Nieuws

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons
‘Je hoeft tenminste niet de hele tijd stil te zitten op je stoel’

Jazeker, rekenen en taal zijn belangrijke vakken op de basisschool. Maar andere vakken zijn net zo waardevol. Denk aan creatieve vorming en bewegingsonderwijs, waarbij andere talenten ontwikkeld worden.
In deze serie laten we je zien welke inspirerende lessen we bij Innoord aan het verplichte curriculum toevoegen om onze leerlingen breed op te leiden, uit te dagen en bovenal op een flinke dosis plezier te trakteren.  

Lina (5 jaar) zit in groep 2 op IKC Zeven Zeeën. Ze doet lessen met de Active Floor.  

‘Ik probeer alle monstertjes te vangen door op ze te gaan staan. Het worden er steeds meer, dus het is super moeilijk. Het gaat het beste als je het met de hele klas doet. En als je er een gevangen hebt, dan wordt het monstertje een verfklodder. Als je op de ActiveFloor gaat, hoef je je schoenen niet uit te doen, maar wel je veters vast te maken. Anders bijten de monstertjes erin, haha.’

‘We hebben de Active Floor om leren leuker te maken. Wij doen er beweegspelletjes op, maar de oudere kinderen kunnen er ook op rekenen en over vroeger en de wereld leren. Ze kunnen bijvoorbeeld een spelletje doen over klokkijken of over pizzapunten (breuken, red.) De Active Floor is heel fijn, want je kan er op een andere manier mee leren en je hoeft tenminste niet de hele tijd stil te zitten op je stoel. En de juffen en meesters kunnen ook nog zelf spellen maken voor ons. Eigenlijk is het enige stomme dat we niet elke dag op de Active Floor mogen.’

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #activefloor
19 februari 2021
‘Je hoeft tenminste niet de hele tijd stil te zitten op je stoel’

Jazeker, rekenen en taal zijn belangrijke vakken op de basisschool. Maar andere vakken zijn net zo waardevol. Denk aan creatieve vorming en bewegingsonderwijs, waarbij andere talenten ontwikkeld worden.
In deze serie laten we je zien welke inspirerende lessen we bij Innoord aan het verplichte curriculum toevoegen om onze leerlingen breed op te leiden, uit te dagen en bovenal op een flinke dosis plezier te trakteren.

Lina (5 jaar) zit in groep 2 op IKC Zeven Zeeën. Ze doet lessen met de Active Floor.

‘Ik probeer alle monstertjes te vangen door op ze te gaan staan. Het worden er steeds meer, dus het is super moeilijk. Het gaat het beste als je het met de hele klas doet. En als je er een gevangen hebt, dan wordt het monstertje een verfklodder. Als je op de ActiveFloor gaat, hoef je je schoenen niet uit te doen, maar wel je veters vast te maken. Anders bijten de monstertjes erin, haha.’

‘We hebben de Active Floor om leren leuker te maken. Wij doen er beweegspelletjes op, maar de oudere kinderen kunnen er ook op rekenen en over vroeger en de wereld leren. Ze kunnen bijvoorbeeld een spelletje doen over klokkijken of over pizzapunten (breuken, red.) De Active Floor is heel fijn, want je kan er op een andere manier mee leren en je hoeft tenminste niet de hele tijd stil te zitten op je stoel. En de juffen en meesters kunnen ook nog zelf spellen maken voor ons. Eigenlijk is het enige stomme dat we niet elke dag op de Active Floor mogen.’

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #activefloor
... bekijk meerbekijk minder
Watergesprekken
Kunst op OBS IJplein

Beeldend kunstenaar Valerie van Leersum raakte gefascineerd door de IJpleinbuurt van architect Rem Koolhaas toen deze in 2018 met sloop bedreigd werd. Ze zette uitspraken van buurtbewoners en leerlingen van de OBS IJplein met betrekking tot het uitzicht op het IJ om in posters en tegels. De kunstwerken zijn in de IJplein/Vogelbuurt te zien en voorzien van een QR-code. Door de code te scannen kom je meer te weten over de betreffende plek.

Valerie: ‘We wilden onderzoeken wat het wonen en leven aan het water betekent voor inwoners van de buurt. Deze “watergesprekken” waren vaak ontroerend en zeer intiem. Midden op straat, stelden mensen zich open voor elkaars inzichten, bevindingen en angsten. Zonder enige twijfel werd het wonen aan het water omschreven als zeer waardevol. Zo wonen brengt troost, relativeert, geeft vreugde, verbindt en brengt de mens terug naar de kern.’

Foto’s: Cees Hin 

http://valerievanleersum.nl/ijplein/2020/11/23/zicht-licht-en-lucht/?fbclid=IwAR14aLLyni3jy_IGgKNeL3XFqkgdLuwZJf94bIfrM1xt3-o1_bb26bbw2DQ

#ijpleinbuurt #ijpleinschool #basisschool #kunstproject #buurtproject #valerievanleersum #grafischewerkplaatsamsterdam #remkoolhaas
16 februari 2021
Watergesprekken
Kunst op OBS IJplein

Beeldend kunstenaar Valerie van Leersum raakte gefascineerd door de IJpleinbuurt van architect Rem Koolhaas toen deze in 2018 met sloop bedreigd werd. Ze zette uitspraken van buurtbewoners en leerlingen van de OBS IJplein met betrekking tot het uitzicht op het IJ om in posters en tegels. De kunstwerken zijn in de IJplein/Vogelbuurt te zien en voorzien van een QR-code. Door de code te scannen kom je meer te weten over de betreffende plek.

Valerie: ‘We wilden onderzoeken wat het wonen en leven aan het water betekent voor inwoners van de buurt. Deze “watergesprekken” waren vaak ontroerend en zeer intiem. Midden op straat, stelden mensen zich open voor elkaars inzichten, bevindingen en angsten. Zonder enige twijfel werd het wonen aan het water omschreven als zeer waardevol. Zo wonen brengt troost, relativeert, geeft vreugde, verbindt en brengt de mens terug naar de kern.’

