Nieuws

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons
‘Ik wil graag aan mijn toekomst werken’

Jazeker, rekenen en taal zijn belangrijke vakken op de basisschool. Maar andere vakken zijn net zo waardevol. Denk aan creatieve vorming en bewegingsonderwijs, waarbij andere talenten ontwikkeld worden.
In deze serie laten we je zien welke inspirerende lessen we bij Innoord aan het verplichte curriculum toevoegen om onze leerlingen breed op te leiden, uit te dagen en bovenal op een flinke dosis plezier te trakteren.  

Aryan (11 jaar) zit in groep 8 op De Buikslotermeer. Hij doet mee aan de Profijtklas van Studiezalen Amsterdam. 

‘Sinds het begin van dit schooljaar zit ik elke vrijdag na schooltijd in de Profijtklas. Niet omdat het moet, maar omdat ik het zelf graag wil. Iedereen die in de Profijtklas wilde, mocht een motivatiebrief schrijven en dan kon je uitgenodigd worden. Ik wilde heel graag bij de Profijtklas, want je leert er heel veel van. Ik ben heel gemotiveerd omdat ik graag aan mijn toekomst wil werken. En ik wil ook wel mijn taal verbeteren. Het is misschien wel jammer dat ik nu op vrijdag niet met mijn vrienden kan spelen, maar dat kan wel gewoon nog op andere dagen.’

‘De eerste lessen hebben we gekeken naar onze interesses en kwaliteiten. Dat project heet “Mijn toekomst en ik”. Andere projecten gaan bijvoorbeeld over politiek, gezondheid, duurzaamheid en liefde. We hebben al een zelfportret gemaakt en een interessetest gedaan. Daaruit bleek dat ik vooral een nieuwsgierig type ben. Maar je kon ook vooral een doener, planner, ondernemer of helper zijn. Bij het nieuwsgierige type horen beroepen zoals journalist of wetenschapper. Zelf wil ik profvoetballer of, net als mijn vader, programmeur worden. Hij leert me dat nu al.’ 

‘De komende weken gaan we ook nog onze eigen cv maken en meer over verschillende beroepen leren. En elke les beginnen we met lezen. Na het lezen mag je aan elkaar vertellen welke woorden je nog niet kende. De juf zoekt dan de betekenis op en zo leren we allemaal nieuwe woorden. We sluiten elk project af met een uitstapje.’

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #profijtklas

4 december 2020

‘Ik wil graag aan mijn toekomst werken’

Jazeker, rekenen en taal zijn belangrijke vakken op de basisschool. Maar andere vakken zijn net zo waardevol. Denk aan creatieve vorming en bewegingsonderwijs, waarbij andere talenten ontwikkeld worden.
In deze serie laten we je zien welke inspirerende lessen we bij Innoord aan het verplichte curriculum toevoegen om onze leerlingen breed op te leiden, uit te dagen en bovenal op een flinke dosis plezier te trakteren.

Aryan (11 jaar) zit in groep 8 op De Buikslotermeer. Hij doet mee aan de Profijtklas van Studiezalen Amsterdam.

‘Sinds het begin van dit schooljaar zit ik elke vrijdag na schooltijd in de Profijtklas. Niet omdat het moet, maar omdat ik het zelf graag wil. Iedereen die in de Profijtklas wilde, mocht een motivatiebrief schrijven en dan kon je uitgenodigd worden. Ik wilde heel graag bij de Profijtklas, want je leert er heel veel van. Ik ben heel gemotiveerd omdat ik graag aan mijn toekomst wil werken. En ik wil ook wel mijn taal verbeteren. Het is misschien wel jammer dat ik nu op vrijdag niet met mijn vrienden kan spelen, maar dat kan wel gewoon nog op andere dagen.’

‘De eerste lessen hebben we gekeken naar onze interesses en kwaliteiten. Dat project heet “Mijn toekomst en ik”. Andere projecten gaan bijvoorbeeld over politiek, gezondheid, duurzaamheid en liefde. We hebben al een zelfportret gemaakt en een interessetest gedaan. Daaruit bleek dat ik vooral een nieuwsgierig type ben. Maar je kon ook vooral een doener, planner, ondernemer of helper zijn. Bij het nieuwsgierige type horen beroepen zoals journalist of wetenschapper. Zelf wil ik profvoetballer of, net als mijn vader, programmeur worden. Hij leert me dat nu al.’

‘De komende weken gaan we ook nog onze eigen cv maken en meer over verschillende beroepen leren. En elke les beginnen we met lezen. Na het lezen mag je aan elkaar vertellen welke woorden je nog niet kende. De juf zoekt dan de betekenis op en zo leren we allemaal nieuwe woorden. We sluiten elk project af met een uitstapje.’

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #profijtklas
... bekijk meerbekijk minder

Column: Passend onderwijs, zo gek nog niet

Vandaag trakteren we jullie weer op een column van een van onze collegas. Dat kan een directeur, een leerkracht of een onderwijsondersteuner zijn. Zij vertellen in deze columns over hun mooie vak binnen het onderwijs. Over lachwekkende, bijzondere, gênante of ontroerende momenten met leerlingen of collegas. Kortom: de redenen dat wij in het onderwijs werken!
De column van vandaag is van Petra van den Tempel, directeur Expertisecentrum en beleidsmedewerker passend onderwijs. 

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #leerkracht #directeur #onderwijsondersteuner #column #deredenendatwijinhetonderwijswerken

3 december 2020

Column: Passend onderwijs, zo gek nog niet

Vandaag trakteren we jullie weer op een column van een van onze collega's. Dat kan een directeur, een leerkracht of een onderwijsondersteuner zijn. Zij vertellen in deze columns over hun mooie vak binnen het onderwijs. Over lachwekkende, bijzondere, gênante of ontroerende momenten met leerlingen of collega's. Kortom: de redenen dat wij in het onderwijs werken!
De column van vandaag is van Petra van den Tempel, directeur Expertisecentrum en beleidsmedewerker passend onderwijs.

