hamburger
Marleen Docent bij Innoord basisscholen

Marleen Keijlard

Afgelopen week spraken wij met Marleen Keijlaard op Montessori Boven ’t IJ. Dit is portret nummer 24 in onze serie #talentgroeitinnoord.

‘Ik ben Marleen Keijlard, ik ben 55 jaar en werk al heel lang in Amsterdam Noord. Ik ben in 1992 komen werken op Montessori Boven ’t IJ vanuit Oud-West waar ik werkte. Ik heb rond 2000 een tijdje in Amsterdam Oost gewerkt, omdat ik zelf kinderen kreeg en dichter bij huis wilde gaan werken. Ik heb altijd contact gehouden met mijn collega’s op deze school, op een gegeven moment ben ik weer terug gekomen. Ik heb heel lang in de bovenbouw gewerkt en ik geef nu met veel plezier les aan groep 5/6. Ook doe ik veel op school ter ondersteuning van de directie. Zo ben ik bijvoorbeeld stagecoördinator. In deze rol begeleid ik stagiaires en mentoren op school. Ook ben ik duo-voorzitter van de GMR van Innoord.’

| Wat is talent voor jou? |
‘Voor mij is talent dat je kan voelen en benoemen waar je goed in bent. Ik vind talent belangrijk in een team, als juf of als meester, dat je talent kan inzetten. Ook vind ik het heel belangrijk dat je talent bij kinderen kan zien. Ik draai al heel lang mee in het onderwijs en ik vind het jammer om te zien dat talent vaak wordt afgemeten aan hoe goed je bent in rekenen of taal. Ik vind dat kinderen ook heel veel andere talenten kunnen hebben. Ik merk dat er nu op scholen meer wordt aangestuurd om juist deze andere en verschillende talenten te ontdekken; deze aandacht voor divers talent vind je ook terug in de koersnotitie.’

| Welk talent zie jij terug in de klas ? |
‘In de klas zie ik echt van alles terug! De een kan heel mooi tekenen, de ander is heel creatief of kan geweldig rekenen. Bij mij in de klas zijn er kinderen die heel goed kunnen overleggen en samenwerken, maar ook kinderen die heel hard kunnen rennen, goed kunnen klimmen of sociaal sterk zijn en kunnen bemiddelen. Talent heeft ook echt aandacht en ontwikkeling nodig. Gisteren waren wij met de klas op schoolreisje en daar kwam wel een mooi talent naar voren. We gingen naar het klimbos en kwamen daar aanlopen met de klas. Er was een jongen die gelijk riep; ‘Dat ga ik niet doen hoor! Dat durf ik niet!’. We hebben hem heel erg begeleid en stapje voor stapje verder geholpen. Er waren meer leerlingen die dit wel spannend vonden. Je ziet dan heel mooi dat een leerling stapje voor stapje toch het doel kan bereiken, ook al leek dit eerst niet mogelijk. Talent gaat ook erg over succeservaringen en de mogelijkheid hebben om een volgende stap te nemen. In mijn visie is een talent dat niet gezien wordt of waarin geen volgende stap genomen kan worden een kwaliteit die vervaagt, en niet de kans krijgt om te groeien. Dat is zonde!’

Lees hier meer interviews met onze medewerkers.