Foto’s: Cees Hin

valerievanleersum.nl/ijplein/2020/11/23/zicht-licht-en-lucht/?fbclid=IwAR14aLLyni3jy_IGgKNeL3XFqk...

#ijpleinbuurt #ijpleinschool #basisschool #kunstproject #buurtproject #valerievanleersum #grafischewerkplaatsamsterdam #remkoolhaas
... bekijk meerbekijk minder
‘Ik ben van het steunen en stutten’

Juffen en meesters, dat zijn de bekendste onderwijsmedewerkers. Maar zij zijn uiteraard niet de enigen die ons onderwijs vorm geven. Daar zijn nog veel meer mensen bij betrokken. Wat dacht je bijvoorbeeld van conciërges, intern begeleiders, onderwijsassistenten, leerkrachtondersteuners, administratief medewerkers, luizenouders, voorleesopa’s en -oma’s, en ga zo maar door. Dit schooljaar stellen we je voor aan een aantal van onze onmisbare ondersteuners. 

De ondersteuner van vandaag is Gerjanne Meedendorp, intern begeleider op obs De Klimop.

‘Ik woon heel dicht bij school, ben zelfs de buurvrouw van enkele leerlingen. Toen we voor onze oudste dochter een school zochten, kwam ik hier voor het eerst binnen. Zij is uiteindelijk naar een andere school gegaan, maar ik wilde hier niet meer weg. Het is een warme en gezellige school met aardig wat leerlingen die minder kansen krijgen dan gemiddeld. Ik besloot meteen een open sollicitatie te sturen, werd op gesprek uitgenodigd en mocht na een tijdje aan de slag als zorgcoördinator. ’ 

‘Voordat ik hier kwam werken, gaf ik les en deed ik remedial teaching. Op deze school coördineer ik de ondersteuning aan leerlingen. Ik zorg er, met mijn collega-IBer, voor dat de leerkrachten alle leerlingen in hun klas kunnen bieden wat ze nodig hebben. Daar ontwikkel ik beleid voor en ondersteun ik de leerkrachten in om dat vervolgens uit te voeren in hun klas. Daarnaast zit ik in het MT en ondersteun ik de directeur. Ik vind het fijn om op de tweede stoel te zitten en zo samen een brug te kunnen slaan tussen beleid en realiteit. Daarom heb ik ook Stichting leerKRACHT mede geïntroduceerd op De Klimop. Dit is een methode uit het bedrijfsleven met als doel elke dag een beetje beter te worden. We helpen elkaar en dragen gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van het onderwijs.’ 

‘Op dit moment volg ik het traject Expeditie Leiderschap van Claire Boonstra (Operation Education). De coachende manier van leren ligt mij heel goed. Het gelukkigst ben ik als ik zie dat iemand een volgende stap zet, of dat nu een leerling of een collega is. Ik ben van het steunen en stutten.’ 

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #onderwijsondersteuners
15 februari 2021
‘Ik ben van het steunen en stutten’

Juffen en meesters, dat zijn de bekendste onderwijsmedewerkers. Maar zij zijn uiteraard niet de enigen die ons onderwijs vorm geven. Daar zijn nog veel meer mensen bij betrokken. Wat dacht je bijvoorbeeld van conciërges, intern begeleiders, onderwijsassistenten, leerkrachtondersteuners, administratief medewerkers, luizenouders, voorleesopa’s en -oma’s, en ga zo maar door. Dit schooljaar stellen we je voor aan een aantal van onze onmisbare ondersteuners.

De ondersteuner van vandaag is Gerjanne Meedendorp, intern begeleider op obs De Klimop.

‘Ik woon heel dicht bij school, ben zelfs de buurvrouw van enkele leerlingen. Toen we voor onze oudste dochter een school zochten, kwam ik hier voor het eerst binnen. Zij is uiteindelijk naar een andere school gegaan, maar ik wilde hier niet meer weg. Het is een warme en gezellige school met aardig wat leerlingen die minder kansen krijgen dan gemiddeld. Ik besloot meteen een open sollicitatie te sturen, werd op gesprek uitgenodigd en mocht na een tijdje aan de slag als zorgcoördinator. ’

‘Voordat ik hier kwam werken, gaf ik les en deed ik remedial teaching. Op deze school coördineer ik de ondersteuning aan leerlingen. Ik zorg er, met mijn collega-IB'er, voor dat de leerkrachten alle leerlingen in hun klas kunnen bieden wat ze nodig hebben. Daar ontwikkel ik beleid voor en ondersteun ik de leerkrachten in om dat vervolgens uit te voeren in hun klas. Daarnaast zit ik in het MT en ondersteun ik de directeur. Ik vind het fijn om op de tweede stoel te zitten en zo samen een brug te kunnen slaan tussen beleid en realiteit. Daarom heb ik ook Stichting leerKRACHT mede geïntroduceerd op De Klimop. Dit is een methode uit het bedrijfsleven met als doel elke dag een beetje beter te worden. We helpen elkaar en dragen gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van het onderwijs.’

‘Op dit moment volg ik het traject Expeditie Leiderschap van Claire Boonstra (Operation Education). De coachende manier van leren ligt mij heel goed. Het gelukkigst ben ik als ik zie dat iemand een volgende stap zet, of dat nu een leerling of een collega is. Ik ben van het steunen en stutten.’

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #onderwijsondersteuners
... bekijk meerbekijk minder
‘Ik kan niet tegen stilte, maar hou van chaos en prikkels’

We werken al heel lang thuis en zullen dat op het stafbureau nog wel even moeten doen. Hoe blijven onze collega’s fit en ontspannen? Vandaag beantwoordt Sandra Smith deze vragen.

