hamburger

Tineke Poel – de Waart

Maak kennis met Tineke Poel – de Waart, portret nummer 32 in onze serie Talent groeit Innoord.

Ik ben Tineke en ik kom uit Monnickendam. Voordat ik bij De Poolster kwam werken heb ik de meest uiteenlopende dingen gedaan. Ik heb gewerkt  als supervisor bij een marktonderzoekbureau, een peuterspeelzaal en een kinderdagverblijf. Maar ook bij een rondvaartbotenmaatschappij en een verzorgingstehuis. Na verschillende opleidingen ben ik op De Poolster begonnen als onderwijsassistent en heb ik 8 jaar lang, samen met een duo een kleutergroep gehad. Het jonge kind heeft mijn voorkeur, de blijdschap, het onvoorwaardelijke, de verwondering en openheid zijn voorbeelden voor ons allen. Ik heb in mijn jeugd altijd al heel veel interesse voor de natuur gehad. Ik was vroeger vaak te vinden langs de slootrand en op zoek naar  bodemvondsten. Ik ben sinds een paar jaar coördinator van de leertuin. Hierin kan ik mijn energie volledig kwijt. Daarnaast doe ik alle intakegesprekken, ik val in bij de kleutergroepen en begeleid ik de leerlingenraad. Eigenlijk ben ik een soort vliegende keep. Het mooie aan mijn functie binnen de school is dat ik persoonlijk contact opbouw met de leerlingen en ouders, waardoor ik een makkelijk aanspreekpunt ben en ze eventueel ook met hun problemen kan helpen.

Wat versta jij onder talent?

Ieder kind heeft een talent, want ieder kind is uniek. Bij het ene kind zit het talent dieper verscholen dan bij het andere kind. Ik zie het als mijn taak om iedere leerling de juiste tools aan te reiken om zijn/haar eigen talenten te ontdekken en verder te ontwikkelen. Sommige kinderen vinden dit spannend, maar wie nooit bang is, kan ook nooit dapper zijn.

Wanneer kwam je voor het laatst met talent in aanraking?

Pasgeleden heb ik met een paar leerlingen uit groep zeven en acht een muurtje in de leertuin gemetseld. Een van de jongens die meehielpen ontdekte dat hij er veel aanleg voor had. Hij had gevoel voor de juiste verhoudingen van de bestanddelen en ging heel gedegen te werk. Tijdens het metselen straalde hij. Later vertelde hij me dat hij het thuis ook met zijn vader was gaan doen en dat hij nu zeker wist dat hij later metselaar wil worden.

Wat zet jij in om talent te ontdekken/ontwikkelen?

Ik geloof heel erg in succeservaringen. Hier op school zit een meisje dat liever doet dan denkt. Zij vindt het nog wel eens moeilijk om de hele dag stil te zitten in de klas. Als ik met de kleuters in de leertuin ben, haal ik haar  op om me te helpen. Want ze is erg goed met jonge kinderen. Een klasgenootje van haar geniet er juist weer van om concrete opdrachten uit te voeren. Dus haar vraag ik geregeld om even te helpen met sjouwen. Dat vindt ze heerlijk. Als ik met de leerlingen in de weer ben, zie ik dus vaak waar hun interesses en talenten buiten het klaslokaal liggen. En die informatie kan ik dan weer mooi doorgeven aan hun leerkrachten, zodat zij er in de klas op kunnen inspelen.

Wat is belangrijk voor talent?

Dat leerlingen de ruimte en de tools krijgen om hun talenten te ontwikkelen en dat leerkrachten informatie gepassioneerd over kunnen brengen. Juffen en meesters die meedenken, samen met de leerling ergens naartoe werken en de leerling begeleiden op zijn of haar interessegebied.  

Ook geïnspireerd om bij Innoord te werken?

Kijk op https://dewerkplekvanjeleven.nl/