Nieuws

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons
Column: Een dag uit het leven van een managementondersteuner

Vandaag trakteren we jullie weer op een column van een van onze collegas. Dat kan een directeur, een leerkracht, een opleider of een onderwijsondersteuner zijn. Zij vertellen in deze columns over hun mooie vak binnen het onderwijs. Over lachwekkende, bijzondere, gênante of ontroerende momenten met leerlingen of collegas. Kortom: de redenen dat wij in het onderwijs werken!

De column van vandaag is van Marian Schoen, managementondersteuner op ons Expertisecentrum.

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #leerkracht #directeur #onderwijsondersteuner #column #deredenendatwijinhetonderwijswerken
9 december 2024

Column: Een dag uit het leven van een managementondersteuner

Vandaag trakteren we jullie weer op een column van een van onze collega's. Dat kan een directeur, een leerkracht, een opleider of een onderwijsondersteuner zijn. Zij vertellen in deze columns over hun mooie vak binnen het onderwijs. Over lachwekkende, bijzondere, gênante of ontroerende momenten met leerlingen of collega's. Kortom: de redenen dat wij in het onderwijs werken!

De column van vandaag is van Marian Schoen, managementondersteuner op ons Expertisecentrum.

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #leerkracht #directeur #onderwijsondersteuner #column #deredenendatwijinhetonderwijswerken
... bekijk meerbekijk minder

5 december 2024

Sinterklaas @ Innoord

Hij mag dan 376 (of zoiets) zijn, dansen kan hij nog als de beste! 💃
Hier zie je de Sint samen met Regelpiet en Vlogpiet in actie op OBS De Weidevogel.

Heb je ook filmpjes of foto's van zijn feestelijke bezoek vandaag, plaats ze dan in de comments. En geniet van het heerlijk avondje! 🎁

Met Aus Greidanus sr., Marijke Poire, Merel Kokhuis

#dewerkplekvanjeleven #iedereenaanboord #sinterklaas #moveslikejagger
... bekijk meerbekijk minder

Het is mijn doel om mijn taalvaardigheid te verbeteren en het Nederlandse onderwijssysteem beter te leren kennen’

Onlangs is Het Schoolbureau met een aantal schoolbesturen in en rondom Amsterdam gestart met een traject om gevluchte leerkrachten die in Nederland terecht zijn gekomen te begeleiden naar een baan in het Amsterdamse onderwijs. Een mooie manier om bij te dragen aan het oplossen van het lerarentekort. Eén van hen is Bahar Sarikaya. Zij loopt momenteel stage op onze IJdoornschool.

‘Vijf jaar geleden ben ik met mijn man en dochter uit Turkije gevlucht. Daarvoor werkte ik als manager van een studentenzaal en was ik leerkracht. In Nederland kreeg ik van DUO mijn lesbevoegdheid, want mijn diploma is hier wel geldig. Ik moest alleen eerst het staatsexamen B2 halen. Sinds ik dat heb gehaald mag ik lesgeven aan kinderen tussen de zes en twaalf jaar, in het speciaal PO, speciaal VO en op internationale scholen.

‘Ik heb dus wel voldoende kennis van de Nederlandse taal, maar een staatsexamen meet niet iemands vaardigheden. Zelf vind ik het bijvoorbeeld nog lastig om gesprekken in het Nederlands te voeren. Ik voel me nog niet zeker genoeg om les te geven. Vandaar dat ik me opgegeven heb voor dit traject van Het Schoolbureau. Het is mijn doel om mijn taalvaardigheid te verbeteren en het Nederlandse onderwijssysteem beter te leren kennen.’

Lees hier het hele artikel: https://dewerkplekvanjeleven.nl/collega/collega-bahar/

#iedereenaanboord #dewerkplekvanjeleven #lerarentekortoplossen
2 december 2024

'Het is mijn doel om mijn taalvaardigheid te verbeteren en het Nederlandse onderwijssysteem beter te leren kennen’

Onlangs is Het Schoolbureau met een aantal schoolbesturen in en rondom Amsterdam gestart met een traject om gevluchte leerkrachten die in Nederland terecht zijn gekomen te begeleiden naar een baan in het Amsterdamse onderwijs. Een mooie manier om bij te dragen aan het oplossen van het lerarentekort. Eén van hen is Bahar Sarikaya. Zij loopt momenteel stage op onze IJdoornschool.

