Nieuws

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons
‘Mijn gevoel zegt hoe ik het ga maken’

Jazeker, rekenen en taal zijn belangrijke vakken op de basisschool. Maar andere vakken zijn net zo waardevol. Denk aan creatieve vorming en bewegingsonderwijs, waarbij andere talenten ontwikkeld worden.
In deze serie laten we je zien welke inspirerende lessen we bij Innoord aan het verplichte curriculum toevoegen om onze leerlingen breed op te leiden, uit te dagen en bovenal op een flinke dosis plezier te trakteren.  

Safia (11 jaar) zit in groep 8 op de IJdoornschool. Ze volgt een les beeldende vorming.

Safia: ‘We doen vandaag een compositieles. Composities heb je in muziek en in kunst. We mogen de compositie alleen met basisvormen maken. Dat zijn driehoeken, rondjes, vierkanten en rechthoeken. Om de vormen mooi te maken gebruiken we een passer, gradenboog en geodriehoek. Ik bepaal de compositie niet bewust, mijn gevoel zegt hoe ik het ga maken.’

‘Ik hou heel erg van beeldende vorming. Het is samen met rekenen mijn lievelingsvak. En alles is beter dan geschiedenis. Ik vind beeldende vorming leuk omdat het een gezellige les is. We mogen namelijk kletsen tijdens de les. En thuis knutsel ik ook graag en veel.’

‘Als de compositie af is, kleuren we hem in het verf. Je kunt kiezen voor kleuren die veel op elkaar lijken of juist contrastkleuren gebruiken. We hebben ook geleerd wat basiskleuren zijn: rood, geel en blauw. Huh, heb ik precies de kleuren van de regenboog gebruikt? Ook dat had ik weer niet van tevoren bedacht.’

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #onderwijs2.0 #beeldendevorming

18 september 2020

‘Mijn gevoel zegt hoe ik het ga maken’

Jazeker, rekenen en taal zijn belangrijke vakken op de basisschool. Maar andere vakken zijn net zo waardevol. Denk aan creatieve vorming en bewegingsonderwijs, waarbij andere talenten ontwikkeld worden.
In deze serie laten we je zien welke inspirerende lessen we bij Innoord aan het verplichte curriculum toevoegen om onze leerlingen breed op te leiden, uit te dagen en bovenal op een flinke dosis plezier te trakteren.

Safia (11 jaar) zit in groep 8 op de IJdoornschool. Ze volgt een les beeldende vorming.

Safia: ‘We doen vandaag een compositieles. Composities heb je in muziek en in kunst. We mogen de compositie alleen met basisvormen maken. Dat zijn driehoeken, rondjes, vierkanten en rechthoeken. Om de vormen mooi te maken gebruiken we een passer, gradenboog en geodriehoek. Ik bepaal de compositie niet bewust, mijn gevoel zegt hoe ik het ga maken.’

‘Ik hou heel erg van beeldende vorming. Het is samen met rekenen mijn lievelingsvak. En alles is beter dan geschiedenis. Ik vind beeldende vorming leuk omdat het een gezellige les is. We mogen namelijk kletsen tijdens de les. En thuis knutsel ik ook graag en veel.’

‘Als de compositie af is, kleuren we hem in het verf. Je kunt kiezen voor kleuren die veel op elkaar lijken of juist contrastkleuren gebruiken. We hebben ook geleerd wat basiskleuren zijn: rood, geel en blauw. Huh, heb ik precies de kleuren van de regenboog gebruikt? Ook dat had ik weer niet van tevoren bedacht.’

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #onderwijs2.0 #beeldendevorming
... bekijk meerbekijk minder

Corona en het onderwijs

Natuurlijk zijn we met zijn allen verheugd dat we sinds 17 augustus weer dagelijks naar school gaan en we uw kinderen weer onderwijs kunnen bieden.     

We merken echter wel dat we in de huidige covid-19-periode te maken hebben met lastige praktische vraagstukken en dat we tegen de grenzen aanlopen van hetgeen uitvoerbaar is. Dit heeft alles te maken met de richtlijnen van het RIVM waar we ons aan moeten houden en de zorgen die hiermee samenhangen.     

Het komt nu helaas dagelijks voor dat onze leerkrachten zich preventief laten testen en als gevolg daarvan niet naar school kunnen komen. 

Daar komt nog bij dat er een wachttijd is voordat er getest kan worden en dat het een aantal dagen kan duren voordat de uitslag van die test bekend is. Natuurlijk doen onze scholen hun uiterste best om te voorkomen dat groepen om deze reden thuis moeten blijven. Dit lukt echter niet in alle gevallen omdat we ook te maken hebben met het lerarentekort.     

Zoals in de landelijke media vermeld is gaat het kabinet bij het testen voorrang verlenen aan medewerkers in de zorg en het onderwijs. Dit is echter nog niet georganiseerd. We hopen dat dit snel rond is.  

