Sandy Zitman

‘Creativiteit is het vermogen om verbindingen te maken tussen alles waar je leven mee gevuld is.’

 

Juffen en meesters, dat zijn de bekendste onderwijsmedewerkers. Maar zij zijn uiteraard niet de enigen die ons onderwijs vorm geven. Daar zijn nog veel meer mensen bij betrokken. Wat dacht je bijvoorbeeld van conciërges, intern begeleiders, onderwijsassistenten, leerkrachtondersteuners, administratief medewerkers, luizenmoeders, voorleesoma’s, en ga zo maar door. Dit schooljaar stellen we je voor aan een aantal van onze onmisbare ondersteuners.

 

De ondersteuner van vandaag is Sandy Zitman, docent beeldende vorming op De IJdoornschool.

 

‘Op de IJdoornschool geef ik bevo (beeldende vorminglessen) aan groep 3 tot en met 8. Daarbij ligt de nadruk vooral op het bewust ervaren van het creatieve proces. We zijn allemaal creatief, en allemaal op een andere manier. Hoe het voor jou werkt is een ontdekkingstocht. Wat inspireert je, hoe onderzoek je, hoe kom je tot jouw keuzes en hoe werkt reflecteren? Ook gebruik ik vaak VTS (Visual Thinking Strategies) in mijn lessen. Een prachtige manier om met elkaar in gesprek te gaan. Ik ervaar dat kinderen zich graag willen uiten en hiermee ook hun spreekvaardigheid oefenen. De beleving van kunst kijken, onderzoeken en maken is inmiddels een hele gewone wekelijkse les geworden.’

 

‘Mijn motivatie is mijn overtuiging dat bewustwording ontwikkelen in de manier waarop we creatief zijn, ons individueel maar ook collectief bekrachtigt. Creativiteit is het vermogen om verbindingen te maken tussen alles waar je leven mee gevuld is. Kinderen die dit jong leren in te zetten hebben daar hun hele leven voordeel van.

Wat ik het mooist vind, is het moment waarop ik bij het kind zie dat ze groeien in hun eigenaarschap, in het creatieve proces; zelfstandig werken, hun nieuwsgierigheid weten te vinden, om hulp kunnen vragen en al proberend verder weten te komen vaak met verrassend resultaat.’

 

‘Ik zou heel graag zien dat Innoord het vak creativiteit op alle scholen zou implementeren. Daar zie ik veel goede mogelijkheden voor, het vak reduceert zich daardoor niet alleen tot beeldende vorming maar wordt een springplank voor veel meer verbindingen, vakoverstijgend en breder geformuleerd kunstonderwijs. Ook het eerder genoemde VTS lijkt me een must!’