‘Vijf jaar geleden ben ik met mijn man en dochter uit Turkije gevlucht. Daarvoor werkte ik als manager van een studentenzaal en was ik leerkracht. In Nederland kreeg ik van DUO mijn lesbevoegdheid, want mijn diploma is hier wel geldig. Ik moest alleen eerst het staatsexamen B2 halen. Sinds ik dat heb gehaald mag ik lesgeven aan kinderen tussen de zes en twaalf jaar, in het speciaal PO, speciaal VO en op internationale scholen.

‘Ik heb dus wel voldoende kennis van de Nederlandse taal, maar een staatsexamen meet niet iemands vaardigheden. Zelf vind ik het bijvoorbeeld nog lastig om gesprekken in het Nederlands te voeren. Ik voel me nog niet zeker genoeg om les te geven. Vandaar dat ik me opgegeven heb voor dit traject van Het Schoolbureau. Het is mijn doel om mijn taalvaardigheid te verbeteren en het Nederlandse onderwijssysteem beter te leren kennen.’

Lees hier het hele artikel: dewerkplekvanjeleven.nl/collega/collega-bahar/

#iedereenaanboord #dewerkplekvanjeleven #lerarentekortoplossen
... bekijk meerbekijk minder

Column: Cultuureducatie voor een rijke toekomt!

Vandaag trakteren we jullie op een column van een van onze collegas. Dat kan een directeur, een leerkracht of een onderwijsondersteuner zijn. Zij vertellen in deze columns over hun mooie vak binnen het onderwijs. Over lachwekkende, bijzondere, gênante of ontroerende momenten met leerlingen of collegas. Kortom: de redenen dat wij in het onderwijs werken!

De column van vandaag is van Vero Korthof, kunsthistoricus en leerkracht op OBS Twiske. 

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #leerkracht #directeur #onderwijsondersteuner #column #deredenendatwijinhetonderwijswerken
28 november 2024

Column: Cultuureducatie voor een rijke toekomt!

Vandaag trakteren we jullie op een column van een van onze collega's. Dat kan een directeur, een leerkracht of een onderwijsondersteuner zijn. Zij vertellen in deze columns over hun mooie vak binnen het onderwijs. Over lachwekkende, bijzondere, gênante of ontroerende momenten met leerlingen of collega's. Kortom: de redenen dat wij in het onderwijs werken!

De column van vandaag is van Vero Korthof, kunsthistoricus en leerkracht op OBS Twiske.

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #leerkracht #directeur #onderwijsondersteuner #column #deredenendatwijinhetonderwijswerken
... bekijk meerbekijk minder

28 november 2024

... bekijk meerbekijk minder

Familieschool: IKC De Buikslotermeer

Vier scholen van Innoord ontvangen momenteel de familieschoolsubsidie. Wij bezoeken alle vier de scholen om met eigen ogen te zien wat zij allemaal doen om het leven van leerlingen die onder de armoedegrens leven te verrijken met talentontwikkeling, voorlichting, voorziening in basisbehoeften en ontspanning. Vandaag zijn we op IKC De Buikslotermeer waar brugfunctionaris Chaima el Kaid onlangs begonnen is.

Hoewel Chaima nog geen twee maanden werkzaam is op IKC De Buikslotermeer en met haar 23 jaar een stukje jonger is dan de meeste ouders, is direct duidelijk dat ze er helemaal op haar plek is. Ze weet wat haar opdracht is en ze is vastberaden die te volbrengen. Na functies in de kinderopvang, het jongerenwerk en de zorg kwam Chaima er tijdens een onderzoek achter wat een brugfunctionaris precies doet. Dat is mijn baan, dacht ze toen. Chaima: ‘Qua achtergrond wist ik dat ik geschikt ben om de samenwerking tussen ouders, school en omgeving te bevorderen, maar vanuit mijn toenmalige functie kon ik dat niet doen.  Vandaar dat ik zonder twijfel solliciteerde op de functie van brugfunctionaris.’ 

Ze vervult haar rol met verve. Chaima: ‘Mijn belangrijkste taken zijn het vergroten van de ouderbetrokkenheid en het bevorderen van kansengelijkheid. En mijn belangrijkste doel is om een brug te slaan tussen ouders, leerlingen en school, maar ook de omgeving buiten school, zodat iedereen zich gehoord, begrepen en ondersteund voelt. Ik ondersteun ouders o.a. met praktische zaken en biedt ze een luisterend oor, waarbij vertrouwen en verbinding centraal staan. We maken een babbeltje en ouders kunnen hun hart bij mij luchten.’ Onlangs nog gaf een ouder aan dat zij geen bed kon betalen voor haar kind. Chaima regelt dan budget via het Jeugdeducatiefonds. Want een kind dat niet lekker kan slapen, kan ook niet lekker leren. De betreffende ouder knuffelde Chaima en vertelde dolblij te zijn met haar.