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #coronageneratie #lerarentekort

16 september 2020

Corona en het onderwijs

Natuurlijk zijn we met zijn allen verheugd dat we sinds 17 augustus weer dagelijks naar school gaan en we uw kinderen weer onderwijs kunnen bieden.

We merken echter wel dat we in de huidige covid-19-periode te maken hebben met lastige praktische vraagstukken en dat we tegen de grenzen aanlopen van hetgeen uitvoerbaar is. Dit heeft alles te maken met de richtlijnen van het RIVM waar we ons aan moeten houden en de zorgen die hiermee samenhangen.

Het komt nu helaas dagelijks voor dat onze leerkrachten zich preventief laten testen en als gevolg daarvan niet naar school kunnen komen.

Daar komt nog bij dat er een wachttijd is voordat er getest kan worden en dat het een aantal dagen kan duren voordat de uitslag van die test bekend is. Natuurlijk doen onze scholen hun uiterste best om te voorkomen dat groepen om deze reden thuis moeten blijven. Dit lukt echter niet in alle gevallen omdat we ook te maken hebben met het lerarentekort.

Zoals in de landelijke media vermeld is gaat het kabinet bij het testen voorrang verlenen aan medewerkers in de zorg en het onderwijs. Dit is echter nog niet georganiseerd. We hopen dat dit snel rond is.

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #coronageneratie #lerarentekort
... bekijk meerbekijk minder

‘De sfeer is hier eigenlijk altijd goed’

Juffen en meesters, dat zijn de bekendste onderwijsmedewerkers. Maar zij zijn uiteraard niet de enigen die ons onderwijs vorm geven. Daar zijn nog veel meer mensen bij betrokken. Wat dacht je bijvoorbeeld van conciërges, intern begeleiders, onderwijsassistenten, leerkrachtondersteuners, administratief medewerkers, luizenouders, voorleesopas en -oma’s, en ga zo maar door. Dit schooljaar stellen we je voor aan een aantal van onze onmisbare ondersteuners. 

De ondersteuner van vandaag is Dennis Meulemans (57), conciërge bij OBS De Piramide.

‘Sinds twee jaar ben ik hier conciërge. Maar om nou te zeggen dat ik hiervoor gekozen heb... Nee hoor, grapje! Maar het is wel gek gegaan. Ik heb jarenlang als orthopedisch technoloog gewerkt. Ik ontwierp orthopedische hulpmiddelen en was gastdocent orthopedische technieken op een MBO. Toen mijn werkgever moest bezuinigen, heb ik een tijdje fulltime voor mijn kinderen gezorgd. En opeens belde de directeur van OBS de Piramide dat hij een sollicitatiebrief van me had gekregen. Ik wist van niks! Bleek dat een gezamenlijke vriend de vacature op De Piramide wel iets voor mij vond.’

‘En dat klopt! Ik heb het hier heel erg naar mijn zin. Ik doe van alles: reparaties, telefoon aannemen, leerlingen ontvangen, pauzedienst, de leerkrachten een beetje pamperen, mee naar de schooltuinen en op schoolreisjes. Er is altijd genoeg te doen. Het leukste is natuurlijk het contact met de leerlingen. Kinderen zijn zo puur, je kunt enorm met ze lachen. Ik ben gevoelig voor sfeer en die is hier eigenlijk altijd goed.’

‘Dat sommige scholen het zonder conciërge moeten doen, vind ik ondenkbaar. Als je een technische conciërge in dienst hebt, kun je enorm bezuinigen op reparatie- en onderhoudskosten. Sowieso lijkt het me slim om een technisch persoon tussen Innoord en de onderhoudsbedrijven te plaatsen. Iemand die kan analyseren of bepaalde werkzaamheden noodzakelijk zijn en eventueel in huis uitgevoerd kunnen worden, kan heel veel opleveren. Dat lijkt me een mooie vervolgfunctie voor mij. Maar leerkrachtondersteuner of docent handenarbeid zie ik ook wel zitten.’
#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #ondersteuners

14 september 2020

‘De sfeer is hier eigenlijk altijd goed’

Juffen en meesters, dat zijn de bekendste onderwijsmedewerkers. Maar zij zijn uiteraard niet de enigen die ons onderwijs vorm geven. Daar zijn nog veel meer mensen bij betrokken. Wat dacht je bijvoorbeeld van conciërges, intern begeleiders, onderwijsassistenten, leerkrachtondersteuners, administratief medewerkers, luizenouders, voorleesopa's en -oma’s, en ga zo maar door. Dit schooljaar stellen we je voor aan een aantal van onze onmisbare ondersteuners.

De ondersteuner van vandaag is Dennis Meulemans (57), conciërge bij OBS De Piramide.