Naam: Sandra Smith
Leeftijd: 45 jaar
Functie: onderwijsconsulent en opleider in de school
Woonsituatie: met man, drie kinderen en een hond

Wat vind je nu het lastigst?
‘In mijn werk is het elke keer spannend of ik naar de scholen mag, of de scholen open zijn, of de studenten aanwezig mogen zijn. Ik moet dus heel creatief zijn in waar ik studenten of leerkrachten ontmoet, want daar is nu eigenlijk nergens plek voor. Soms spreek ik buiten af, maar ook weleens bij een student, leerkracht of mezelf thuis. Ik vind het lastig dat ik mijn werk niet volledig naar behoren kan doen. En ik mis het dichtbij, nabij contact hebben. Mensen hebben juist nu coaching nodig, professionele en persoonlijke ontwikkeling. Veel studenten stapten gelukkig gemakkelijk over op online lesgeven, maar sommigen verdwenen van de radar. Die hadden als jongere moeite met het isolement dat de lockdown veroorzaakte en dat zorgde voor een studieachterstand. Privé vind ik het jammer dat mijn kinderen minder kunnen sporten, ik mijn musicallessen moet missen en dat we niet even spontaan naar een winkel, een café of familie kunnen.’ 

Hoe blijf je fysiek fit?
‘Ik loop veel met de hond. Meerdere keren per dag, ruim drie kwartier. Behalve als het regent, want dan komen we niet verder dan de oprit, haha. Wat beweging betreft heeft de lockdown dus niet veel voor mij veranderd. Behalve dan dat ik dus niet meer naar musicalles kan en dat is qua intensiteit vergelijkbaar met sporten. Deze lessen kunnen gewoon echt niet online gegeven worden, want het draait vooral om interactie, het echt samen doen. Bovendien is samen zingen momenteel uit den boze én is afstand houden onmogelijk als je samen repeteert.’

Hoe zorg je dat je mentaal ontspant?
‘De musicallessen zijn voor mij ook een vorm van ontspannen, want het staat voor mij voor samen plezier maken, in verbinding zijn. Lol maken geeft veel energie. Nu kan ik mijn plezier alleen uit de kinderen halen. Vandaar dat we er soms wat geks in gooien zoals met het hele gezin salsadansen in de woonkamer. Hoe gekker, hoe leuker. Of karaoke, lekker samen zingen. Zo zuiver of juist zo vals mogelijk. We zijn ook gek op ouderwetse bordspelletjes. Ik heb weinig tijd voor mezelf nodig. Ik hou van chaos en prikkels, daar word ik vrolijk van. Ik kan niet tegen stilte. Maar áls ik me terugtrek lees ik graag boeken voor mijn werk of streekromannetjes. En, o ja, ik teken ook graag en speel ook nog een beetje gitaar en piano. Eigenlijk heb ik nooit rust dus!’

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #coronacrisis #thuiswerken #fitblijven
12 februari 2021
‘Ik kan niet tegen stilte, maar hou van chaos en prikkels’

We werken al heel lang thuis en zullen dat op het stafbureau nog wel even moeten doen. Hoe blijven onze collega’s fit en ontspannen? Vandaag beantwoordt Sandra Smith deze vragen.

Naam: Sandra Smith
Leeftijd: 45 jaar
Functie: onderwijsconsulent en opleider in de school
Woonsituatie: met man, drie kinderen en een hond

Wat vind je nu het lastigst?
‘In mijn werk is het elke keer spannend of ik naar de scholen mag, of de scholen open zijn, of de studenten aanwezig mogen zijn. Ik moet dus heel creatief zijn in waar ik studenten of leerkrachten ontmoet, want daar is nu eigenlijk nergens plek voor. Soms spreek ik buiten af, maar ook weleens bij een student, leerkracht of mezelf thuis. Ik vind het lastig dat ik mijn werk niet volledig naar behoren kan doen. En ik mis het dichtbij, nabij contact hebben. Mensen hebben juist nu coaching nodig, professionele en persoonlijke ontwikkeling. Veel studenten stapten gelukkig gemakkelijk over op online lesgeven, maar sommigen verdwenen van de radar. Die hadden als jongere moeite met het isolement dat de lockdown veroorzaakte en dat zorgde voor een studieachterstand. Privé vind ik het jammer dat mijn kinderen minder kunnen sporten, ik mijn musicallessen moet missen en dat we niet even spontaan naar een winkel, een café of familie kunnen.’

Hoe blijf je fysiek fit?
‘Ik loop veel met de hond. Meerdere keren per dag, ruim drie kwartier. Behalve als het regent, want dan komen we niet verder dan de oprit, haha. Wat beweging betreft heeft de lockdown dus niet veel voor mij veranderd. Behalve dan dat ik dus niet meer naar musicalles kan en dat is qua intensiteit vergelijkbaar met sporten. Deze lessen kunnen gewoon echt niet online gegeven worden, want het draait vooral om interactie, het echt samen doen. Bovendien is samen zingen momenteel uit den boze én is afstand houden onmogelijk als je samen repeteert.’

Hoe zorg je dat je mentaal ontspant?
‘De musicallessen zijn voor mij ook een vorm van ontspannen, want het staat voor mij voor samen plezier maken, in verbinding zijn. Lol maken geeft veel energie. Nu kan ik mijn plezier alleen uit de kinderen halen. Vandaar dat we er soms wat geks in gooien zoals met het hele gezin salsadansen in de woonkamer. Hoe gekker, hoe leuker. Of karaoke, lekker samen zingen. Zo zuiver of juist zo vals mogelijk. We zijn ook gek op ouderwetse bordspelletjes. Ik heb weinig tijd voor mezelf nodig. Ik hou van chaos en prikkels, daar word ik vrolijk van. Ik kan niet tegen stilte. Maar áls ik me terugtrek lees ik graag boeken voor mijn werk of streekromannetjes. En, o ja, ik teken ook graag en speel ook nog een beetje gitaar en piano. Eigenlijk heb ik nooit rust dus!’

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #coronacrisis #thuiswerken #fitblijven
... bekijk meerbekijk minder
Eindelijk weer naar school is voor iedereen een feestje, maar voor de medewerkers en leerlingen van IKC Overhoeks is dit helemaal een feestelijke week. Zij mochten na lang wachten hun nieuwe gebouw voor het echie in gebruik nemen. 

