hamburger

Nieuws

22 april 2019

Innoord

Maak kennis met Arie Wim Kars, portret nummer 33 in onze serie Talent groeit Innoord.

'Ik ben Arie Wim en ik woon in Hoorn, waar ik jarenlang als leerkracht, ib’er, adjunctdirecteur en directeur heb gewerkt. Daarna heb ik nog bij de Fontys hogeschool lesgegeven en in de Watergraafsmeer gewerkt. Sinds 2018 werk ik als directeur op de Twiskeschool. Het mooiste aan deze school vind ik het feit dat iedereen zich hier zo welkom voelt. Het is een dorpsschool in de grote stad zonder kneuterig te zijn. Ik ben de trotse vader van twee dochters waarvan er één juf is.'

Wat versta jij onder talent?
'Talent is iets dat je goed kan en je weet dat je het kan. Kinderen moeten hun talenten vaak nog ontdekken, volwassenen zijn zich er meestal wel van bewust. Maar talenten herkennen kan wel gestimuleerd worden. Talenten zijn bijna belangrijker dan competenties. Je zou kunnen onderzoeken waar je talenten liggen door een talentenmatrix in te vullen. Als je ze eenmaal in kaart hebt, kun je kijken hoe je deze tijdens je werk kunt inzetten.'

Wanneer kwam je voor het laatst met talent in aanraking?
'Ik speur continu naar talenten van mijn collega’s. En ik schroom ook niet om die in te zetten, desnoods via ‘erkende ongelijkheid’. Ik bedoel daarmee dat ik gerust iemand vraag voor een bepaalde functie of taak omdat ik ervan overtuigd ben dat deze persoon dat kan.'

Wat zet jij in om talent te ontwikkelen?
'Op de Twiskeschool ben ik nog volop aan het rondkijken en heb ik nog weinig gedaan om talenten van collega’s verder te ontwikkelen. Wel heb ik tijdens de kennismakingsgesprekken al gevraagd naar ieders talenten, interesses en ambities.
In een vorige functie heb ik ooit Directeuren voor Directeuren bedacht. Elke schooldirecteur die bij het bestuur aangesloten was, was wel ergens uitzonderlijk goed in. Denk aan financiën of facilitaire zaken. De andere directeuren konden deze persoon dan om hulp of advies vragen op dit gebied. Dat kan goed werken omdat directeuren elkaars werk goed begrijpen.'

Wat is belangrijk voor talent?
'Bewustwording, zelfvertrouwen en lef. Het is hier op school mijn taak het juiste klimaat te scheppen waarin leerkrachten en andere medewerkers hun talenten optimaal kunnen inzetten. Talenten fascineren mij, dus ik faciliteer ze graag. En ik spreek ook graag mijn bewondering ervoor uit.'

Ook geïnspireerd om bij Innoord te werken?
Kijk op dewerkplekvanjeleven.nl/

#dewerkplekvanjeleven
... Bekijk meerBekijk minder

Maak kennis met Arie Wim Kars, portret nummer 33 in onze serie Talent groeit Innoord.

Ik ben Arie Wim en ik woon in Hoorn, waar ik jarenlang als leerkracht, ib’er, adjunctdirecteur en directeur heb gewerkt. Daarna heb ik nog bij de Fontys hogeschool lesgegeven en in de Watergraafsmeer gewerkt. Sinds 2018 werk ik als directeur op de Twiskeschool. Het mooiste aan deze school vind ik het feit dat iedereen zich hier zo welkom voelt. Het is een dorpsschool in de grote stad zonder kneuterig te zijn. Ik ben de trotse vader van twee dochters waarvan er één juf is.

Wat versta jij onder talent?
Talent is iets dat je goed kan en je weet dat je het kan. Kinderen moeten hun talenten vaak nog ontdekken, volwassenen zijn zich er meestal wel van bewust. Maar talenten herkennen kan wel gestimuleerd worden. Talenten zijn bijna belangrijker dan competenties. Je zou kunnen onderzoeken waar je talenten liggen door een talentenmatrix in te vullen. Als je ze eenmaal in kaart hebt, kun je kijken hoe je deze tijdens je werk kunt inzetten.

