Mogen wij aan je voorstellen: Marco van Bijleveld, portret nummer 3 in onze serie Muren breken, meters maken.
‘Mijn naam is Marco van Bijleveld, ik woon in Zaandam en ben 31 jaar oud. Acht jaar geleden liep ik stage op OBS Twiske. Daarna heb ik onder andere twee jaar in Bolivia op een Nederlandse school gewerkt om uiteindelijk weer bij OBS Twiske uit te komen. Ik ben er zelfs voor van Utrecht naar Zaandam verhuisd. De populatie is heel divers en het team is groot, gezellig en gedreven. Daar houd ik van. Doordat de school zo groot is, is het team ook lekker gemêleerd en heb ik ook veel mannelijke collega’s. Ik ben leerkracht in het basisonderwijs geworden omdat ik dankzij dit werk elke dag kan doen wat ik leuk vind. Mijn passie voor kunst, talent voor taal, ict-kennis, reislust positiviteit en rekenvaardigheden; ik kan het allemaal delen met mijn leerlingen. Het werk is afwisselend en soms onvoorspelbaar, daar geniet ik van. Ik kan me goed vinden in de missie van de nieuwe koersnotitie: Muren breken, meters maken. Zo probeer ik mijn lesaanbod zo gevarieerd mogelijk te maken zodat leerlingen op veel verschillende vlakken meters kunnen maken. Ik zou wel vaker muren willen breken en er op uitgaan met de groep. Op verkenningstocht door Noord, leren door te ervaren.’
‘We zijn nu in het Eye Filmmuseum. Deze plek is voor mij erg waardevol. ik houd van films – van documentaires in het bijzonder – en ben er trots op dat dit prachtige en belangrijke museum in Amsterdam Noord staat. Het gebouw is iconisch, indrukwekkend en een tikkeltje excentriek, net als de inwoners van Noord. Het museum is een plek waar je film als beeldende kunstvorm kunt ervaren. Film als middel om belangrijke, onbekende of grappige verhalen kunt vertellen. Ik maak veel gebruik van film in mijn lessen. Iedere maandag kijken we een korte documentaire en gaan we in gesprek over de inhoud, de filmstijl of de filmmuziek. Het kijken naar deze films zorgt voor dialoog, ontspanning en begrip.’
‘Leerlingen kunnen hier uiteraard van alles leren over film. Hoe komt een film tot stand? Wat doet een regisseur? Maar ook kunnen ze hier ervaren hoe het is om zelf aan een film mee te werken. Zo kun je hier stop-motion filmpjes maken, grimeerles volgen en je eigen soundtrack componeren. Het museum is ook een plek om even tot rust te komen en te genieten van het uitzicht op het IJ. Ik zou hier graag op de trap gaan zitten met mijn 31 leerlingen, gewapend met schetsboek en potlood, om de langsvarende schepen vast te leggen. Maar er zijn natuurlijk ook filmzalen. Hoe gaaf zou het zijn als leerlingen, in het bijzijn van klasgenoten, leerkrachten en ouders (en onder het genot van een zoute popcorn) hun eigen stop-motion filmpje op het grote doek voorbij zien komen?’
Ook geïnspireerd om bij Innoord te werken en heel Amsterdam Noord als lesmateriaal te gebruiken? Kijk dan op dewerkplekvanjeleven.nl!