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #leerkracht #Directeur #onderwijsondersteuner #column #deredenendatwijinhetonderwijswerken
... bekijk meerbekijk minder

2 december 2020

Samen richting een IKC

Een hechte samenwerking tussen basisschool en kinderopvang begint bij elkaar leren kennen. Door naar elkaar te luisteren, de passie te voelen, hetzelfde te willen bereiken en te merken welke kernwaarden we delen, staan we er echt als één team voor de kinderen.
Bekijk hier het videoverslag van de studietweedaagse van OBS De Krijtmolen en Combiwel voor kinderen - Samen richting IKC. Tijdens deze dagen is de teamvorming op basis van gelijkwaardigheid echt van start gegaan.

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #primaironderwijs #basisschool #integraalkindcentrum #kinderopvang
... bekijk meerbekijk minder

Vacature leerkracht instroomgroep (0,4fte) OBS De Buikslotermeer

Op De Buikslotermeer, in Amsterdam Noord, werken TintelTuin en de Buikslotermeerschool samen. Er wordt onderwijs en opvang geboden aan ruim 320 kinderen in de leeftijd van 2 tot 13 jaar. De schooltijden zijn dagelijks van 08.30 tot 14.15 uur.
 
Het onderwijs richt zich op de volgende pijlers:
- het primaire proces; veel aandacht voor taal en rekenen.
- ontwikkeling van de Alles-in-1 school; er is een nauwe samenwerking met Tinteltuin.
- muziek; er wordt gewerkt met Hallo Muziek, een wekelijkse muziekles van professionals.
- we zijn een gezonde school.

De Buikslotermeer is een openbare school en een integraal kind centrum. Een multiculturele, gezellige en muzikale school, midden in de wijk. Het team werkt prettig samen en staat voor kwaliteit. Met z’n allen werken we aan kansengelijkheid, ouderbetrokkenheid en plezier in leren. Welke lieve meester of juf komt ons team versterken?

Heb je interesse? Kijk dan snel hier: https://innoord.nl/vacature/leerkracht-instroomgroep-04-fte-de-buikslotermeer/

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #vacature

2 december 2020

Vacature leerkracht instroomgroep (0,4fte) OBS De Buikslotermeer

Op De Buikslotermeer, in Amsterdam Noord, werken TintelTuin en de Buikslotermeerschool samen. Er wordt onderwijs en opvang geboden aan ruim 320 kinderen in de leeftijd van 2 tot 13 jaar. De schooltijden zijn dagelijks van 08.30 tot 14.15 uur.

Het onderwijs richt zich op de volgende pijlers:
- het primaire proces; veel aandacht voor taal en rekenen.
- ontwikkeling van de Alles-in-1 school; er is een nauwe samenwerking met Tinteltuin.
- muziek; er wordt gewerkt met Hallo Muziek, een wekelijkse muziekles van professionals.
- we zijn een gezonde school.

De Buikslotermeer is een openbare school en een integraal kind centrum. Een multiculturele, gezellige en muzikale school, midden in de wijk. Het team werkt prettig samen en staat voor kwaliteit. Met z’n allen werken we aan kansengelijkheid, ouderbetrokkenheid en plezier in leren. Welke lieve meester of juf komt ons team versterken?

Heb je interesse? Kijk dan snel hier: innoord.nl/vacature/leerkracht-instroomgroep-04-fte-de-buikslotermeer/

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #vacature
... bekijk meerbekijk minder

Waar je wieg staat
Terugblik van Mirjam Leinders, bestuurder bij Innoord op aflevering 1 van #Klassen

‘In deze eerste aflevering kon de kijker kennismaken met Anyssa en Yunuscan. Zij zaten vorig jaar in groep 8 op De Vier Windstreken, een van onze 16 scholen.
Je krijgt een goed beeld van hun thuissituatie en wat het effect daarvan op school is. Hoewel een gezin heel warm kan zijn, kan de ondersteuning met betrekking tot school soms te wensen overlaten. En dat wordt hier haarscherp neergezet. Die ondersteuning is namelijk allesbepalend voor het succes in je schoolloopbaan. Ondersteuning van thuis is onmisbaar.’

‘De kijker ging ook met mij en mijn collega Carola Siebeling van onderwijskwaliteit mee op schoolbezoek bij Het Vogelnest. Je ziet dat wij als bestuur in gesprek gaan met de directeur (Ingeborg) en de intern begeleider. Vervolgens zie je hoe Ingeborg de vertaling van ons gesprek naar de leerkracht maakt. Een duidelijke lijn van boven naar beneden. Je ziet ook de worsteling van Ingeborg. Zij moet het doen met het gereedschap dat ze heeft, want zij wordt als directeur uiteindelijk aangesproken op de kwaliteit van het onderwijs bij haar op school.’

#kansengelijkheid #documentaire #human #onderwijs #amsterdamnoord #strijder

1 december 2020

Waar je wieg staat
Terugblik van Mirjam Leinders, bestuurder bij Innoord op aflevering 1 van #Klassen

‘In deze eerste aflevering kon de kijker kennismaken met Anyssa en Yunuscan. Zij zaten vorig jaar in groep 8 op De Vier Windstreken, een van onze 16 scholen.
Je krijgt een goed beeld van hun thuissituatie en wat het effect daarvan op school is. Hoewel een gezin heel warm kan zijn, kan de ondersteuning met betrekking tot school soms te wensen overlaten. En dat wordt hier haarscherp neergezet. Die ondersteuning is namelijk allesbepalend voor het succes in je schoolloopbaan. Ondersteuning van thuis is onmisbaar.’