Wanneer kwam je voor het laatst met talent in aanraking?
Ik speur continu naar talenten van mijn collega’s. En ik schroom ook niet om die in te zetten, desnoods via ‘erkende ongelijkheid’. Ik bedoel daarmee dat ik gerust iemand vraag voor een bepaalde functie of taak omdat ik ervan overtuigd ben dat deze persoon dat kan.  

Wat zet jij in om talent te ontwikkelen?
Op de Twiskeschool ben ik nog volop aan het rondkijken en heb ik nog weinig gedaan om talenten van collega’s verder te ontwikkelen. Wel heb ik tijdens de kennismakingsgesprekken al gevraagd naar ieders talenten, interesses en ambities. 
In een vorige functie heb ik ooit Directeuren voor Directeuren bedacht. Elke schooldirecteur die bij het bestuur aangesloten was, was wel ergens uitzonderlijk goed in. Denk aan financiën of facilitaire zaken. De andere directeuren konden deze persoon dan om hulp of advies vragen op dit gebied. Dat kan goed werken omdat directeuren elkaars werk goed begrijpen.

Wat is belangrijk voor talent?
Bewustwording, zelfvertrouwen en lef. Het is hier op school mijn taak het juiste klimaat te scheppen waarin leerkrachten en andere medewerkers hun talenten optimaal kunnen inzetten. Talenten fascineren mij, dus ik faciliteer ze graag. En ik spreek ook graag mijn bewondering ervoor uit.
 
Ook geïnspireerd om bij Innoord te werken? 
Kijk op https://dewerkplekvanjeleven.nl/

#dewerkplekvanjeleven

 

Reageer op Facebook

Leuk!!!

Leuk om dit te lezen.

18 april 2019

Innoord

Gistermiddag konden alle medewerkers van Innoord een inspiratiemiddag bijwonen in de Buiksloterkerk. Spreker Wessel Stet van Bazalt vertelde enthousiast over het verschil tussen Fixed Mindsets en Growth Mindsets. Samenvatting: fixed minds denken 'ik kan het niet', growth minds denken 'ik kan het nog niet'. Maar gelukkig kunnen fixed minds ook growth minds worden!

#dewerkplekvanjeleven #innoord #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #inspiratiemiddag #growthmindset
... Bekijk meerBekijk minder

15 april 2019

Innoord

Maak kennis met Tineke Poel de Waart, portret nummer 32 in onze serie Talent groeit Innoord.

'Ik ben Tineke en ik kom uit Monnickendam. Voordat ik bij De Poolster kwam werken heb ik de meest uiteenlopende dingen gedaan. Ik heb gewerkt als supervisor bij een marktonderzoekbureau, een peuterspeelzaal en een kinderdagverblijf. Maar ook bij een rondvaartbotenmaatschappij en een verzorgingstehuis. Na verschillende opleidingen ben ik op De Poolster begonnen als onderwijsassistent en heb ik 8 jaar lang, samen met een duo een kleutergroep gehad. Het jonge kind heeft mijn voorkeur, de blijdschap, het onvoorwaardelijke, de verwondering en openheid zijn voorbeelden voor ons allen. Ik heb in mijn jeugd altijd al heel veel interesse voor de natuur gehad. Ik was vroeger vaak te vinden langs de slootrand en op zoek naar bodemvondsten. Ik ben sinds een paar jaar coördinator van de leertuin. Hierin kan ik mijn energie volledig kwijt. Daarnaast doe ik alle intakegesprekken, ik val in bij de kleutergroepen en begeleid ik de leerlingenraad. Eigenlijk ben ik een soort vliegende keep. Het mooie aan mijn functie binnen de school is dat ik persoonlijk contact opbouw met de leerlingen en ouders, waardoor ik een makkelijk aanspreekpunt ben en ze eventueel ook met hun problemen kan helpen.'

Wat versta jij onder talent?
'Ieder kind heeft een talent, want ieder kind is uniek. Bij het ene kind zit het talent dieper verscholen dan bij het andere kind. Ik zie het als mijn taak om iedere leerling de juiste tools aan te reiken om zijn/haar eigen talenten te ontdekken en verder te ontwikkelen. Sommige kinderen vinden dit spannend, maar wie nooit bang is, kan ook nooit dapper zijn.'