‘Sinds twee jaar ben ik hier conciërge. Maar om nou te zeggen dat ik hiervoor gekozen heb... Nee hoor, grapje! Maar het is wel gek gegaan. Ik heb jarenlang als orthopedisch technoloog gewerkt. Ik ontwierp orthopedische hulpmiddelen en was gastdocent orthopedische technieken op een MBO. Toen mijn werkgever moest bezuinigen, heb ik een tijdje fulltime voor mijn kinderen gezorgd. En opeens belde de directeur van OBS de Piramide dat hij een sollicitatiebrief van me had gekregen. Ik wist van niks! Bleek dat een gezamenlijke vriend de vacature op De Piramide wel iets voor mij vond.’

‘En dat klopt! Ik heb het hier heel erg naar mijn zin. Ik doe van alles: reparaties, telefoon aannemen, leerlingen ontvangen, pauzedienst, de leerkrachten een beetje pamperen, mee naar de schooltuinen en op schoolreisjes. Er is altijd genoeg te doen. Het leukste is natuurlijk het contact met de leerlingen. Kinderen zijn zo puur, je kunt enorm met ze lachen. Ik ben gevoelig voor sfeer en die is hier eigenlijk altijd goed.’

‘Dat sommige scholen het zonder conciërge moeten doen, vind ik ondenkbaar. Als je een technische conciërge in dienst hebt, kun je enorm bezuinigen op reparatie- en onderhoudskosten. Sowieso lijkt het me slim om een technisch persoon tussen Innoord en de onderhoudsbedrijven te plaatsen. Iemand die kan analyseren of bepaalde werkzaamheden noodzakelijk zijn en eventueel in huis uitgevoerd kunnen worden, kan heel veel opleveren. Dat lijkt me een mooie vervolgfunctie voor mij. Maar leerkrachtondersteuner of docent handenarbeid zie ik ook wel zitten.’
#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #ondersteuners
... bekijk meerbekijk minder

Zappsport challenge 

📺🎥🎬

Deze week namen leerlingen van obs De Klimop de pingpongbalchallenge van Britt Dekker en Ron Boszhard voor Zappsport aan. Ze kregen bekertjes om hun arm met pingpongballetjes erin. Wie het eerste alle pingpongballetjes eruit geschud had, had gewonnen. En dat is niet gemakkelijk, probeer het zelf maar eens. De winnaars kregen diezelfde middag nog een blowkartclinic. Wil je de aflevering zien? Kijk dan zaterdag 3 oktober om 08.55 uur naar NPO Zapp. 

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #zappsport #brittdekker92 #ronboszhardofficial

11 september 2020

Zappsport challenge

📺🎥🎬

Deze week namen leerlingen van obs De Klimop de pingpongbalchallenge van Britt Dekker en Ron Boszhard voor Zappsport aan. Ze kregen bekertjes om hun arm met pingpongballetjes erin. Wie het eerste alle pingpongballetjes eruit geschud had, had gewonnen. En dat is niet gemakkelijk, probeer het zelf maar eens. De winnaars kregen diezelfde middag nog een blowkartclinic. Wil je de aflevering zien? Kijk dan zaterdag 3 oktober om 08.55 uur naar NPO Zapp.

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #zappsport #brittdekker92 #ronboszhardofficial
... bekijk meerbekijk minder

Mentorenstart-up

De start van een nieuw schooljaar betekent ook de start van een nieuwe reeks workshops, cursussen en trainingen voor medewerkers. 
Deze week heeft een aantal collegas de mentorenstart-up gevolgd. Zo weten zij wat er van ze verwacht wordt als ze de studenten gaan begeleiden op hun stagedagen.  
De Pabo HvA OC- en Universitaire Pabo van Amsterdam-studenten, we zijn er klaar voor!

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #primaironderwijs #basisschool #mentorenstartup

9 september 2020

Mentorenstart-up

De start van een nieuw schooljaar betekent ook de start van een nieuwe reeks workshops, cursussen en trainingen voor medewerkers.
Deze week heeft een aantal collega's de mentorenstart-up gevolgd. Zo weten zij wat er van ze verwacht wordt als ze de studenten gaan begeleiden op hun stagedagen.
De Pabo HvA OC- en Universitaire Pabo van Amsterdam-studenten, we zijn er klaar voor!