‘De kijker ging ook met mij en mijn collega Carola Siebeling van onderwijskwaliteit mee op schoolbezoek bij Het Vogelnest. Je ziet dat wij als bestuur in gesprek gaan met de directeur (Ingeborg) en de intern begeleider. Vervolgens zie je hoe Ingeborg de vertaling van ons gesprek naar de leerkracht maakt. Een duidelijke lijn van boven naar beneden. Je ziet ook de worsteling van Ingeborg. Zij moet het doen met het gereedschap dat ze heeft, want zij wordt als directeur uiteindelijk aangesproken op de kwaliteit van het onderwijs bij haar op school.’

#kansengelijkheid #documentaire #human #onderwijs #amsterdamnoord #strijder
... bekijk meerbekijk minder

‘Het gelukkigst word ik van de momenten waarop blijkt dat een leerling mij niet meer nodig heeft’

Juffen en meesters, dat zijn de bekendste onderwijsmedewerkers. Maar zij zijn uiteraard niet de enigen die ons onderwijs vorm geven. Daar zijn nog veel meer mensen bij betrokken. Wat dacht je bijvoorbeeld van conciërges, intern begeleiders, onderwijsassistenten, leerkrachtondersteuners, administratief medewerkers, luizenouders, voorleesopa’s en -oma’s, en ga zo maar door. Dit schooljaar stellen we je voor aan een aantal van onze onmisbare ondersteuners. 

De ondersteuner van vandaag is Maike Peroti (59), onderwijsassistent op Twiskeschool. 

‘Ik werk al sinds 1987 voor (de voorganger van) Innoord en heb op 13 van de 16 scholen van Innoord lesgegeven. Sinds een paar jaar zit ik bij OBS Twiske. Ik ben sinds een tijdje onderwijsassistent voor groep 4 en 5 en heb hier ook conciërgetaken gedaan. Ik werk voornamelijk met Connect lezen. Dat is een methode waarmee kinderen leren vlotter te lezen. Ik merk dat er steeds meer kinderen zijn met leerproblemen en dat baart me zorgen.’

‘Het belangrijkste is natuurlijk dat kinderen plezier hebben in lezen. Daarom kijk ik altijd goed naar hoe het kind is en probeer ik een boek te vinden dat aansluit bij zijn of haar interesses. En soms lees ik een stukje voor voordat een kind weer zelf verder leest. Dan kan het kind even ontspannen maar tegelijkertijd ongemerkt verder leren, want door voorlezen vergroot hun woordenschat ook. Soms merk ik dat kinderen thuis niet lezen omdat ze daar geen boeken hebben. Dan leen ik ze een boek dat ze zelf graag willen lezen. En meestal lezen ze dat dan met plezier uit. Het gelukkigst word ik van de momenten waarop blijkt dat een leerling mij niet meer nodig heeft. Dat het weer gewoon mee kan komen met de rest van de klas. Daar doe ik het uiteindelijk allemaal voor.’

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #onderwijsondersteuners

30 november 2020

‘Het gelukkigst word ik van de momenten waarop blijkt dat een leerling mij niet meer nodig heeft’

Juffen en meesters, dat zijn de bekendste onderwijsmedewerkers. Maar zij zijn uiteraard niet de enigen die ons onderwijs vorm geven. Daar zijn nog veel meer mensen bij betrokken. Wat dacht je bijvoorbeeld van conciërges, intern begeleiders, onderwijsassistenten, leerkrachtondersteuners, administratief medewerkers, luizenouders, voorleesopa’s en -oma’s, en ga zo maar door. Dit schooljaar stellen we je voor aan een aantal van onze onmisbare ondersteuners.

De ondersteuner van vandaag is Maike Peroti (59), onderwijsassistent op Twiskeschool.

‘Ik werk al sinds 1987 voor (de voorganger van) Innoord en heb op 13 van de 16 scholen van Innoord lesgegeven. Sinds een paar jaar zit ik bij OBS Twiske. Ik ben sinds een tijdje onderwijsassistent voor groep 4 en 5 en heb hier ook conciërgetaken gedaan. Ik werk voornamelijk met Connect lezen. Dat is een methode waarmee kinderen leren vlotter te lezen. Ik merk dat er steeds meer kinderen zijn met leerproblemen en dat baart me zorgen.’

‘Het belangrijkste is natuurlijk dat kinderen plezier hebben in lezen. Daarom kijk ik altijd goed naar hoe het kind is en probeer ik een boek te vinden dat aansluit bij zijn of haar interesses. En soms lees ik een stukje voor voordat een kind weer zelf verder leest. Dan kan het kind even ontspannen maar tegelijkertijd ongemerkt verder leren, want door voorlezen vergroot hun woordenschat ook. Soms merk ik dat kinderen thuis niet lezen omdat ze daar geen boeken hebben. Dan leen ik ze een boek dat ze zelf graag willen lezen. En meestal lezen ze dat dan met plezier uit. Het gelukkigst word ik van de momenten waarop blijkt dat een leerling mij niet meer nodig heeft. Dat het weer gewoon mee kan komen met de rest van de klas. Daar doe ik het uiteindelijk allemaal voor.’

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #onderwijsondersteuners
... bekijk meerbekijk minder

29 november 2020

Morgenavond begint dan eindelijk de eerste aflevering van Klassen met glansrollen voor onze eigen Mirjam, Esma, Ingeborg, Anyssa, Jolanda, Yunuscan en Astrid. (En in volgende afleveringen ook Viggo en Frans).

Dit wil je niet missen!