TintelTuin
K_Dekker bouw & infra b.v.
rudy uytenhaak + partners architecten

https://www.telegraaf.nl/video/1712898080/alle-scholen-weer-open-mondkapje-gaan-we-niet-doen

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #AmsterdamNoord #primaironderwijs #basisschool #coronacrisis #lockdown #nieuwbouw #overhoeks #promeijer
11 februari 2021
Eindelijk weer naar school is voor iedereen een feestje, maar voor de medewerkers en leerlingen van IKC Overhoeks is dit helemaal een feestelijke week. Zij mochten na lang wachten hun nieuwe gebouw voor het echie in gebruik nemen.

TintelTuin
K_Dekker bouw & infra b.v.
rudy uytenhaak + partners architecten

www.telegraaf.nl/video/1712898080/alle-scholen-weer-open-mondkapje-gaan-we-niet-doen

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #AmsterdamNoord #primaironderwijs #basisschool #coronacrisis #lockdown #nieuwbouw #overhoeks #promeijer
... bekijk meerbekijk minder
De leerkrachten uit #Klassen zijn, net als wij, blij dat kinderen weer op school kunnen werken.

https://www.trouw.nl/verdieping/de-leraren-uit-klassen-zijn-blij-dat-kinderen-weer-op-school-kunnen-werken-ik-kreeg-regelmatig-s-nachts-huiswerk-in-mijn-mailbox~b63f345f/ 

Foto: Martijn Gijsbertsen

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #coronageneratie #leerachterstand
10 februari 2021
De leerkrachten uit #klassen zijn, net als wij, blij dat kinderen weer op school kunnen werken.

www.trouw.nl/verdieping/de-leraren-uit-klassen-zijn-blij-dat-kinderen-weer-op-school-kunnen-werke...

Foto: Martijn Gijsbertsen

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #AmsterdamNoord #basisschool #primaironderwijs #coronageneratie #leerachterstand
... bekijk meerbekijk minder
Stichting AWBR en Innoord zijn samen op zoek naar een junior adviseur huisvesting en facilitaire zaken. 

https://innoord.nl/vacature/junior-adviseur-huisvesting-en-facilitaire-zaken-1fte/

#vacatures #dewerkplekvanjeleven #junioradviseur #huisvesting #primaironderwijs #werkeninamsterdamnoord
9 februari 2021
Stichting AWBR en Innoord zijn samen op zoek naar een junior adviseur huisvesting en facilitaire zaken.

innoord.nl/vacature/junior-adviseur-huisvesting-en-facilitaire-zaken-1fte/

#vacatures #dewerkplekvanjeleven #junioradviseur #huisvesting #primaironderwijs #werkeninamsterdamnoord
... bekijk meerbekijk minder
‘Ik probeer meer bij de dag te leven’

We werken al heel lang thuis en zullen dat nog wel even moeten doen. Hoe blijven onze collega’s fit en ontspannen? Vandaag beantwoordt Jelle Mulder deze vragen.

Naam: Jelle Mulder
Leeftijd: 52 jaar
Functie: Bestuurssecretaris 
Woonplaats: Amsterdam  

Wat mis je het meest?
‘Vooral het directe contact met collegas. En dat gaat het vooral om, naast de collegas van het stafbureau, het contact met onze directeuren. Als stafbureau is het onze taak om hen te ondersteunen en helpen waar nodig. Mijn dagelijkse fietsritje en uitwaaien op de pont mis ik ook. Dat zijn de perfecte momenten om een drukke werkdag af te sluiten. Verder vind ik het ingewikkeld dat je tijdens online overleggen niet goed kunt peilen of gemaakte afspraken goed gevallen zijn. Normaal kom je tijdens de lunchpauze of bij het koffieapparaat nog even ergens op terug of zie je aan de lichaamstaal van je collega wat hij of zij vindt. Dat kan nu allemaal niet. Privé verlang ik ernaar om snel weer naar een wedstrijd van Ajax, naar Paradiso of De Melkweg te kunnen. Gelukkig mag ik als coach van mijn zoons voetbalteam wel nog langs de lijn staan. Maar een online concert vind ik niks. Dan kan ik net zo goed een dvd opzetten.’ 

Hoe blijf je fysiek fit?
‘Ik ga sowieso op tijd naar bed, dan ben ik in ieder geval goed uitgerust. En sinds kort begin ik heel braaf elke dag met een yogales van yogatv op yogaonline.nl. Dat doe ik vooral om de stijfheid door het continu stilzitten tegen te gaan. Ook ga ik minstens een keer per dag even naar buiten voor een ommetje. Hardlopen deed ik al lang en vaak en probeer ik ook nu nog steeds 1 à 2 keer per week te doen.’ 

Hoe zorg je dat je mentaal ontspant?
‘Door, als het even kan, bij de dag te leven. Maar daar moet ik echt nog wel een weg in vinden. In mijn werk is plannen en vooruitkijken heel belangrijk, en dat kan nu veel minder. En ik lees nu meer dan eerst. Op dit moment lees ik Utopia Avenue van David Mitchell. Een boek van 600 pagina’s, dus daar ben ik wel even zoet mee. Netflix probeer ik binnen de perken te houden, maar de Franse mysteriethriller Lupin en The Queens Gambit zijn wel echte aanraders. Vooral die laatste sprak me erg aan omdat ik vroeger vaak naar schaakwedstrijden ging (mijn broer schaakt) en die subcultuur uitermate interessant vind.’

Foto: Geers/Mulder

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #coronacrisis #thuiswerken #fitblijven
8 februari 2021
‘Ik probeer meer bij de dag te leven’

We werken al heel lang thuis en zullen dat nog wel even moeten doen. Hoe blijven onze collega’s fit en ontspannen? Vandaag beantwoordt Jelle Mulder deze vragen.

