Gerjanne Meedendorp

‘Ik ben van het steunen en stutten’

 

Juffen en meesters, dat zijn de bekendste onderwijsmedewerkers. Maar zij zijn uiteraard niet de enigen die ons onderwijs vorm geven. Daar zijn nog veel meer mensen bij betrokken. Wat dacht je bijvoorbeeld van conciërges, intern begeleiders, onderwijsassistenten, leerkrachtondersteuners, administratief medewerkers, luizenouders, voorleesopa’s en -oma’s, en ga zo maar door. Dit schooljaar stellen we je voor aan een aantal van onze onmisbare ondersteuners.

 

De ondersteuner van vandaag is Gerjanne Meedendorp, intern begeleider op OBS De Klimop.

 

‘Ik woon heel dicht bij school, ben zelfs de buurvrouw van enkele leerlingen. Toen we voor onze oudste dochter een school zochten, kwam ik hier voor het eerst binnen. Zij is uiteindelijk naar een andere school gegaan, maar ik wilde hier niet meer weg. Het is een warme en gezellige school met aardig wat leerlingen die minder kansen krijgen dan gemiddeld. Ik besloot meteen een open sollicitatie te sturen, werd op gesprek uitgenodigd en mocht na een tijdje aan de slag als zorgcoördinator. ’

 

‘Voordat ik hier kwam werken, gaf ik les en deed ik remedial teaching. Op deze school coördineer ik de ondersteunnig aan leerlingen. Ik zorg er, met mijn collega-IBer, voor dat de leerkrachten alle leerlingen in hun klas kunnen bieden wat ze nodig hebben. Daar ontwikkel ik beleid voor en ondersteun ik de leerkrachten in om dat vervolgens uit te voeren in hun klas. Daarnaast zit ik in het MT en ondersteun ik de directeur. Ik vind het fijn om op de tweede stoel te zitten en zo samen een brug te kunnen slaan tussen beleid en realiteit. Daarom heb ik ook @Stichting Leerkracht mede geïntroduceerd op De Klimop. Dit is een methode uit het bedrijfsleven met als doel elke dag een beetje beter te worden. We helpen elkaar en dragen gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van het onderwijs.’

 

‘Op dit moment volg ik het traject Expeditie Leiderschap van Claire Boonstra (@Operatie Educatie). De coachende manier van leren ligt mij heel goed. Het gelukkigst ben ik als ik zie dat iemand een volgende stap zet, of dat nu een leerling of een collega is. Ik ben van het steunen en stutten.’