Lees hier verder: https://dewerkplekvanjeleven.nl/collega/familieschool-ikc-de-buikslotermeer/

#iedereenaanboord #dewerkplekvanjeleven #familieschool
25 november 2024

Familieschool: IKC De Buikslotermeer

Vier scholen van Innoord ontvangen momenteel de familieschoolsubsidie. Wij bezoeken alle vier de scholen om met eigen ogen te zien wat zij allemaal doen om het leven van leerlingen die onder de armoedegrens leven te verrijken met talentontwikkeling, voorlichting, voorziening in basisbehoeften en ontspanning. Vandaag zijn we op IKC De Buikslotermeer waar brugfunctionaris Chaima el Kaid onlangs begonnen is.

Hoewel Chaima nog geen twee maanden werkzaam is op IKC De Buikslotermeer en met haar 23 jaar een stukje jonger is dan de meeste ouders, is direct duidelijk dat ze er helemaal op haar plek is. Ze weet wat haar opdracht is en ze is vastberaden die te volbrengen. Na functies in de kinderopvang, het jongerenwerk en de zorg kwam Chaima er tijdens een onderzoek achter wat een brugfunctionaris precies doet. Dat is mijn baan, dacht ze toen. Chaima: ‘Qua achtergrond wist ik dat ik geschikt ben om de samenwerking tussen ouders, school en omgeving te bevorderen, maar vanuit mijn toenmalige functie kon ik dat niet doen. Vandaar dat ik zonder twijfel solliciteerde op de functie van brugfunctionaris.’

Ze vervult haar rol met verve. Chaima: ‘Mijn belangrijkste taken zijn het vergroten van de ouderbetrokkenheid en het bevorderen van kansengelijkheid. En mijn belangrijkste doel is om een brug te slaan tussen ouders, leerlingen en school, maar ook de omgeving buiten school, zodat iedereen zich gehoord, begrepen en ondersteund voelt. Ik ondersteun ouders o.a. met praktische zaken en biedt ze een luisterend oor, waarbij vertrouwen en verbinding centraal staan. We maken een babbeltje en ouders kunnen hun hart bij mij luchten.’ Onlangs nog gaf een ouder aan dat zij geen bed kon betalen voor haar kind. Chaima regelt dan budget via het Jeugdeducatiefonds. Want een kind dat niet lekker kan slapen, kan ook niet lekker leren. De betreffende ouder knuffelde Chaima en vertelde dolblij te zijn met haar.

Lees hier verder: dewerkplekvanjeleven.nl/collega/familieschool-ikc-de-buikslotermeer/

#iedereenaanboord #dewerkplekvanjeleven #familieschool
... bekijk meerbekijk minder

Bovenschoolse leerlingenraad

Gisteren kwam onze bovenschoolse leerlingenraad weer bij elkaar. Van bijna iedere Innoordschool waren twee leerlingen uit de leerlingenraad aanwezig. 

Deze bijeenkomst stond in het teken van de vijf bakens van onze koersnotitie (in orde, in verbinding, in ontwikkeling, in de wereld en inclusief). Elk groepje had een eigen baken en sprak over wat er al goed ging op dat specifieke gebied en wat nog beter zou kunnen. Over een paar maanden volgt de follow up. 

Ook kwam er nog een fotograaf van Het Parool langs om 12 leerlingen te fotograferen voor zijn rubriek Koppen. In maart verschijnt het resultaat.

Met Beike, Minggus, Mireille, Sema Özcan, Sophie Pennington de Jongh en Marton

#iedereenaanboord #leerlingenraad #primaironderwijs #basisschool
22 november 2024

Bovenschoolse leerlingenraad

Gisteren kwam onze bovenschoolse leerlingenraad weer bij elkaar. Van bijna iedere Innoordschool waren twee leerlingen uit de leerlingenraad aanwezig.

Deze bijeenkomst stond in het teken van de vijf bakens van onze koersnotitie (in orde, in verbinding, in ontwikkeling, in de wereld en inclusief). Elk groepje had een eigen baken en sprak over wat er al goed ging op dat specifieke gebied en wat nog beter zou kunnen. Over een paar maanden volgt de follow up.