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #kansengelijkheid #documentaire #klassen #human
... bekijk meerbekijk minder

Vacature leerkracht groep 3 (0,6 fte) IJdoornschool

Per direct hebben wij vacatureruimte in groep 3 op de IJdoornschool. Het betreft een tijdelijke aanstelling van 0,6 fte. De groep telt 19 leerlingen en je duo-collega is een ervaren leerkracht. Werkdagen zijn (het liefst) maandag, donderdag en vrijdag. De zwangerschapsvervanging loopt tot begin mei 2021.
 
ONZE SCHOOL
De IJdoornschool is een openbare, vreedzame, gezonde en duurzame basisschool in de wijk  Nieuwendam in Amsterdam Noord. Hier werken we samen met alle betrokkenen aan de toekomst van onze leerlingen. We staan voor kwalitatief goed onderwijs, waarbij de talenten en persoonlijke ontwikkeling van onze leerlingen optimaal tot ontwikkeling komen. Hiermee kunnen onze leerlingen vanuit eigenaarschap in een veranderende maatschappij functioneren als een zelfstandig, betrokken en creatief wereldburger. Onze school biedt voor- en vroegschoolse educatie aan. We werken samen met de peuterspeelzaal/het  kinderdagverblijf in het gebouw van de school, KinderRijk.
 
Heb je interesse? Kijk dan snel hier: https://www.dewerkplekvanjeleven.nl 

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #vacature

25 november 2020

Vacature leerkracht groep 3 (0,6 fte) IJdoornschool

Per direct hebben wij vacatureruimte in groep 3 op de IJdoornschool. Het betreft een tijdelijke aanstelling van 0,6 fte. De groep telt 19 leerlingen en je duo-collega is een ervaren leerkracht. Werkdagen zijn (het liefst) maandag, donderdag en vrijdag. De zwangerschapsvervanging loopt tot begin mei 2021.

ONZE SCHOOL
De IJdoornschool is een openbare, vreedzame, gezonde en duurzame basisschool in de wijk Nieuwendam in Amsterdam Noord. Hier werken we samen met alle betrokkenen aan de toekomst van onze leerlingen. We staan voor kwalitatief goed onderwijs, waarbij de talenten en persoonlijke ontwikkeling van onze leerlingen optimaal tot ontwikkeling komen. Hiermee kunnen onze leerlingen vanuit eigenaarschap in een veranderende maatschappij functioneren als een zelfstandig, betrokken en creatief wereldburger. Onze school biedt voor- en vroegschoolse educatie aan. We werken samen met de peuterspeelzaal/het kinderdagverblijf in het gebouw van de school, KinderRijk.

Heb je interesse? Kijk dan snel hier: www.dewerkplekvanjeleven.nl

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #vacature
... bekijk meerbekijk minder

‘Het moment dat de leerlingen ‘s morgens vol verwachting voor de deur staan te trappelen vind ik geweldig’

Juffen en meesters, dat zijn de bekendste onderwijsmedewerkers. Maar zij zijn uiteraard niet de enigen die ons onderwijs vorm geven. Daar zijn nog veel meer mensen bij betrokken. Wat dacht je bijvoorbeeld van conciërges, intern begeleiders, onderwijsassistenten, leerkrachtondersteuners, administratief medewerkers, luizenouders, voorleesopa’s en -oma’s, en ga zo maar door. Dit schooljaar stellen we je voor aan een aantal van onze onmisbare ondersteuners. 

De ondersteuner van vandaag is Jan Overgoor (70), klassenassistent op IKC Zeven Zeeën. 

‘Ik heb 33 jaar op het Bredero College gewerkt, eerst als gymdocent, later in het management. Later zijn mijn vrouw en ik twee jaar bij onze dochter in Ierland geweest. Daar hebben we een eigen huisje gebouwd en leerde mijn schoonzoon me het loodgietersvak. Weer terug in Nederland kwam ik bij de afdeling Sport van stadsdeel Noord terecht. Daar heb ik onder andere Jump-In, het programma dat scholen helpt om een gezonde leefstijl vorm te geven, opgezet. En toen was het tijd om met pensioen te gaan. Ik genoot van mijn vrijheid, maar had ik na een jaar toch de behoefte om iets maatschappelijk betrokken te doen. Eerst ben ik vluchtelingen in Monnikendam gaan helpen en sinds 1 augustus 2020 zit ik hier.’

‘Ik help twee dagen in de week daar waar het nodig is om de werkdruk van de leerkrachten enigszins te verlichten. Ik help bij het lezen, neem soms even een groep over, praat met de kinderen, geef speciale aandacht aan rekenen of taal als daar behoefte aan is, ga mee naar de schooltuinen en assisteer de conciërge.  Ik vind het heerlijk om me zo nuttige te maken hier, maar eigenlijk zou ik natuurlijk overbodig moeten zijn. Hier zou een jonge vent moeten staan die door kan groeien tot leerkracht. Sowieso vind ik het belangrijk dat er meer mannen in het basisonderwijs gaan werken. Maar ik ben bang dat men dan eerst moet inzien wat een vakwerk lesgeven is. Er is enorm veel professionaliteit voor nodig en dat verdient aanzien.’

‘Ik wilde graag op deze school helpen omdat ik warme gevoelens voor Amsterdam Noord heb en omdat hier leerlingen zijn die mijn extra steun en het aanwakkeren van hun intrinsieke motivatie goed kunnen gebruiken. Het moment dat de leerlingen ‘s morgens vol verwachting voor de deur staan te trappelen vind ik geweldig. En vorige week was er ook zo’n mooi moment. Een meisje uit groep 8 had net een teleurstellend middelbareschooladvies gekregen en was daardoor verdrietig en onzeker geworden. We gingen met school naar de Olympische dagen in het Olympisch stadion en heeft juf Rachel kunnen regelen dat zij de vlam mocht aansteken. Meteen straalde ze weer van oor tot oor en zag ik haar ter plekke groeien. Ik word er nog emotioneel van.’

