hamburger

Yvette van Deene

Maak kennis met Yvette van Deene, portret nummer 43 in onze serie Talent groeit Innoord.

‘Mijn naam is Yvette van Deene, ik ben nog net 38 jaar en ik woon in Amsterdam Noord. Sinds drie jaar werk ik als leerkracht op De Piramide. Vlak na de Pabo heb ik noodgedwongen bij een bank gewerkt, maar dat haalde het niet bij het onderwijs. Het mooiste aan mijn vak vind ik de momenten dat leerlingen doorhebben hoe iets zit, dat hun lampje aangaat. Laatst vroeg een leerling waarom ze niet elke dag tot zes uur naar school mocht. Mijn klas is dus heel leergierig. En ik ook. Daarom vind ik het ook zo goed dat we bij Innoord nu een huisacademie – De Voorsprong – hebben. Want ook ik ben nooit uitgeleerd.’

Wat versta je onder talent?

‘Het is iets dat je goed kunt of zou willen kunnen door er veel voor te oefenen. Soms moet je werken aan iets om er beter in te worden. Het kunnen verschillende dingen zijn. Rekenen of taal, zingen of dansen maar ook zorgzaam zijn en empathisch vermogen hebben.’ 

Welke omstandigheden of omgevingsfactoren zijn belangrijk om talent van leerlingen tot ontwikkeling te laten komen?

‘Een kind moet goed in zijn of haar vel zitten om zich te kunnen en durven uiten. Wanneer je bijvoorbeeld thuis goed kunt zingen, maar dat in de klas niet durft te laten horen, blijft je talent op school verborgen.’ 

Wat zet jij in om talent bij leerlingen te ontdekken of te ontwikkelen?  

‘Vooral veel praten, kijken en luisteren zodat mijn leerlingen zich gezien en gehoord voelen. Ik doe dit door middel van kringgesprekken, rollenspellen, handpoppen en toneelstukjes. En om de basis zoals rekenen en taal aan te leren maak ik zoveel mogelijk gebruik van speelse manieren. We bewegen lekker veel in de klas. En ja, daardoor is het vaak best onrustig. Maar ik ben ervan overtuigd dat kinderen dingen beter onthouden als ze er iets bij doen dan als ze doodstil aan een tafeltje moeten zitten.’ 

Kun je een mooi voorbeeld geven van een moment waarop je talent bij een leerling ontdekte?

‘Als leerkracht maak je dit gelukkig aan de lopende band bewust en onbewust mee. En de successen zijn vaak de kleinste dingen. Een meisje dat tijdens het buitenspelen actief de eenzame leerlingen bij het spel betrekt, klasgenoten die elkaar helpen als de ander het antwoord niet weet of leestalenten die al boeken uit een hogere groep kunnen lezen; mijn klas barst van de talenten.’ 

Ook geïnspireerd om bij Innoord te werken en talenten te ontdekken?

Kijk dan op https://dewerkplekvanjeleven.nl/