Ook kwam er nog een fotograaf van Het Parool langs om 12 leerlingen te fotograferen voor zijn rubriek Koppen. In maart verschijnt het resultaat.

Met Beike, Minggus, Mireille, Sema Özcan, Sophie Pennington de Jongh en Marton

#iedereenaanboord #leerlingenraad #primaironderwijs #basisschool
... bekijk meerbekijk minder

AFC Ajax @ IKC De Buikslotermeer

De leerlingen uit groep 5 t/m 8 van IKC De Buikslotermeer hebben de afgelopen dagen de Ajax Life Skills-lessen gehad vanuit de Ajax Foundation. De kinderen kregen les over de volgende onderwerpen: 
* Train je brain
* Train je lichaam
* Slim online
* Sportclinic

#iedereenaanboord #dewerkplekvanjeleven #ajaxfoundation
21 november 2024

AFC Ajax @ IKC De Buikslotermeer

De leerlingen uit groep 5 t/m 8 van IKC De Buikslotermeer hebben de afgelopen dagen de Ajax Life Skills-lessen gehad vanuit de Ajax Foundation. De kinderen kregen les over de volgende onderwerpen:
* Train je brain
* Train je lichaam
* Slim online
* Sportclinic

#iedereenaanboord #dewerkplekvanjeleven #AjaxFoundation
... bekijk meerbekijk minder

Van harte gefeliciteerd!

Onlangs ontvingen weer 14 leerkrachten van Innoord hun certificaat voor de mentorentraining. Zij mogen nu dus stagiair(e)s begeleiden. Dat dat niet alleen maar liefdewerk oud papier is, blijkt wel uit onderstaand bericht van een van onze collegas.   

Dit jaar begeleid ik een zij-instromer. Ik maak regelmatig gebruik van de informatie die is gedeeld tijdens de mentorentraining. De informatie in de presentaties maar ook de documenten die wij gebruikten. Bijvoorbeeld De M-factor in begeleidingsgesprekken monitoren. Overzicht kwaliteiten en vervormingen, reflectiecirkel van Korthagen en werken met kernkwadranten.
Dus, bedankt voor deze informatie, jullie vinden het vast weleens leuk om te horen dat er ook na de cursus nog gebruik van wordt gemaakt. Ik heb er veel aan en het maakt mijn begeleiding beter.
Christiaan Visser, leerkracht OBS Twiske

Nienke Bolhuis, Dennie Milosevic, Anne Groot, Naomie Derks, Kelvin Kuiper, Kim Hooijberg, Alexa Horn, Lonneke Hofman, Sabine Meij, Suus Valk, Marita van la Parra, Silke Pordon, Xena Pelzer, Mireille Jonk

#iedereenaanboord #dewerkplekvanjeleven
19 november 2024

Van harte gefeliciteerd!

Onlangs ontvingen weer 14 leerkrachten van Innoord hun certificaat voor de mentorentraining. Zij mogen nu dus stagiair(e)s begeleiden. Dat dat niet alleen maar liefdewerk oud papier is, blijkt wel uit onderstaand bericht van een van onze collega's.

'Dit jaar begeleid ik een zij-instromer. Ik maak regelmatig gebruik van de informatie die is gedeeld tijdens de mentorentraining. De informatie in de presentaties maar ook de documenten die wij gebruikten. Bijvoorbeeld "De M-factor in begeleidingsgesprekken monitoren". "Overzicht kwaliteiten en vervormingen", "reflectiecirkel van Korthagen" en werken met kernkwadranten.
Dus, bedankt voor deze informatie, jullie vinden het vast weleens leuk om te horen dat er ook na de cursus nog gebruik van wordt gemaakt. Ik heb er veel aan en het maakt mijn begeleiding beter.'
Christiaan Visser, leerkracht OBS Twiske

Nienke Bolhuis, Dennie Milosevic, Anne Groot, Naomie Derks, Kelvin Kuiper, Kim Hooijberg, Alexa Horn, Lonneke Hofman, Sabine Meij, Suus Valk, Marita van la Parra, Silke Pordon, Xena Pelzer, Mireille Jonk

#iedereenaanboord #dewerkplekvanjeleven
... bekijk meerbekijk minder

Verbonden en betrokken

Onze Raad van toezicht is niet alleen in gesprek met onze bestuurder en de managers van onze verschillende domeinen. Ze gaan ook geregeld op bezoek bij onze scholen. Deze keer bij IKC Overhoeks en Kindercampus Mokum. 