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #primaironderwijs #basisschool #mentorenstartup
... bekijk meerbekijk minder

Nieuw schooljaar, nieuwe lesideeën

Kun je nog wel wat leuk lesideeën gebruiken voor dit kakelverse schooljaar? Kijk dan eens op onze Pinterestpagina. Hier staan allerlei ideeën per bouw en per thema ingedeeld. 

https://nl.pinterest.com/InnoordAmsterdam/

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #lesideeën

7 september 2020

Nieuw schooljaar, nieuwe lesideeën

Kun je nog wel wat leuk lesideeën gebruiken voor dit kakelverse schooljaar? Kijk dan eens op onze Pinterestpagina. Hier staan allerlei ideeën per bouw en per thema ingedeeld.

nl.pinterest.com/InnoordAmsterdam/

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #lesideeën
... bekijk meerbekijk minder

Leerlingen Innoord worden filmsterren

Het duurt nog ruim een maand, maar wij kijken er al reikhalzend naar uit: op donderdag 8 oktober gaat de documentaire De Schooltuin in première. De film is gemaakt ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van de Amsterdamse schooltuinen en wordt in ruim 75 bioscopen getoond. Een van de klassen in de film is de heerlijke bende op deze filmposter, een klas van onze obs De Klimop. 

#obsdeklimop #deschooltuin #filmsterren #basisschool #primaironderwijs #amsterdamnoord #emsfilms #innoord

2 september 2020

Leerlingen Innoord worden filmsterren

Het duurt nog ruim een maand, maar wij kijken er al reikhalzend naar uit: op donderdag 8 oktober gaat de documentaire De Schooltuin in première. De film is gemaakt ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van de Amsterdamse schooltuinen en wordt in ruim 75 bioscopen getoond. Een van de klassen in de film is de heerlijke bende op deze filmposter, een klas van onze obs De Klimop.

#obsdeklimop #deschooltuin #filmsterren #basisschool #primaironderwijs #amsterdamnoord #emsfilms #innoord
... bekijk meerbekijk minder

Nieuwe BSO in Amsterdam Noord

Goed nieuws: op 19 oktober opent Combiwel voor kinderen - Samen richting IKC een nieuwe buitenschoolse opvang (BSO) op O.B.S De Krijtmolen in Molenwijk. De Krijtmolen wordt dan een integraal kindcentrum (IKC) met een splinternieuwe aanbouw voor de opvang.
De Krijtmolen en Combiwel voor kinderen werkten al samen aan de voorschoolse educatie (VVE) voor kinderen van 2 tot 4 jaar. Vanaf volgende maand komt daar de BSO bij met plek voor 30 kinderen van 4 tot 13 jaar. 
De BSO is in eerste instantie bedoeld voor leerlingen van OBS De Krijtmolen. Maar leerlingen van Twiskeschool en Daltonschool De Poolster kunnen ook in aanmerking komen als er nog plekken vrij zijn.

#ikcdekrijtmolen #basisschool #primaironderwijs #kinderopvang #integraalkindcentrum #combiwelvoorkinderen #amsterdamnoord

31 augustus 2020

Nieuwe BSO in Amsterdam Noord

Goed nieuws: op 19 oktober opent Combiwel voor kinderen - Samen richting IKC een nieuwe buitenschoolse opvang (BSO) op O.B.S De Krijtmolen in Molenwijk. De Krijtmolen wordt dan een integraal kindcentrum (IKC) met een splinternieuwe aanbouw voor de opvang.
De Krijtmolen en Combiwel voor kinderen werkten al samen aan de voorschoolse educatie (VVE) voor kinderen van 2 tot 4 jaar. Vanaf volgende maand komt daar de BSO bij met plek voor 30 kinderen van 4 tot 13 jaar.
De BSO is in eerste instantie bedoeld voor leerlingen van OBS De Krijtmolen. Maar leerlingen van Twiskeschool en Daltonschool De Poolster kunnen ook in aanmerking komen als er nog plekken vrij zijn.

#ikcdekrijtmolen #basisschool #primaironderwijs #kinderopvang #integraalkindcentrum #combiwelvoorkinderen #amsterdamnoord
... bekijk meerbekijk minder

Column: Landen in de Zomerschool

Vandaag trakteren we jullie weer op een column van een van onze collegas. Dat kan een directeur, een leerkracht of een onderwijsondersteuner zijn. Zij vertellen in deze columns over hun mooie vak binnen het onderwijs. Over lachwekkende, bijzondere, gênante of ontroerende momenten met leerlingen of collegas. Kortom: de redenen dat wij in het onderwijs werken!

De column van vandaag is van Lucienne Rijks.

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #leerkracht #directeur #onderwijsondersteuner #column #deredenendatwijinhetonderwijswerken

28 augustus 2020

Column: Landen in de Zomerschool

Vandaag trakteren we jullie weer op een column van een van onze collega's. Dat kan een directeur, een leerkracht of een onderwijsondersteuner zijn. Zij vertellen in deze columns over hun mooie vak binnen het onderwijs. Over lachwekkende, bijzondere, gênante of ontroerende momenten met leerlingen of collega's. Kortom: de redenen dat wij in het onderwijs werken!

De column van vandaag is van Lucienne Rijks.