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #onderwijsondersteuners

23 november 2020

‘Het moment dat de leerlingen ‘s morgens vol verwachting voor de deur staan te trappelen vind ik geweldig’

Juffen en meesters, dat zijn de bekendste onderwijsmedewerkers. Maar zij zijn uiteraard niet de enigen die ons onderwijs vorm geven. Daar zijn nog veel meer mensen bij betrokken. Wat dacht je bijvoorbeeld van conciërges, intern begeleiders, onderwijsassistenten, leerkrachtondersteuners, administratief medewerkers, luizenouders, voorleesopa’s en -oma’s, en ga zo maar door. Dit schooljaar stellen we je voor aan een aantal van onze onmisbare ondersteuners.

De ondersteuner van vandaag is Jan Overgoor (70), klassenassistent op IKC Zeven Zeeën.

‘Ik heb 33 jaar op het Bredero College gewerkt, eerst als gymdocent, later in het management. Later zijn mijn vrouw en ik twee jaar bij onze dochter in Ierland geweest. Daar hebben we een eigen huisje gebouwd en leerde mijn schoonzoon me het loodgietersvak. Weer terug in Nederland kwam ik bij de afdeling Sport van stadsdeel Noord terecht. Daar heb ik onder andere Jump-In, het programma dat scholen helpt om een gezonde leefstijl vorm te geven, opgezet. En toen was het tijd om met pensioen te gaan. Ik genoot van mijn vrijheid, maar had ik na een jaar toch de behoefte om iets maatschappelijk betrokken te doen. Eerst ben ik vluchtelingen in Monnikendam gaan helpen en sinds 1 augustus 2020 zit ik hier.’

‘Ik help twee dagen in de week daar waar het nodig is om de werkdruk van de leerkrachten enigszins te verlichten. Ik help bij het lezen, neem soms even een groep over, praat met de kinderen, geef speciale aandacht aan rekenen of taal als daar behoefte aan is, ga mee naar de schooltuinen en assisteer de conciërge. Ik vind het heerlijk om me zo nuttige te maken hier, maar eigenlijk zou ik natuurlijk overbodig moeten zijn. Hier zou een jonge vent moeten staan die door kan groeien tot leerkracht. Sowieso vind ik het belangrijk dat er meer mannen in het basisonderwijs gaan werken. Maar ik ben bang dat men dan eerst moet inzien wat een vakwerk lesgeven is. Er is enorm veel professionaliteit voor nodig en dat verdient aanzien.’

‘Ik wilde graag op deze school helpen omdat ik warme gevoelens voor Amsterdam Noord heb en omdat hier leerlingen zijn die mijn extra steun en het aanwakkeren van hun intrinsieke motivatie goed kunnen gebruiken. Het moment dat de leerlingen ‘s morgens vol verwachting voor de deur staan te trappelen vind ik geweldig. En vorige week was er ook zo’n mooi moment. Een meisje uit groep 8 had net een teleurstellend middelbareschooladvies gekregen en was daardoor verdrietig en onzeker geworden. We gingen met school naar de Olympische dagen in het Olympisch stadion en heeft juf Rachel kunnen regelen dat zij de vlam mocht aansteken. Meteen straalde ze weer van oor tot oor en zag ik haar ter plekke groeien. Ik word er nog emotioneel van.’

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #onderwijsondersteuners
... bekijk meerbekijk minder

‘Het is fijn om een Growie te zijn’

Jazeker, rekenen en taal zijn belangrijke vakken op de basisschool. Maar andere vakken zijn net zo waardevol. Denk aan creatieve vorming en bewegingsonderwijs, waarbij andere talenten ontwikkeld worden.
In deze serie laten we je zien welke inspirerende lessen we bij Innoord aan het verplichte curriculum toevoegen om onze leerlingen breed op te leiden, uit te dagen en bovenal op een flinke dosis plezier te trakteren.  

Salma (11 jaar) zit in groep 8 op obs de Vier Windstreken. Ze doet mee aan het Doelab. 

‘Ken je Growie en Fixie? Dat zijn twee robotjes. Growie is een doorzetter, die doet zijn best om nieuwe dingen te leren. Fixie geeft sneller op, vraagt niet om hulp en komt daardoor niet verder. Fixie denkt: ik kan het niet. Growie denkt: ik kan het nóg niet. In het Doelab leren wij om als Growie te denken. Voordat ik in het Doelab zat, durfde ik vaak niet om hulp te vragen en had ik minder zelfvertrouwen. Dan kom je in een leerkuil terecht waar je niet makkelijk zelf uitkomt. Nu gaat dat veel beter en lukt dat wel.’

‘Vandaag doen we eerst een growie en fixiespel. Dan leest de juf een uitspraak voor en moeten wij bedenken of dat een uitspraak van Growie of Fixie is. Daarna doen we het complimentenspel. Dan lees je op een kaartje een compliment en dan mag je zelf bepalen aan wie bij het Doelab je dat compliment geeft. Aan het eind mogen we nog even aan onze escapeboxen werken. Dat zijn doosjes die we zelf gemaakt hebben en waar we bijzondere dingen in doen. Iemand moet onze zelfbedachte code kraken om de escapeboxen open te krijgen. Als dit blok afgelopen is, mogen we alles presenteren aan onze klas.’

‘Ik vind het Doelab heel leuk, want we doen veel creatieve dingen en daar houd ik van. En het is fijn om een Growie te zijn. Ook als ik volgend jaar naar de middelbare school ga, ga ik alles wat ik geleerd heb goed onthouden en proberen een Growie te blijven.’ 