Naam: Jelle Mulder
Leeftijd: 52 jaar
Functie: Bestuurssecretaris
Woonplaats: Amsterdam

Wat mis je het meest?
‘Vooral het directe contact met collega's. En dat gaat het vooral om, naast de collega's van het stafbureau, het contact met onze directeuren. Als stafbureau is het onze taak om hen te ondersteunen en helpen waar nodig. Mijn dagelijkse fietsritje en uitwaaien op de pont mis ik ook. Dat zijn de perfecte momenten om een drukke werkdag af te sluiten. Verder vind ik het ingewikkeld dat je tijdens online overleggen niet goed kunt peilen of gemaakte afspraken goed gevallen zijn. Normaal kom je tijdens de lunchpauze of bij het koffieapparaat nog even ergens op terug of zie je aan de lichaamstaal van je collega wat hij of zij vindt. Dat kan nu allemaal niet. Privé verlang ik ernaar om snel weer naar een wedstrijd van Ajax, naar Paradiso of De Melkweg te kunnen. Gelukkig mag ik als coach van mijn zoons voetbalteam wel nog langs de lijn staan. Maar een online concert vind ik niks. Dan kan ik net zo goed een dvd opzetten.’

Hoe blijf je fysiek fit?
‘Ik ga sowieso op tijd naar bed, dan ben ik in ieder geval goed uitgerust. En sinds kort begin ik heel braaf elke dag met een yogales van yogatv op yogaonline.nl. Dat doe ik vooral om de stijfheid door het continu stilzitten tegen te gaan. Ook ga ik minstens een keer per dag even naar buiten voor een ommetje. Hardlopen deed ik al lang en vaak en probeer ik ook nu nog steeds 1 à 2 keer per week te doen.’

Hoe zorg je dat je mentaal ontspant?
‘Door, als het even kan, bij de dag te leven. Maar daar moet ik echt nog wel een weg in vinden. In mijn werk is plannen en vooruitkijken heel belangrijk, en dat kan nu veel minder. En ik lees nu meer dan eerst. Op dit moment lees ik Utopia Avenue van David Mitchell. Een boek van 600 pagina’s, dus daar ben ik wel even zoet mee. Netflix probeer ik binnen de perken te houden, maar de Franse mysteriethriller Lupin en The Queen's Gambit zijn wel echte aanraders. Vooral die laatste sprak me erg aan omdat ik vroeger vaak naar schaakwedstrijden ging (mijn broer schaakt) en die subcultuur uitermate interessant vind.’

Foto: Geers/Mulder

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #coronacrisis #thuiswerken #fitblijven
... bekijk meerbekijk minder
Als financieel medewerker draag je, samen met je collega’s van planning & control en schooldirecties, zorg voor onze gezonde financiële positie.

https://innoord.nl/vacature/financieel-medewerker-08-fte/ 

#vacatures #dewerkplekvanjeleven #financieelmedewerker #primaironderwijs #werkeninamsterdamnoord
5 februari 2021
Als financieel medewerker draag je, samen met je collega’s van planning & control en schooldirecties, zorg voor onze gezonde financiële positie.

innoord.nl/vacature/financieel-medewerker-08-fte/

#vacatures #dewerkplekvanjeleven #financieelmedewerker #primaironderwijs #werkeninamsterdamnoord
... bekijk meerbekijk minder
‘Het is heel handig voor later om de wereld te kennen’

Jazeker, rekenen en taal zijn belangrijke vakken op de basisschool. Maar andere vakken zijn net zo waardevol. Denk aan creatieve vorming en bewegingsonderwijs, waarbij andere talenten ontwikkeld worden.
In deze serie laten we je zien welke inspirerende lessen we bij Innoord aan het verplichte curriculum toevoegen om onze leerlingen breed op te leiden, uit te dagen en bovenal op een flinke dosis plezier te trakteren.  

Oliwia (11 jaar) zit in groep 8 op O.B.S De Krijtmolen. Ze heeft wereldoriëntatie van meester Martijn van der Pal.

‘Wereldoriëntatie is eigenlijk een heleboel vakken bij elkaar: aardrijkskunde, geschiedenis én natuurkunde, want het gaat over ruimte, tijd en techniek. We hebben normaal juf Chantal, maar meester Martijn geeft groep drie tot en met acht elke week een wereldoriëntatieles. De les van vandaag ging over de val van het Romeinse Rijk. De Romeinen hadden het jarenlang goed voor elkaar, maar toen de Germanen steeds meer macht kregen stortte het Romeinse Rijk in en werd het een chaos. Meester Martijn legde eerst iets uit en daarna maakten we een woordweb en beantwoordden we vragen. Toen we klaar waren mochten we Topomaster op ons Chromebook doen. Dat is een leerzame game waarbij je punten kunt verdienen als je vragen over werelddelen, landen, steden of zeeën en rivieren goed beantwoordt.’  

‘Ik kijk altijd uit naar deze les omdat ik heel erg van geschiedenis houd en wereldoriëntatie heel goed bij me past. Sommige kinderen vinden het saai, maar ik wil alles weten over tijdperken en het leven van Anne Frank. Ik ben altijd benieuwd wat er vroeger gebeurd is en lees ook graag boeken over vroeger. Bijvoorbeeld IJsmonster over een mammoet. Mijn moeder komt uit Polen, dus ik weet veel over de treinen die in de Tweede Wereldoorlog naar Oost-Europa gingen. Ook op Poolse les leer ik hier veel over. Daar leren we over de geschiedenis van Polen, over het geloof - ik ben Christelijk en Katholiek - en natuurlijk de Poolse taal. Het is heel handig voor later om de wereld te kennen. Want als ik later archeoloog word, ga ik Romeinse potten of dinobotten vinden en onderzoeken.’

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #wereldorientatie
5 februari 2021
‘Het is heel handig voor later om de wereld te kennen’

Jazeker, rekenen en taal zijn belangrijke vakken op de basisschool. Maar andere vakken zijn net zo waardevol. Denk aan creatieve vorming en bewegingsonderwijs, waarbij andere talenten ontwikkeld worden.
In deze serie laten we je zien welke inspirerende lessen we bij Innoord aan het verplichte curriculum toevoegen om onze leerlingen breed op te leiden, uit te dagen en bovenal op een flinke dosis plezier te trakteren.

Oliwia (11 jaar) zit in groep 8 op O.B.S De Krijtmolen. Ze heeft wereldoriëntatie van meester Martijn van der Pal.