We hebben besproken hoe wij vanaf het begin met de nieuwbouw zijn gestart, onze onderwijsvisie toegelicht en verteld voor welke uitdagingen wij staan. Verder hebben we een rondleiding gedaan waarbij de Raad van Toezicht het unitonderwijs in de praktijk heeft kunnen zien.
Mirjam Bremer 
Directeur Kindercampus Mokum 

#iedereenaanboord #inverbinding
18 november 2024

Verbonden en betrokken

Onze Raad van toezicht is niet alleen in gesprek met onze bestuurder en de managers van onze verschillende domeinen. Ze gaan ook geregeld op bezoek bij onze scholen. Deze keer bij IKC Overhoeks en Kindercampus Mokum.

'We hebben besproken hoe wij vanaf het begin met de nieuwbouw zijn gestart, onze onderwijsvisie toegelicht en verteld voor welke uitdagingen wij staan. Verder hebben we een rondleiding gedaan waarbij de Raad van Toezicht het unitonderwijs in de praktijk heeft kunnen zien.'
Mirjam Bremer
Directeur Kindercampus Mokum

#iedereenaanboord #inverbinding
... bekijk meerbekijk minder

Statement Innoord 
samen met de Amsterdamse PO-schoolbesturen

Beste volgers,

Zoals jullie waarschijnlijk weten, is er onrust in de stad. Ik kan me goed voorstellen dat dit impact op jou/u, je/uw gezin, klas of omgeving heeft.

Woensdag kwam ik met alle verschillende schoolbesturen uit Amsterdam bijeen (het Breed Bestuurlijk Overleg: dus alle Amsterdamse schoolbesturen met verschillende grondslagen/identiteiten). We hebben indringend met elkaar gesproken; we vinden het namelijk enorm belangrijk dat we verdraagzaam naar elkaar zijn en blijven.

Op de afbeelding zien jullie een statement. Met dit statement willen we onze diepe waardering uitspreken voor iedereen die zich op school of in de buurt inzet voor verdraagzaamheid, respectvol omgaan met elkaar en de Amsterdamse gemeenschap. Dat is niet altijd gemakkelijk, maar ik zie 100% inzet om dit zo goed mogelijk te realiseren.

Ik ben daar trots op! Laten we daar vooral mee doorgaan, voor elkaar en voor de stad.

Hartelijke groet,
Marton de Pinth
Bestuurder Innoord

#iedereenaanboord #iedereeninnoord
14 november 2024

Statement Innoord
samen met de Amsterdamse PO-schoolbesturen

Beste volgers,

Zoals jullie waarschijnlijk weten, is er onrust in de stad. Ik kan me goed voorstellen dat dit impact op jou/u, je/uw gezin, klas of omgeving heeft.

Woensdag kwam ik met alle verschillende schoolbesturen uit Amsterdam bijeen (het Breed Bestuurlijk Overleg: dus alle Amsterdamse schoolbesturen met verschillende grondslagen/identiteiten). We hebben indringend met elkaar gesproken; we vinden het namelijk enorm belangrijk dat we verdraagzaam naar elkaar zijn en blijven.

Op de afbeelding zien jullie een statement. Met dit statement willen we onze diepe waardering uitspreken voor iedereen die zich op school of in de buurt inzet voor verdraagzaamheid, respectvol omgaan met elkaar en de Amsterdamse gemeenschap. Dat is niet altijd gemakkelijk, maar ik zie 100% inzet om dit zo goed mogelijk te realiseren.

Ik ben daar trots op! Laten we daar vooral mee doorgaan, voor elkaar en voor de stad.

Hartelijke groet,
Marton de Pinth
Bestuurder Innoord

#iedereenaanboord #iedereeninnoord
... bekijk meerbekijk minder

Digitaal netwerken

Zoek je een stageplek op het gebied van communicatie en lijkt het je leuk om dat binnen de onderwijsbranche te doen? Reageer dan nu op onze stagevacature! We kijken ernaar uit om samen met jou socialmediaberichten te bedenken die (toekomstige) leerkrachten aanspreken.

https://dewerkplekvanjeleven.nl/vacature/communicatiestagiair-m-v-x-327297/

#iedereenaanboord #dewerkplekvanjeleven #stagevacature #communicatievacature
12 november 2024