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #doelab

20 november 2020

‘Het is fijn om een Growie te zijn’

Jazeker, rekenen en taal zijn belangrijke vakken op de basisschool. Maar andere vakken zijn net zo waardevol. Denk aan creatieve vorming en bewegingsonderwijs, waarbij andere talenten ontwikkeld worden.
In deze serie laten we je zien welke inspirerende lessen we bij Innoord aan het verplichte curriculum toevoegen om onze leerlingen breed op te leiden, uit te dagen en bovenal op een flinke dosis plezier te trakteren.

Salma (11 jaar) zit in groep 8 op obs de Vier Windstreken. Ze doet mee aan het Doelab.

‘Ken je Growie en Fixie? Dat zijn twee robotjes. Growie is een doorzetter, die doet zijn best om nieuwe dingen te leren. Fixie geeft sneller op, vraagt niet om hulp en komt daardoor niet verder. Fixie denkt: ik kan het niet. Growie denkt: ik kan het nóg niet. In het Doelab leren wij om als Growie te denken. Voordat ik in het Doelab zat, durfde ik vaak niet om hulp te vragen en had ik minder zelfvertrouwen. Dan kom je in een leerkuil terecht waar je niet makkelijk zelf uitkomt. Nu gaat dat veel beter en lukt dat wel.’

‘Vandaag doen we eerst een growie en fixiespel. Dan leest de juf een uitspraak voor en moeten wij bedenken of dat een uitspraak van Growie of Fixie is. Daarna doen we het complimentenspel. Dan lees je op een kaartje een compliment en dan mag je zelf bepalen aan wie bij het Doelab je dat compliment geeft. Aan het eind mogen we nog even aan onze escapeboxen werken. Dat zijn doosjes die we zelf gemaakt hebben en waar we bijzondere dingen in doen. Iemand moet onze zelfbedachte code kraken om de escapeboxen open te krijgen. Als dit blok afgelopen is, mogen we alles presenteren aan onze klas.’

‘Ik vind het Doelab heel leuk, want we doen veel creatieve dingen en daar houd ik van. En het is fijn om een Growie te zijn. Ook als ik volgend jaar naar de middelbare school ga, ga ik alles wat ik geleerd heb goed onthouden en proberen een Growie te blijven.’

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #doelab
... bekijk meerbekijk minder

Voor in de agenda

Vanaf maandag 30 november zijn onder andere onze bestuurder en enkele van onze leerlingen, leerkrachten en directeuren te zien in de zevendelige documentairereeks #Klassen over kansen(on)gelijkheid van Human op NPO 1 

#klassen #npo1 #omroephuman #dewerkplekvanjeleven #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #kansengelijkheid

17 november 2020

Voor in de agenda

Vanaf maandag 30 november zijn onder andere onze bestuurder en enkele van onze leerlingen, leerkrachten en directeuren te zien in de zevendelige documentairereeks #Klassen over kansen(on)gelijkheid van Human op NPO 1

#klassen #NPO1 #omroephuman #dewerkplekvanjeleven #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #kansengelijkheid
... bekijk meerbekijk minder

‘De één op één aandacht die wij kunnen bieden is niet alleen heel effectief, maar geeft ook veel voldoening’

Juffen en meesters, dat zijn de bekendste onderwijsmedewerkers. Maar zij zijn uiteraard niet de enigen die ons onderwijs vorm geven. Daar zijn nog veel meer mensen bij betrokken. Wat dacht je bijvoorbeeld van conciërges, intern begeleiders, onderwijsassistenten, leerkrachtondersteuners, administratief medewerkers, luizenouders, voorleesopa’s en -oma’s, en ga zo maar door. Dit schooljaar stellen we je voor aan een aantal van onze onmisbare ondersteuners. 

De ondersteuner van vandaag is Monique Hoevenberg (53), onderwijsassistent op O.B.S De Krijtmolen. 

‘Ik werk al 23 jaar bij Innoord. Toen ik begon was ik klassenassistent bij OBS IJplein. Mijn werkzaamheden bestonden toen vooral uit het praktisch ondersteunen van de leerkrachten. Verfpotjes bijvullen, potloden slijpen, dat werk. Omdat ik graag meer uitdaging wilde, ben ik MBO 3 en 4 gaan doen, zodat ik onderwijsassistent kon worden. Dan ben je veel meer met de leerlingen bezig. Vijf jaar geleden ben ik overgestapt naar OBS De Krijtmolen.’ 

‘En twee jaar geleden hebben we besloten dat mijn collega Michelle en ik meer zouden gaan samenwerken met IB’er Jessica in plaats van met alle leerkrachten. Nu hebben wij een eigen lokaal en horen wij van Jessica welke leerlingen uit groep 1 tot en met 8 wij één op één kunnen begeleiden met taal of rekenen. We besteden vooral aandacht aan rekensprint, bouw, technisch lezen en begrijpend lezen. Die één op één aandacht die wij kunnen bieden is niet alleen heel effectief, maar geeft ook veel voldoening. Ik merk dat niet iedere leerkracht exact weet wat je van een onderwijsondersteuner kunt vragen en verwachten. Waar houdt de verantwoordelijkheid van de één op en begint die van de ander? Dat zijn dingen die in het algemeen duidelijker zouden moeten zijn zodat we nog beter samen kunnen werken in het belang van de leerlingen.’ 

‘Ik ga elke dag met een grote glimlach naar mijn werk omdat ik merk dat de individuele doelen van de leerlingen behaald worden door onze persoonlijke aandacht. En het is een cliché, maar als ik zie dat na dagen of weken oefenen het kwartje valt of als een leerkracht komt melden dat de toets beter gegaan is, dan geniet ik.’

