenten van leerkrachten, dit vind ik in het huidige onderwijs niet genoeg tot bloei komen. Ik probeer op school erg te kijken naar de talenten die leerkrachten hebben en de mogelijkheden om dit nog meer te stimuleren en uit te breiden. Ik denk dat hier nog veel meer mee gedaan kan worden. Natuurlijk moet je altijd wel dingen doen waar je minder affiniteit mee hebt, maar we zouden meer moeten doen met wat we leuk vinden en goed kunnen. Zo wordt het onderwijs voor heel veel mensen veel interessanter.’