‘Wereldoriëntatie is eigenlijk een heleboel vakken bij elkaar: aardrijkskunde, geschiedenis én natuurkunde, want het gaat over ruimte, tijd en techniek. We hebben normaal juf Chantal, maar meester Martijn geeft groep drie tot en met acht elke week een wereldoriëntatieles. De les van vandaag ging over de val van het Romeinse Rijk. De Romeinen hadden het jarenlang goed voor elkaar, maar toen de Germanen steeds meer macht kregen stortte het Romeinse Rijk in en werd het een chaos. Meester Martijn legde eerst iets uit en daarna maakten we een woordweb en beantwoordden we vragen. Toen we klaar waren mochten we Topomaster op ons Chromebook doen. Dat is een leerzame game waarbij je punten kunt verdienen als je vragen over werelddelen, landen, steden of zeeën en rivieren goed beantwoordt.’

‘Ik kijk altijd uit naar deze les omdat ik heel erg van geschiedenis houd en wereldoriëntatie heel goed bij me past. Sommige kinderen vinden het saai, maar ik wil alles weten over tijdperken en het leven van Anne Frank. Ik ben altijd benieuwd wat er vroeger gebeurd is en lees ook graag boeken over vroeger. Bijvoorbeeld IJsmonster over een mammoet. Mijn moeder komt uit Polen, dus ik weet veel over de treinen die in de Tweede Wereldoorlog naar Oost-Europa gingen. Ook op Poolse les leer ik hier veel over. Daar leren we over de geschiedenis van Polen, over het geloof - ik ben Christelijk en Katholiek - en natuurlijk de Poolse taal. Het is heel handig voor later om de wereld te kennen. Want als ik later archeoloog word, ga ik Romeinse potten of dinobotten vinden en onderzoeken.’

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #wereldorientatie
... bekijk meerbekijk minder
Video image
4 februari 2021
Tranen van het lachen en van ontroering bij dit filmpje van OBS De Weidevogel.

m.youtube.com/watch?v=wTUm3aEXQmM&feature=youtu.be

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #coronacrisis #cronageneratie #thuisonderwijs #saamhorigheid #weernaarschool
... bekijk meerbekijk minder
‘Een kaartje voor het zwembad reserveren is alsof je een ticket voor een concert weet te bemachtigen’

We werken al heel lang thuis en zullen dat nog wel even moeten doen. Hoe blijven onze collega’s fit en ontspannen? Vandaag beantwoordt Harmien Ypma deze vragen.

Naam: Harmien Ypma
Leeftijd: 34 jaar
Functie: Leerkracht SBO Universum
Woonsituatie: alleen in Amsterdam centrum

Wat mis je het meest?
‘Het sociale contact. Ik woon naast een café en ging daar na mijn werk vaak even heen met vrienden. En ik mis de reuring, het is nu zo rustig in de stad. Bijna mijn hele sociale leven staat stil: niet meer naar het theater, niet meer naar de film. Ik geef gelukkig wel nog twee dagen per week fysiek les, dus ik zie mijn leerlingen en sommige collega’s nog wel, maar het is toch anders. We zijn nooit meer met het hele team bij elkaar.’

Hoe blijf je fysiek fit?
‘Ik zwem al mijn hele leven en probeer dat ook nu vier keer per week te doen. Op de foto zie je mij samen met collega Marleen Keijlard. Gelukkig is het buitenbad het De Mirandabad opengebleven, maar je moet wel precies op het juiste moment klaar zitten om een kaartje te bemachtigen. Soms zit ik tegelijk met 700 anderen achter de computer, het is net alsof je een kaartje voor een concert probeert te reserveren. Toch nog iets van het ‘oude leven’. En je mag maar maximaal twee keer per week reserveren zodat iedereen aan de beurt komt. Gelukkig is sinds afgelopen week ook het Noorderparkbad geopend voor buitenzwemmen en kan ik mijn kansen spreiden over deze twee baden, zodat ik alsnog vier keer per week kan zwemmen. Tuurlijk is het behoorlijk koud om nu buiten te zwemmen, maar ik ben een pro geworden in het klaarleggen van mijn kleding zodat ik ze snel weer aan kan trekken als ik het water uitkom. Ik hoop trouwens dat Innoord ook eens een zwemtocht organiseert voor de medewerkers, want zwemmen is super gezond! 
En verder ga ik zoveel mogelijk naar buiten, zelfs als ik maar een kwartiertje pauze heb. Het fijne is dat ik nu zo vaak korte stukjes wandel dat ik de heupoperatie die ik moest ondergaan eigenhandig uit heb kunnen stellen. Ik ben een positief voorbeeld van uitgestelde zorg. Ten slotte probeer ik als ik thuiswerk, de werkdag te beginnen met een half uurtje fietsen op mijn hometrainer alsof ik naar mijn werk fiets.’ 

Hoe zorg je dat je mentaal ontspant?
‘Ik ga niet alleen naar het zwembad om fit te blijven, maar ook om te ontspannen. Het is er gezellig en als ik in het water spring, glijdt alles van me af. Ook is het goed dat ik dan even geen toegang tot mijn telefoon heb. Met vrienden uit Friesland heb ik iedere week een digitale borrel en met de buren drink ik geregeld een kopje koffie op de stoep. Verder lees ik veel tijdschriften en boeken (van ordinaire thrillers tot literaire hoogstandjes), houd ik van koken en doe ik een opleiding tot schoolleider. Niet per se ontspannend, maar wel een fijne uitdaging. Ik ben wel helemaal klaar met deze situatie, maar ik val gelukkig nog niet om. Wat me verbaast: elke keer kan ik een nieuwe tegenslag toch wel weer aan. Wij mensen kunnen ons goed aanpassen en vinden onze weg wel weer.’ 

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #coronacrisis #thuiswerken #fitblijven
4 februari 2021
‘Een kaartje voor het zwembad reserveren is alsof je een ticket voor een concert weet te bemachtigen’

We werken al heel lang thuis en zullen dat nog wel even moeten doen. Hoe blijven onze collega’s fit en ontspannen? Vandaag beantwoordt Harmien Ypma deze vragen.