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #onderwijsondersteuners

16 november 2020

‘De één op één aandacht die wij kunnen bieden is niet alleen heel effectief, maar geeft ook veel voldoening’

Juffen en meesters, dat zijn de bekendste onderwijsmedewerkers. Maar zij zijn uiteraard niet de enigen die ons onderwijs vorm geven. Daar zijn nog veel meer mensen bij betrokken. Wat dacht je bijvoorbeeld van conciërges, intern begeleiders, onderwijsassistenten, leerkrachtondersteuners, administratief medewerkers, luizenouders, voorleesopa’s en -oma’s, en ga zo maar door. Dit schooljaar stellen we je voor aan een aantal van onze onmisbare ondersteuners.

De ondersteuner van vandaag is Monique Hoevenberg (53), onderwijsassistent op O.B.S De Krijtmolen.

‘Ik werk al 23 jaar bij Innoord. Toen ik begon was ik klassenassistent bij OBS IJplein. Mijn werkzaamheden bestonden toen vooral uit het praktisch ondersteunen van de leerkrachten. Verfpotjes bijvullen, potloden slijpen, dat werk. Omdat ik graag meer uitdaging wilde, ben ik MBO 3 en 4 gaan doen, zodat ik onderwijsassistent kon worden. Dan ben je veel meer met de leerlingen bezig. Vijf jaar geleden ben ik overgestapt naar OBS De Krijtmolen.’

‘En twee jaar geleden hebben we besloten dat mijn collega Michelle en ik meer zouden gaan samenwerken met IB’er Jessica in plaats van met alle leerkrachten. Nu hebben wij een eigen lokaal en horen wij van Jessica welke leerlingen uit groep 1 tot en met 8 wij één op één kunnen begeleiden met taal of rekenen. We besteden vooral aandacht aan rekensprint, bouw, technisch lezen en begrijpend lezen. Die één op één aandacht die wij kunnen bieden is niet alleen heel effectief, maar geeft ook veel voldoening. Ik merk dat niet iedere leerkracht exact weet wat je van een onderwijsondersteuner kunt vragen en verwachten. Waar houdt de verantwoordelijkheid van de één op en begint die van de ander? Dat zijn dingen die in het algemeen duidelijker zouden moeten zijn zodat we nog beter samen kunnen werken in het belang van de leerlingen.’

‘Ik ga elke dag met een grote glimlach naar mijn werk omdat ik merk dat de individuele doelen van de leerlingen behaald worden door onze persoonlijke aandacht. En het is een cliché, maar als ik zie dat na dagen of weken oefenen het kwartje valt of als een leerkracht komt melden dat de toets beter gegaan is, dan geniet ik.’

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #onderwijsondersteuners
... bekijk meerbekijk minder

Vacature groepsleerkracht groep 6/7 (0,6fte) SBO Universum

Met ingang van 1 december 2020 is er een tijdelijk vacature voor een groepsleerkracht op SBO Universum in groep 6/7. Het betreft een aanstelling van 0,6fte in verband met zwangerschapsvervanging. 

SBO Universum is een speciale basisschool in Amsterdam Noord waar leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften onderwijs en begeleiding krijgen. Veel leerlingen hebben moeite met leren, hebben sociaal-emotionele problemen of gedragsproblemen. Ook kan een moeilijke thuissituatie een rol spelen. Wij zijn op zoek naar een leerkracht die onze kinderen begrijpt en hiernaar kan handelen. Hij/zij moet gedreven zijn, tegen een stootje kunnen en de leerlingen net dat beetje meer kunnen geven.

Heb je interesse, kijk dan snel hier: https://www.dewerkplekvanjeleven.nl 

#dewerkplekvanjeleven #vacature #leerkracht #speciaalbasisonderwijs #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs

13 november 2020

Vacature groepsleerkracht groep 6/7 (0,6fte) SBO Universum

Met ingang van 1 december 2020 is er een tijdelijk vacature voor een groepsleerkracht op SBO Universum in groep 6/7. Het betreft een aanstelling van 0,6fte in verband met zwangerschapsvervanging.

SBO Universum is een speciale basisschool in Amsterdam Noord waar leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften onderwijs en begeleiding krijgen. Veel leerlingen hebben moeite met leren, hebben sociaal-emotionele problemen of gedragsproblemen. Ook kan een moeilijke thuissituatie een rol spelen. Wij zijn op zoek naar een leerkracht die onze kinderen begrijpt en hiernaar kan handelen. Hij/zij moet gedreven zijn, tegen een stootje kunnen en de leerlingen net dat beetje meer kunnen geven.

Heb je interesse, kijk dan snel hier: www.dewerkplekvanjeleven.nl

#dewerkplekvanjeleven #vacature #leerkracht #speciaalbasisonderwijs #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs
... bekijk meerbekijk minder

Heb jij je al aangemeld?

Doe het snel via https://www.eventbrite.nl/e/tickets-de-staat-van-het-amsterdamse-primair-onderwijs-126028846673?fbclid=IwAR0UYuge7h0Q1S-m5vScJ_kgPy-AnPfLfjPvbCD53hX5Bpkj-XtLlynPtDY

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #bboamsterdam

12 november 2020

Heb jij je al aangemeld?

Doe het snel via www.eventbrite.nl/e/tickets-de-staat-van-het-amsterdamse-primair-onderwijs-126028846673?fbclid=Iw...

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #bboamsterdam
... bekijk meerbekijk minder

‘Vooral de kleuters zijn altijd een feest om les aan te geven’

Juffen en meesters, dat zijn de bekendste onderwijsmedewerkers. Maar zij zijn uiteraard niet de enigen die ons onderwijs vorm geven. Daar zijn nog veel meer mensen bij betrokken. Wat dacht je bijvoorbeeld van conciërges, intern begeleiders, onderwijsassistenten, leerkrachtondersteuners, administratief medewerkers, luizenouders, voorleesopa’s en -oma’s, en ga zo maar door. Dit schooljaar stellen we je voor aan een aantal van onze medewerkers die niet ‘gewoon’ voor de klas staan. 