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #leerkracht #directeur #onderwijsondersteuner #column #deredenendatwijinhetonderwijswerken
... bekijk meerbekijk minder

Workshop van pedagoog Kees van Overveld 

Dinsdag 25 augustus vond een bijeenkomst in FC Hyena plaats over het omgaan met probleemgedrag in de groep o.l.v. Kees van Overveld. Alle IB-ers, begeleiders passend onderwijs en deelnemers van het leerteam gedrag waren uitgenodigd.

Kees geeft workshops en ondersteunt scholen bij probleemgedrag en is o.a. auteur van de boeken Gedragsoplossingen voor de moeilijke groep en SEL (sociaal-emotioneel leren als basis).

Hij hield een boeiend betoog met zeer herkenbare voorbeelden over de aanpak van gedragsproblemen en ging vooral in op low-level behaviour: klein probleemgedrag dat, als het uitgevoerd wordt door meerdere leerlingen, voor enorme gevoelens van stress en frustratie bij leerkrachten kan zorgen. Hierbij kun je denken aan brutale antwoorden geven, door de klas lopen, een leerling uitlachen of instructies niet opvolgen. Kees beschreef de kenmerken van dit gedrag en met welke strategieën je dit gedrag tegen kunt gaan. Ook het belang van groepsvorming (zeker aan het begin van het schooljaar!) en de aandacht voor sociaal emotioneel leren kwam aan de orde. 

Het was een interessante ochtend, die plaatsvond in een ontspannen corona-proof sfeer. Het is prettig om in deze coronatijd het schooljaar geïnspireerd te kunnen starten.
#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #expertisecentrum #internbegeleider #begeleiderpassendonderwijs

27 augustus 2020

Workshop van pedagoog Kees van Overveld

Dinsdag 25 augustus vond een bijeenkomst in FC Hyena plaats over het omgaan met probleemgedrag in de groep o.l.v. Kees van Overveld. Alle IB-ers, begeleiders passend onderwijs en deelnemers van het leerteam gedrag waren uitgenodigd.

Kees geeft workshops en ondersteunt scholen bij probleemgedrag en is o.a. auteur van de boeken Gedragsoplossingen voor de moeilijke groep en SEL (sociaal-emotioneel leren als basis).

Hij hield een boeiend betoog met zeer herkenbare voorbeelden over de aanpak van gedragsproblemen en ging vooral in op low-level behaviour: klein probleemgedrag dat, als het uitgevoerd wordt door meerdere leerlingen, voor enorme gevoelens van stress en frustratie bij leerkrachten kan zorgen. Hierbij kun je denken aan brutale antwoorden geven, door de klas lopen, een leerling uitlachen of instructies niet opvolgen. Kees beschreef de kenmerken van dit gedrag en met welke strategieën je dit gedrag tegen kunt gaan. Ook het belang van groepsvorming (zeker aan het begin van het schooljaar!) en de aandacht voor sociaal emotioneel leren kwam aan de orde.

Het was een interessante ochtend, die plaatsvond in een ontspannen corona-proof sfeer. Het is prettig om in deze coronatijd het schooljaar geïnspireerd te kunnen starten.
#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #expertisecentrum #internbegeleider #begeleiderpassendonderwijs
... bekijk meerbekijk minder

☀️ Terugblik Zomerschool Innoord ☀️

Met een grote glimlach kijken wij terug op de allereerste Zomerschool Innoord. Leerlingen en leerkrachten van verschillende Innoordscholen, werkten samen aan extra lessen taal en rekenen. Op de Ijdoornschool en IKC Noordrijk werd lesgegeven aan kinderen uit de huidige groepen 5, 6 en 7 én werden studiezalen geopend. 

Ook op O.B.S De Krijtmolen konden kinderen uit groep 6, 7 en 8 terecht in de zomerschoolstudiezalen. Voor de nieuwkomers van Innoord werd een zomerschool op OBS Het Vogelnest georganiseerd.

Het Expertisecentrum ontwikkelde in samenwerking met stichting Taalvorming een speciaal zomerschoolprogramma binnen het thema landen. 

Wethouder Marjolein Moorman (Gemeente Amsterdam) kwam een kijkje nemen en schoof o.a bij een les van juf Manuella op de  IJdoornschool aan, waar groep 7 bezig was met een les over wat er allemaal nodig is om naar je favoriete vakantiebestemming af te reizen. 
De wethouder was zichtbaar onder de indruk en verwoordde het heel mooi: “Jullie zitten allemaal tijdens de vakantie op school, maar zijn eigenlijk met z’n allen op reis vanuit de klas!”

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #zomerschool #coronageneratie

24 augustus 2020

☀️ Terugblik Zomerschool Innoord ☀️

Met een grote glimlach kijken wij terug op de allereerste Zomerschool Innoord. Leerlingen en leerkrachten van verschillende Innoordscholen, werkten samen aan extra lessen taal en rekenen. Op de Ijdoornschool en IKC Noordrijk werd lesgegeven aan kinderen uit de huidige groepen 5, 6 en 7 én werden studiezalen geopend.