Naam: Harmien Ypma
Leeftijd: 34 jaar
Functie: Leerkracht SBO Universum
Woonsituatie: alleen in Amsterdam centrum

Wat mis je het meest?
‘Het sociale contact. Ik woon naast een café en ging daar na mijn werk vaak even heen met vrienden. En ik mis de reuring, het is nu zo rustig in de stad. Bijna mijn hele sociale leven staat stil: niet meer naar het theater, niet meer naar de film. Ik geef gelukkig wel nog twee dagen per week fysiek les, dus ik zie mijn leerlingen en sommige collega’s nog wel, maar het is toch anders. We zijn nooit meer met het hele team bij elkaar.’

Hoe blijf je fysiek fit?
‘Ik zwem al mijn hele leven en probeer dat ook nu vier keer per week te doen. Op de foto zie je mij samen met collega Marleen Keijlard. Gelukkig is het buitenbad het De Mirandabad opengebleven, maar je moet wel precies op het juiste moment klaar zitten om een kaartje te bemachtigen. Soms zit ik tegelijk met 700 anderen achter de computer, het is net alsof je een kaartje voor een concert probeert te reserveren. Toch nog iets van het ‘oude leven’. En je mag maar maximaal twee keer per week reserveren zodat iedereen aan de beurt komt. Gelukkig is sinds afgelopen week ook het Noorderparkbad geopend voor buitenzwemmen en kan ik mijn kansen spreiden over deze twee baden, zodat ik alsnog vier keer per week kan zwemmen. Tuurlijk is het behoorlijk koud om nu buiten te zwemmen, maar ik ben een pro geworden in het klaarleggen van mijn kleding zodat ik ze snel weer aan kan trekken als ik het water uitkom. Ik hoop trouwens dat Innoord ook eens een zwemtocht organiseert voor de medewerkers, want zwemmen is super gezond!
En verder ga ik zoveel mogelijk naar buiten, zelfs als ik maar een kwartiertje pauze heb. Het fijne is dat ik nu zo vaak korte stukjes wandel dat ik de heupoperatie die ik moest ondergaan eigenhandig uit heb kunnen stellen. Ik ben een positief voorbeeld van uitgestelde zorg. Ten slotte probeer ik als ik thuiswerk, de werkdag te beginnen met een half uurtje fietsen op mijn hometrainer alsof ik naar mijn werk fiets.’

Hoe zorg je dat je mentaal ontspant?
‘Ik ga niet alleen naar het zwembad om fit te blijven, maar ook om te ontspannen. Het is er gezellig en als ik in het water spring, glijdt alles van me af. Ook is het goed dat ik dan even geen toegang tot mijn telefoon heb. Met vrienden uit Friesland heb ik iedere week een digitale borrel en met de buren drink ik geregeld een kopje koffie op de stoep. Verder lees ik veel tijdschriften en boeken (van ordinaire thrillers tot literaire hoogstandjes), houd ik van koken en doe ik een opleiding tot schoolleider. Niet per se ontspannend, maar wel een fijne uitdaging. Ik ben wel helemaal klaar met deze situatie, maar ik val gelukkig nog niet om. Wat me verbaast: elke keer kan ik een nieuwe tegenslag toch wel weer aan. Wij mensen kunnen ons goed aanpassen en vinden onze weg wel weer.’

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #coronacrisis #thuiswerken #fitblijven
... bekijk meerbekijk minder
We zijn zooooooo trots op onze collegas. Koud de Ommetje-app van de Hersenstichting geïnstalleerd en nu al meer dan 500 ommetjes gelopen met zn allen!

#dewerkplekvanjeleven #fitblijven #collecteweek #weekvandehersenstichting
2 februari 2021
We zijn zooooooo trots op onze collega's. Koud de Ommetje-app van de Hersenstichting geïnstalleerd en nu al meer dan 500 ommetjes gelopen met z'n allen!

#dewerkplekvanjeleven #fitblijven #collecteweek #weekvandehersenstichting
... bekijk meerbekijk minder
‘In het weekend fiets ik langs de vloedlijn’

We werken al heel lang thuis en zullen dat nog wel even moeten doen. Hoe blijven onze collega’s fit en ontspannen? Vandaag beantwoordt Paul Van Hattem deze vragen.

Naam: Paul van Hattem
Leeftijd: 56 jaar
Functie: Directeur obs De Klimop 
Woonsituatie: Noordwijk aan zee, met vrouw en twee tieners

Wat vind je deze lockdown het lastigst?
‘Ik vind het als directeur ingewikkeld om de gezamenlijkheid vast te houden. De verschillende omstandigheden van de teamleden zorgen ervoor dat we lastiger met het hele team gelijk op kunnen gaan. Ik mis de saamhorigheid van teamoverleg en studiedagen. Daarnaast weten we niet goed waar we aan toe zijn door de steeds weer veranderende omstandigheden. Het einde van de lockdown verschuift steeds, waardoor we ons telkens opnieuw aan de situatie moeten aanpassen. Hierdoor liggen onze planningen volledig overhoop. Normaal hebben we houvast aan ons jaarplan, maar dat wordt nu steeds bijgesteld.’

Hoe blijf je fysiek fit?
‘Door zoveel mogelijk mijn vaste dagelijkse ritme aan te houden. Ik ben vier dagen op school en bewaar een aantal administratieve klussen voor de vrijdag als ik thuis werk. Een keer per week ga ik, als het weer het toelaat,  op de racefiets naar mijn werk. Ook in het weekend probeer ik dagelijks een rondje te fietsen. In de wintermaanden ben ik veel op het strand te vinden op mijn strandfiets. In de winter is het zand langs de vloedlijn lekker hard en is het naar verhouding wat rustiger op het strand. Mooie omstandigheden om te sporten.
Het afgelopen jaar sleepte mijn dochter me daarnaast met enige regelmaat naar de sportschool. Dat doe ik niet alleen om fit te blijven, maar ook om qualitytime met haar door te brengen. Omdat de sportschool nu dicht is sport zij dagelijks thuis. Wandelen is niet echt mijn ding vanwege een knieblessure, maar we hebben uiteraard wel afgelopen week de Ommetjes-app geïntroduceerd in het team van De Klimop.’ 