De medewerker van vandaag is Ted Beute (54), vakleerkracht bewegingsonderwijs op OBS IJdoornschool.

‘Ooit ben ik begonnen als invalgymleerkracht op Twiskeschool en obs De Klimop, maar inmiddels zit ik al weer 23 jaar op OBS De IJdoornschool. En voordat ik bij Innoord begon heb ik nog even in het voortgezet onderwijs gewerkt en een tijd outdoor sportlessen in het buitenland gegeven. Ik heb niet specifiek voor De IJdoornschool gekozen, maar heb het hier - vooral door de mooie gymzaal, de leuke collega’s en de fijne directie - nog steeds prima naar mijn zin. Count your blessings!’

‘Om voldoende nascholing en bijscholing te krijgen kom ik geregeld samen met de vakleerkrachten bewegingsonderwijs van de andere Innoordscholen. Ik vind dit heel prettig, want zo kunnen we elkaar helpen waar nodig. Soms nodigen we een externe spreker uit en soms werken we aan onze vakwerkplannen. Tijdens de lockdown was het voor ons even zoeken wat wij vanuit huis konden doen. Uiteindelijk hebben we sportchallenges op Instagram geplaatst zodat leerlingen thuis bleven bewegen. en toen de kinderen weer naar school mochten gaven we lessen waarbij zo min mogelijk contact nodig was. We lieten de leerlingen bijvoorbeeld touwtje springen en dribbelen met ieder een eigen bal. Maar het schooljaar moest en zou afgesloten worden met ons traditionele hindernisslagbal.’

‘Het leukste aan mijn werk zijn natuurlijk de leerlingen. Vooral de kleuters zijn altijd een feest om les aan te geven. En als een kind ergens moeite mee heeft en het lukt dankzij mijn advies toch, dan voelt dat heel goed. Ik vind het fijn om kinderen te helpen met bewegen en hun motoriek ontwikkelen. Dat laatste lijkt steeds belangrijker. Doordat kinderen te veel binnen zitten met hun beeldscherm holt hun motoriek achteruit. Gelukkig zijn wij vorig jaar een Jump-in school geworden. Dat betekent dat we in samenwerking met Gemeente Amsterdam gezonde voeding en voldoende bewegen stimuleren. We merken dat het overgewicht onder kinderen al iets afneemt. Nu die motoriek nog verbeteren.’

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #onderwijsondersteuners

9 november 2020

‘Vooral de kleuters zijn altijd een feest om les aan te geven’

Juffen en meesters, dat zijn de bekendste onderwijsmedewerkers. Maar zij zijn uiteraard niet de enigen die ons onderwijs vorm geven. Daar zijn nog veel meer mensen bij betrokken. Wat dacht je bijvoorbeeld van conciërges, intern begeleiders, onderwijsassistenten, leerkrachtondersteuners, administratief medewerkers, luizenouders, voorleesopa’s en -oma’s, en ga zo maar door. Dit schooljaar stellen we je voor aan een aantal van onze medewerkers die niet ‘gewoon’ voor de klas staan.

De medewerker van vandaag is Ted Beute (54), vakleerkracht bewegingsonderwijs op OBS IJdoornschool.

‘Ooit ben ik begonnen als invalgymleerkracht op Twiskeschool en obs De Klimop, maar inmiddels zit ik al weer 23 jaar op OBS De IJdoornschool. En voordat ik bij Innoord begon heb ik nog even in het voortgezet onderwijs gewerkt en een tijd outdoor sportlessen in het buitenland gegeven. Ik heb niet specifiek voor De IJdoornschool gekozen, maar heb het hier - vooral door de mooie gymzaal, de leuke collega’s en de fijne directie - nog steeds prima naar mijn zin. Count your blessings!’

‘Om voldoende nascholing en bijscholing te krijgen kom ik geregeld samen met de vakleerkrachten bewegingsonderwijs van de andere Innoordscholen. Ik vind dit heel prettig, want zo kunnen we elkaar helpen waar nodig. Soms nodigen we een externe spreker uit en soms werken we aan onze vakwerkplannen. Tijdens de lockdown was het voor ons even zoeken wat wij vanuit huis konden doen. Uiteindelijk hebben we sportchallenges op Instagram geplaatst zodat leerlingen thuis bleven bewegen. en toen de kinderen weer naar school mochten gaven we lessen waarbij zo min mogelijk contact nodig was. We lieten de leerlingen bijvoorbeeld touwtje springen en dribbelen met ieder een eigen bal. Maar het schooljaar moest en zou afgesloten worden met ons traditionele hindernisslagbal.’

‘Het leukste aan mijn werk zijn natuurlijk de leerlingen. Vooral de kleuters zijn altijd een feest om les aan te geven. En als een kind ergens moeite mee heeft en het lukt dankzij mijn advies toch, dan voelt dat heel goed. Ik vind het fijn om kinderen te helpen met bewegen en hun motoriek ontwikkelen. Dat laatste lijkt steeds belangrijker. Doordat kinderen te veel binnen zitten met hun beeldscherm holt hun motoriek achteruit. Gelukkig zijn wij vorig jaar een Jump-in school geworden. Dat betekent dat we in samenwerking met Gemeente Amsterdam gezonde voeding en voldoende bewegen stimuleren. We merken dat het overgewicht onder kinderen al iets afneemt. Nu die motoriek nog verbeteren.’

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #onderwijsondersteuners
... bekijk meerbekijk minder

Load more