Ook op O.B.S De Krijtmolen konden kinderen uit groep 6, 7 en 8 terecht in de zomerschoolstudiezalen. Voor de nieuwkomers van Innoord werd een zomerschool op OBS Het Vogelnest georganiseerd.

Het Expertisecentrum ontwikkelde in samenwerking met stichting Taalvorming een speciaal zomerschoolprogramma binnen het thema landen.

Wethouder Marjolein Moorman (Gemeente Amsterdam) kwam een kijkje nemen en schoof o.a bij een les van juf Manuella op de IJdoornschool aan, waar groep 7 bezig was met een les over wat er allemaal nodig is om naar je favoriete vakantiebestemming af te reizen.
De wethouder was zichtbaar onder de indruk en verwoordde het heel mooi: “Jullie zitten allemaal tijdens de vakantie op school, maar zijn eigenlijk met z’n allen op reis vanuit de klas!”

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #zomerschool #coronageneratie
... bekijk meerbekijk minder

Kom erbij!

Ben jij toe aan een nieuwe uitdaging en wil jij bijdragen aan duurzame inzetbaarheid, vitale medewerkers in een vitale bedrijfsomgeving? 

Vanwege het vertrek van onze collega zijn wij per 1 oktober 2020 op zoek naar een Coördinator verzuim en inzetbaarheid binnen de stichting Innoord.

Als Coördinator verzuim en inzetbaarheid richt je je samen met de schooldirecties op het voorkomen en verlagen van verzuim. Jij hebt een signalerende rol en verzorgt van daaruit voorlichting, preventieve activiteiten en voorstellen tot bijstelling van het beleid. Samen bouwen wij aan een werkomgeving waarin jij je verder kunt ontwikkelen in jouw vak én mee kunt helpen aan onze ambitie.

https://dewerkplekvanjeleven.nl/ 

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #primaironderwijs #basisschool #vacature #verzuimeninzetbaarheid

20 augustus 2020

Kom erbij!

Ben jij toe aan een nieuwe uitdaging en wil jij bijdragen aan duurzame inzetbaarheid, vitale medewerkers in een vitale bedrijfsomgeving?

Vanwege het vertrek van onze collega zijn wij per 1 oktober 2020 op zoek naar een Coördinator verzuim en inzetbaarheid binnen de stichting Innoord.

Als Coördinator verzuim en inzetbaarheid richt je je samen met de schooldirecties op het voorkomen en verlagen van verzuim. Jij hebt een signalerende rol en verzorgt van daaruit voorlichting, preventieve activiteiten en voorstellen tot bijstelling van het beleid. Samen bouwen wij aan een werkomgeving waarin jij je verder kunt ontwikkelen in jouw vak én mee kunt helpen aan onze ambitie.

dewerkplekvanjeleven.nl/

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #primaironderwijs #basisschool #vacature #verzuimeninzetbaarheid
... bekijk meerbekijk minder

OOOOHHHHMMMM

De medewerkers van Daltonschool IKC Zeven Zeeën en Daltonschool De Poolster begonnen het nieuwe schooljaar meteen goed met een gezellige teamdag. 
Een van de opdrachten was een bezoek aan ons stafbureau. Hier moesten ze onder andere de klok 88 minuten verzetten en een yogapose aannemen. En dat ging dit team hartstikke goed af! 👏 🧘🏽‍♀️

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #baisschool #primaironderwijs #teamdag

19 augustus 2020

OOOOHHHHMMMM

De medewerkers van Daltonschool IKC Zeven Zeeën en Daltonschool De Poolster begonnen het nieuwe schooljaar meteen goed met een gezellige teamdag.
Een van de opdrachten was een bezoek aan ons stafbureau. Hier moesten ze onder andere de klok 88 minuten verzetten en een yogapose aannemen. En dat ging dit team hartstikke goed af! 👏 🧘🏽‍♀️

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #baisschool #primaironderwijs #teamdag
... bekijk meerbekijk minder

🎉 Hoera, we mogen weer! 🎉

Vandaag zijn al onze 16 scholen weer opengegaan voor schooljaar 2020-2021. Zeker, we moeten nog steeds rekening houden met bepaalde coronamaatregelen. En we hebben natuurlijk ook ontzettend genoten van onze vrije weken. Maar  onze collegas en leerlingen weer zien is toch ook wel heel erg fijn. We hebben er zin in. Op naar een mooi schooljaar!

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #nieuwschooljaar #frissestart

17 augustus 2020

🎉 Hoera, we mogen weer! 🎉

Vandaag zijn al onze 16 scholen weer opengegaan voor schooljaar 2020-2021. Zeker, we moeten nog steeds rekening houden met bepaalde coronamaatregelen. En we hebben natuurlijk ook ontzettend genoten van onze vrije weken. Maar onze collega's en leerlingen weer zien is toch ook wel heel erg fijn. We hebben er zin in. Op naar een mooi schooljaar!