Wanneer kwam je voor het laatst met talent in aanraking?
'Pasgeleden heb ik met een paar leerlingen uit groep zeven en acht een muurtje in de leertuin gemetseld. Een van de jongens die meehielpen ontdekte dat hij er veel aanleg voor had. Hij had gevoel voor de juiste verhoudingen van de bestanddelen en ging heel gedegen te werk. Tijdens het metselen straalde hij. Later vertelde hij me dat hij het thuis ook met zijn vader was gaan doen en dat hij nu zeker wist dat hij later metselaar wil worden.'

Wat zet jij in om talent te ontdekken/ontwikkelen?
'Ik geloof heel erg in succeservaringen. Hier op school zit een meisje dat liever doet dan denkt. Zij vindt het nog wel eens moeilijk om de hele dag stil te zitten in de klas. Als ik met de kleuters in de leertuin ben, haal ik haar op om me te helpen. Want ze is erg goed met jonge kinderen. Een klasgenootje van haar geniet er juist weer van om concrete opdrachten uit te voeren. Dus haar vraag ik geregeld om even te helpen met sjouwen. Dat vindt ze heerlijk. Als ik met de leerlingen in de weer ben, zie ik dus vaak waar hun interesses en talenten buiten het klaslokaal liggen. En die informatie kan ik dan weer mooi doorgeven aan hun leerkrachten, zodat zij er in de klas op kunnen inspelen.'

Wat is belangrijk voor talent?
'Dat leerlingen de ruimte en de tools krijgen om hun talenten te ontwikkelen en dat leerkrachten informatie gepassioneerd over kunnen brengen. Juffen en meesters die meedenken, samen met de leerling ergens naartoe werken en de leerling begeleiden op zijn of haar interessegebied.'

Ook geïnspireerd om bij Innoord te werken? Kijk op dewerkplekvanjeleven.nl/

#dewerkplekvanjeleven
... Bekijk meerBekijk minder

Maak kennis met Tineke Poel de Waart, portret nummer 32 in onze serie Talent groeit Innoord.

Ik ben Tineke en ik kom uit Monnickendam. Voordat ik bij De Poolster  kwam werken heb ik de meest uiteenlopende dingen gedaan. Ik heb gewerkt  als supervisor bij een marktonderzoekbureau, een peuterspeelzaal en een kinderdagverblijf. Maar ook bij een rondvaartbotenmaatschappij en een verzorgingstehuis. Na verschillende opleidingen ben ik op De Poolster begonnen als onderwijsassistent en heb ik 8 jaar lang, samen met een duo een kleutergroep gehad. Het jonge kind heeft mijn voorkeur, de blijdschap, het onvoorwaardelijke, de verwondering en openheid zijn voorbeelden voor ons allen. Ik heb in mijn jeugd altijd al heel veel interesse voor de natuur gehad. Ik was vroeger vaak te vinden langs de slootrand en op zoek naar bodemvondsten. Ik ben sinds een paar jaar coördinator van de leertuin. Hierin kan ik mijn energie volledig kwijt. Daarnaast doe ik alle intakegesprekken, ik val in bij de kleutergroepen  en begeleid ik de leerlingenraad. Eigenlijk ben ik een soort vliegende keep. Het mooie aan mijn functie binnen de school is dat ik persoonlijk contact opbouw met de leerlingen en ouders, waardoor ik een makkelijk aanspreekpunt ben en ze eventueel ook met hun problemen kan helpen. 

Wat versta jij onder talent?
Ieder kind heeft een talent, want ieder kind is uniek. Bij het ene kind zit het talent dieper verscholen dan bij het andere kind. Ik zie het als mijn taak om iedere leerling de juiste tools aan te reiken om zijn/haar eigen talenten te ontdekken en verder te ontwikkelen. Sommige kinderen vinden dit spannend, maar wie nooit bang is, kan ook nooit dapper zijn.

Wanneer kwam je voor het laatst met talent in aanraking?
Pasgeleden heb ik met een paar leerlingen uit groep zeven en acht een muurtje in de leertuin gemetseld. Een van de jongens die meehielpen ontdekte dat hij er veel aanleg voor had. Hij had gevoel voor de juiste verhoudingen van de bestanddelen en ging heel gedegen te werk. Tijdens het metselen straalde hij. Later vertelde hij me dat hij het thuis ook met zijn vader was gaan doen en dat hij nu zeker wist dat hij later metselaar wil worden. 