Hoe zorg je dat je mentaal ontspant?
‘Door te fietsen kan ik prima ontspannen. Een fietstocht werkt voor mij heel goed om mijn hoofd leeg te maken, ik kom dan moe en voldaan thuis. Bijkomend voordeel is dat ik ‘s nachts prima slaap. Ik haal in deze tijd weinig ontspanning uit sociale contacten, want door de lockdown leef je toch in een heel klein kringetje. Familie spreek ik alleen via de app of telefonisch. Mijn fietsvrienden zie ik dan weer wel wat regelmatiger in kleine groepjes op het strand.’

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #coronacrisis #thuiswerken #fitblijven
1 februari 2021
‘In het weekend fiets ik langs de vloedlijn’

We werken al heel lang thuis en zullen dat nog wel even moeten doen. Hoe blijven onze collega’s fit en ontspannen? Vandaag beantwoordt Paul Van Hattem deze vragen.

Naam: Paul van Hattem
Leeftijd: 56 jaar
Functie: Directeur obs De Klimop
Woonsituatie: Noordwijk aan zee, met vrouw en twee tieners

Wat vind je deze lockdown het lastigst?
‘Ik vind het als directeur ingewikkeld om de gezamenlijkheid vast te houden. De verschillende omstandigheden van de teamleden zorgen ervoor dat we lastiger met het hele team gelijk op kunnen gaan. Ik mis de saamhorigheid van teamoverleg en studiedagen. Daarnaast weten we niet goed waar we aan toe zijn door de steeds weer veranderende omstandigheden. Het einde van de lockdown verschuift steeds, waardoor we ons telkens opnieuw aan de situatie moeten aanpassen. Hierdoor liggen onze planningen volledig overhoop. Normaal hebben we houvast aan ons jaarplan, maar dat wordt nu steeds bijgesteld.’

Hoe blijf je fysiek fit?
‘Door zoveel mogelijk mijn vaste dagelijkse ritme aan te houden. Ik ben vier dagen op school en bewaar een aantal administratieve klussen voor de vrijdag als ik thuis werk. Een keer per week ga ik, als het weer het toelaat, op de racefiets naar mijn werk. Ook in het weekend probeer ik dagelijks een rondje te fietsen. In de wintermaanden ben ik veel op het strand te vinden op mijn strandfiets. In de winter is het zand langs de vloedlijn lekker hard en is het naar verhouding wat rustiger op het strand. Mooie omstandigheden om te sporten.
Het afgelopen jaar sleepte mijn dochter me daarnaast met enige regelmaat naar de sportschool. Dat doe ik niet alleen om fit te blijven, maar ook om qualitytime met haar door te brengen. Omdat de sportschool nu dicht is sport zij dagelijks thuis. Wandelen is niet echt mijn ding vanwege een knieblessure, maar we hebben uiteraard wel afgelopen week de Ommetjes-app geïntroduceerd in het team van De Klimop.’

Hoe zorg je dat je mentaal ontspant?
‘Door te fietsen kan ik prima ontspannen. Een fietstocht werkt voor mij heel goed om mijn hoofd leeg te maken, ik kom dan moe en voldaan thuis. Bijkomend voordeel is dat ik ‘s nachts prima slaap. Ik haal in deze tijd weinig ontspanning uit sociale contacten, want door de lockdown leef je toch in een heel klein kringetje. Familie spreek ik alleen via de app of telefonisch. Mijn fietsvrienden zie ik dan weer wel wat regelmatiger in kleine groepjes op het strand.’

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #coronacrisis #thuiswerken #fitblijven
... bekijk meerbekijk minder
Column: Een prik, klasse!

Vandaag trakteren we jullie weer op een column van een van onze collegas. Dat kan een directeur, een leerkracht of een onderwijsondersteuner zijn. Zij vertellen in deze columns over hun mooie vak binnen het onderwijs. Over lachwekkende, bijzondere, gênante of ontroerende momenten met leerlingen of collegas. Kortom: de redenen dat wij in het onderwijs werken!

De column van vandaag is van Kees de Lange, medewerker op een Innoordschool. 

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #leerkracht #directeur #onderwijsondersteuner #column #deredenendatwijinhetonderwijswerken
29 januari 2021
Column: Een prik, klasse!

Vandaag trakteren we jullie weer op een column van een van onze collega's. Dat kan een directeur, een leerkracht of een onderwijsondersteuner zijn. Zij vertellen in deze columns over hun mooie vak binnen het onderwijs. Over lachwekkende, bijzondere, gênante of ontroerende momenten met leerlingen of collega's. Kortom: de redenen dat wij in het onderwijs werken!

De column van vandaag is van Kees de Lange, medewerker op een Innoordschool.

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #AmsterdamNoord #basisschool #primaironderwijs #leerkracht #Directeur #onderwijsondersteuner #column #deredenendatwijinhetonderwijswerken
... bekijk meerbekijk minder
Oud-leerlingen van Innoord en sterren uit de documentaire #Klassen Anyssa en Yunuscan zijn genomineerd voor Amsterdammertje van het jaar 2020. En terecht!

14 februari is de uitreiking live te volgen. Reserveren doe je via www.ita.nl/amsterdammerlive  

https://discussierenkunjeleren.nl/projecten/amsterdammertje-van-het-jaar4/Genomineerden-Amsterdammertje-2020/
28 januari 2021
Oud-leerlingen van Innoord en sterren uit de documentaire #klassen Anyssa en Yunuscan zijn genomineerd voor Amsterdammertje van het jaar 2020. En terecht!

14 februari is de uitreiking live te volgen. Reserveren doe je via www.ita.nl/amsterdammerlive

discussierenkunjeleren.nl/projecten/amsterdammertje-van-het-jaar4/Genomineerden-Amsterdammertje-2...
... bekijk meerbekijk minder
Load more