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #nieuwschooljaar #frissestart
... bekijk meerbekijk minder

Verborgen racisme vraagt nu altijd iets van mij. Terwijl het een joint effort zou moeten zijn om dit probleem op te lossen
Audrey Raalte, locatieleider OBS Zeven Zeeën

Vlak voor de zomervakantie interviewde de PO Raad onze collega Audrey over racisme in het basisonderwijs. 
Het volledige interview lees je hier: https://www.poraad.nl/nieuws-en-achtergronden/locatieleider-audrey-raalte-verborgen-racisme-vraagt-nu-altijd-iets-van-mij

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #racisme #blacklivesmattermovement

14 augustus 2020

'Verborgen racisme vraagt nu altijd iets van mij. Terwijl het een joint effort zou moeten zijn om dit probleem op te lossen'
Audrey Raalte, locatieleider OBS Zeven Zeeën

Vlak voor de zomervakantie interviewde de PO Raad onze collega Audrey over racisme in het basisonderwijs.
Het volledige interview lees je hier: www.poraad.nl/nieuws-en-achtergronden/locatieleider-audrey-raalte-verborgen-racisme-vraagt-nu-alt...

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #racisme #BlackLivesMatterMovement
... bekijk meerbekijk minder

Lichtpuntjes
Positieve effecten van de lockdown en coronamaatregelen

Het is zomervakantie. Tijd om terug te blikken op een roerige tijd. Een tijd waarin het onderwijs, net als de rest van de wereld, behoorlijk op zijn kop gestaan heeft. Wat heeft deze periode gedaan met het basisonderwijs in Amsterdam Noord? We vroegen het de directeuren van onze basisscholen. Vandaag Ingeborg Pheifer van OBS Het Vogelnest.

Toegenomen zelfstandigheid
‘Autonomie is zelfbeschikking, vrij zijn van externe aansturing. Vele kinderen van Het Vogelnest hebben de afgelopen maanden laten zien dat zij in staat zijn om autonoom te functioneren en zelfstandig te werken aan hun schoolopdrachten. Voor de coronauitbraak waren wij op Het Vogelnest al bezig met het vergroten van de autonomie bij leerlingen, zelfsturing en het eigenaarschap van leerlingen te stimuleren. Doordat we genoodzaakt waren om onderwijs op afstand te geven, kwam dit in een stroomversnelling.’ 

‘De leerlingen hadden gedurende deze periode verplichte momenten dat zij online een meeting hadden met de juf of meester, maar moesten daarnaast ook zelf plannen wanneer zij aan bepaalde lessen of activiteiten gingen werken. Hierdoor ontstond ruimte voor de autonomie van de leerling. Kinderen hielden hun weektaak goed bij en zaten steeds weer op tijd achter hun chromebook om de lessen van de juf of meester te volgen. Dit soms zonder externe aansturing van ouders of verzorgers.’

‘Wij zijn trots op deze ontwikkeling bij de leerlingen van Het Vogelnest. Zo zelfstandig en verantwoordelijk zijn zij met hun schoolwerk en leerprestaties omgegaan de afgelopen periode. Autonomie is namelijk een van de psychologische basisbehoeften, samen met de behoefte aan relatie en competentie. Het team van Het Vogelnest wil graag een vervolg geven aan deze mooie ontwikkeling en daarom wordt zelfstandigheid van de leerling, eigenaarschap en autonomie een onderwerp waaraan een van de leerteams gaat werken komend schooljaar.’

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #coronacrisis #thuisonderwijs #lichtpuntjes

13 augustus 2020

Lichtpuntjes
Positieve effecten van de lockdown en coronamaatregelen

Het is zomervakantie. Tijd om terug te blikken op een roerige tijd. Een tijd waarin het onderwijs, net als de rest van de wereld, behoorlijk op zijn kop gestaan heeft. Wat heeft deze periode gedaan met het basisonderwijs in Amsterdam Noord? We vroegen het de directeuren van onze basisscholen. Vandaag Ingeborg Pheifer van OBS Het Vogelnest.

Toegenomen zelfstandigheid
‘Autonomie is zelfbeschikking, vrij zijn van externe aansturing. Vele kinderen van Het Vogelnest hebben de afgelopen maanden laten zien dat zij in staat zijn om autonoom te functioneren en zelfstandig te werken aan hun schoolopdrachten. Voor de coronauitbraak waren wij op Het Vogelnest al bezig met het vergroten van de autonomie bij leerlingen, zelfsturing en het eigenaarschap van leerlingen te stimuleren. Doordat we genoodzaakt waren om onderwijs op afstand te geven, kwam dit in een stroomversnelling.’