Wat zet jij in om talent te ontdekken/ontwikkelen?
Ik geloof heel erg in succeservaringen. Hier op school zit een meisje dat liever doet dan denkt. Zij vindt het nog wel eens moeilijk om de hele dag stil te zitten in de klas. Als ik met de kleuters in de leertuin ben, haal ik haar  op om me te helpen. Want ze is erg goed met jonge kinderen. Een klasgenootje van haar geniet er juist weer van om concrete opdrachten uit te voeren. Dus haar vraag ik geregeld om even te helpen met sjouwen. Dat vindt ze heerlijk. Als ik met de leerlingen in de weer ben, zie ik dus vaak waar hun interesses en talenten buiten het klaslokaal liggen. En die informatie kan ik dan weer mooi doorgeven aan hun leerkrachten, zodat zij er in de klas op kunnen inspelen.
 
Wat is belangrijk voor talent?
Dat leerlingen de ruimte en de tools krijgen om hun talenten te ontwikkelen en dat leerkrachten informatie gepassioneerd over kunnen brengen. Juffen en meesters die meedenken, samen met de leerling ergens naartoe werken en de leerling begeleiden op zijn of haar interessegebied.  

Ook geïnspireerd om bij Innoord te werken? Kijk op https://dewerkplekvanjeleven.nl/

#dewerkplekvanjeleven

 

Reageer op Facebook

🙂

Mooi stuk Tineke, echt zo ken ik jou.

Powervrouw!

Wat fijn voor de kinderen dat jij er bent en hun talenten aanspreekt!👍

Mooi tineke 😘

Mooi verhaal hoe hoor

Mooi om te lezen!!😊

Zo mooi geweldig

Mooi Tien. Je bent ervoor in de wieg gelegd

Mooi om te lezen.

Heel mooi 👍

Prachtig verhaal Tineke volgens mij zit je helemaal goed op je plek😘

Je bent een topper Tineke. Over talent gesproken👍🥰

Mooi verwoord

Zo mooi verteld👍

Wat fijn voor de kinderen om zo'n geweldige juf te hebben 😙

Wat leuk om te lezen Tineke, Top !!

Geweldig Tineke Je bent hier echt voor in de wieg gelegd. Ik vind je een topper. 😘

Toppertje

Wow mooi interview. Goed verwoord Tineke Poel de Waart. Je zit zo goed op je plekje he. Altijd positief over je baan. 🦋🐛🐌🐜🐝🌻🌼🌳🌵☘🍀🍁

Wat een fantastische vrouw zo begaan met de kinderen top hoor

+ Bekijk meer reacties

12 april 2019

Innoord

Op veel van onze scholen werden vandaag de Koningsspelen georganiseerd. En het was een groot feest! Op OBS IJplein begonnen ze met een koninklijk ontbijt, op Obs Overhoeks werden de leerlingen opgewarmd door een MC, op OBS De Vier Windstreken begeleidden de leerlingen uit de bovenbouw kinderen in de onderbouw en op IKC NoordRijk heette het koninklijk paar iedereen welkom.

#dewerkplekvanjeleven
... Bekijk meerBekijk minder

11 april 2019

Innoord

Gisteren kreeg SBO Universum bezoek van een delegatie leerkrachten uit Finland. Zij geven les aan kinderen in de leeftijd van nul tot en met zeven jaar. De leerkrachten hadden interesse in het Nederlands schoolsysteem en bezochten naast SBO Universum ook een kinderopvang, de gemeente en een internationale school. Er is veel kennis uitgewisseld en de medewerkers van SBO Universum zijn uitgenodigd ook eens in Finland te komen kijken.

#dewerkplekvanjeleven
... Bekijk meerBekijk minder

Gisteren kreeg SBO Universum bezoek van een delegatie leerkrachten uit Finland. Zij geven les aan kinderen in de leeftijd van nul tot en met zeven jaar. De leerkrachten hadden interesse in het Nederlands schoolsysteem en bezochten naast SBO Universum ook een kinderopvang, de gemeente en een internationale school. Er is veel kennis uitgewisseld en de medewerkers van SBO Universum zijn uitgenodigd ook eens in Finland te komen kijken.

#dewerkplekvanjeleven
Meer laden