‘De leerlingen hadden gedurende deze periode verplichte momenten dat zij online een meeting hadden met de juf of meester, maar moesten daarnaast ook zelf plannen wanneer zij aan bepaalde lessen of activiteiten gingen werken. Hierdoor ontstond ruimte voor de autonomie van de leerling. Kinderen hielden hun weektaak goed bij en zaten steeds weer op tijd achter hun chromebook om de lessen van de juf of meester te volgen. Dit soms zonder externe aansturing van ouders of verzorgers.’

‘Wij zijn trots op deze ontwikkeling bij de leerlingen van Het Vogelnest. Zo zelfstandig en verantwoordelijk zijn zij met hun schoolwerk en leerprestaties omgegaan de afgelopen periode. Autonomie is namelijk een van de psychologische basisbehoeften, samen met de behoefte aan relatie en competentie. Het team van Het Vogelnest wil graag een vervolg geven aan deze mooie ontwikkeling en daarom wordt zelfstandigheid van de leerling, eigenaarschap en autonomie een onderwerp waaraan een van de leerteams gaat werken komend schooljaar.’

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #coronacrisis #thuisonderwijs #lichtpuntjes
... bekijk meerbekijk minder

😎 Het grote zomer in Noord vakantiedoeboek* 📘

Heb jij de puzzels al opgelost, de proefjes gedaan en de speurtocht gefietst?
Je hebt nog tot 31 augustus de tijd om de quizvragen te beantwoorden en zo cadeaubonnen van IJskoud de beste te winnen, of je ouder(s) te nomineren als beste thuisleerkracht(en) en daarmee een boekenpakket van de OBA te verdienen. 
Zet m op! 💪

* Deze vakantiedoeboeken zijn vóór de zomervakantie uitgedeeld aan al onze leerlingen en medewerkers. 

Ontwerp en realisatie: wijstudio 

Met medewerking van IJssalon IJskoud de Beste, Gemeente Amsterdam (stadsdeel Noord) en Openbare Bibliotheek Amsterdam.

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #vakantiedoeboek

12 augustus 2020

😎 Het grote zomer in Noord vakantiedoeboek* 📘

Heb jij de puzzels al opgelost, de proefjes gedaan en de speurtocht gefietst?
Je hebt nog tot 31 augustus de tijd om de quizvragen te beantwoorden en zo cadeaubonnen van IJskoud de beste te winnen, of je ouder(s) te nomineren als beste thuisleerkracht(en) en daarmee een boekenpakket van de OBA te verdienen.
Zet 'm op! 💪

* Deze vakantiedoeboeken zijn vóór de zomervakantie uitgedeeld aan al onze leerlingen en medewerkers.

Ontwerp en realisatie: wijstudio

Met medewerking van IJssalon IJskoud de Beste, Gemeente Amsterdam (stadsdeel Noord) en Openbare Bibliotheek Amsterdam.

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #vakantiedoeboek
... bekijk meerbekijk minder

☀️ Over zonnestraaltjes gesproken..

Zomerschool Innoord zit erop. Maar dit zonnestraaltje willen we je niet ontnemen: Rozemarijn de Lange, leerkracht op de IJdoornschool.

Tijdens Zomerschool Innoord heb ik met leerlingen spelenderwijs gewerkt aan het vergroten van eigen taal- en rekenvaardigheden en tevens aan hun 21st Century Skills, binnen het thema ‘landen’.

Als echte ontdekkingsreizigers gingen we opzoek naar land om te oefenen met oppervlakte. We pakten er een meetlint bij om onze lengte in een zelfgemaakt paspoort in te vullen. Tijdens onze Zomerschool spelen waren we sportief én maakte we sommen met tijd. 
 
‘Juf, op deze manier vind ik leren wel leuk!’ 
‘Als we zo breuken doen, dan snap ik het wel.’ En daar doen we het voor.”

11 augustus 2020

☀️ Over zonnestraaltjes gesproken..

Zomerschool Innoord zit erop. Maar dit zonnestraaltje willen we je niet ontnemen: Rozemarijn de Lange, leerkracht op de IJdoornschool.

"Tijdens Zomerschool Innoord heb ik met leerlingen spelenderwijs gewerkt aan het vergroten van eigen taal- en rekenvaardigheden en tevens aan hun 21st Century Skills, binnen het thema ‘landen’.

Als echte ontdekkingsreizigers gingen we opzoek naar land om te oefenen met oppervlakte. We pakten er een meetlint bij om onze lengte in een zelfgemaakt paspoort in te vullen. Tijdens onze Zomerschool spelen waren we sportief én maakte we sommen met tijd.

‘Juf, op deze manier vind ik leren wel leuk!’
‘Als we zo breuken doen, dan snap ik het wel.’ En daar doen we het voor.”
... bekijk meerbekijk minder

Load more