Digitaal netwerken

Zoek je een stageplek op het gebied van communicatie en lijkt het je leuk om dat binnen de onderwijsbranche te doen? Reageer dan nu op onze stagevacature! We kijken ernaar uit om samen met jou socialmediaberichten te bedenken die (toekomstige) leerkrachten aanspreken.

dewerkplekvanjeleven.nl/vacature/communicatiestagiair-m-v-x-327297/

#iedereenaanboord #dewerkplekvanjeleven #stagevacature #communicatievacature
... bekijk meerbekijk minder

Column: Wat fijn dat ik er ben

Vandaag trakteren we jullie weer op een column van een van onze collegas. Dat kan een directeur, een leerkracht, een opleider of een onderwijsondersteuner zijn. Zij vertellen in deze columns over hun mooie vak binnen het onderwijs. Over lachwekkende, bijzondere, gênante of ontroerende momenten met leerlingen of collegas. Kortom: de redenen dat wij in het onderwijs werken!

De column van vandaag is van Martijn Alberts.

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #leerkracht #directeur #onderwijsondersteuner #column #deredenendatwijinhetonderwijswerken
5 november 2024

Column: Wat fijn dat ik er ben

Vandaag trakteren we jullie weer op een column van een van onze collega's. Dat kan een directeur, een leerkracht, een opleider of een onderwijsondersteuner zijn. Zij vertellen in deze columns over hun mooie vak binnen het onderwijs. Over lachwekkende, bijzondere, gênante of ontroerende momenten met leerlingen of collega's. Kortom: de redenen dat wij in het onderwijs werken!

De column van vandaag is van Martijn Alberts.

#dewerkplekvanjeleven #werkeninamsterdam #amsterdamnoord #basisschool #primaironderwijs #leerkracht #directeur #onderwijsondersteuner #column #deredenendatwijinhetonderwijswerken
... bekijk meerbekijk minder

Juf, deze bloempit voelt een beetje als een appel 

Amsterdam bestaat binnenkort 750 jaar en daar weten de leerlingen van IKC De Buikslotermeer alles van. Want vanmorgen vierden zij dit alvast met een feestelijke aftrap. Na de inloop op de klanken van 🎶Tulpen uit Amsterdam 🎶mocht elke leerling een tulpenbol planten. En er was zelfs een leerling die haar traktatie aangepast had aan het thema! 🌷

#iedereenaanboord #amsterdam750jaar #tulpenuitamsterdam
5 november 2024

'Juf, deze bloempit voelt een beetje als een appel'

Amsterdam bestaat binnenkort 750 jaar en daar weten de leerlingen van IKC De Buikslotermeer alles van. Want vanmorgen vierden zij dit alvast met een feestelijke aftrap. Na de inloop op de klanken van 🎶Tulpen uit Amsterdam 🎶mocht elke leerling een tulpenbol planten. En er was zelfs een leerling die haar traktatie aangepast had aan het thema! 🌷

#iedereenaanboord #Amsterdam750jaar #tulpenuitamsterdam
... bekijk meerbekijk minder

De Taalschool @ NPO Radio 1

Vanmorgen werden leerkracht Tetiana Zubar en directeur Peter Snijders van onze Taalschool geïnterviewd over het zij-instroomtraject voor nieuwkomers van Het Schoolbureau dat Tetiana vandaag gestart is. 

Tetiana: ‘Ik was in Oekraïne docent Engels op een middelbare school en geef nu hier al een paar jaar les aan nieuwkomers. Eerst vooral aan Oekraïense leerlingen, nu aan kinderen met verschillende nationaliteiten.’ 

Peter: ‘We zijn heel blij dat Tetiana dit kan doen, want ze heeft alle didactische en pedagogische vaardigheden en kennis al. En ze heeft ook net een cursus Nederlands gevolgd. Na het zij-instroomtraject staat ze ook volgens de Nederlandse regelgeving bevoegd voor de klas. Een mooie oplossing voor het lerarentekort!’

Het interview is vanaf 01.42.00 uur te beluisteren via https://www.nporadio1.nl/uitzendingen/nos-radio-1-journaal/9bd0d7c5-b45f-45b6-ad5a-fe03ce12d35b/2024-11-04-nos-radio-1-journaal

 #iedereenaanboord #nieuwkomersonderwijs
4 november 2024

De Taalschool @ NPO Radio 1

Vanmorgen werden leerkracht Tetiana Zubar en directeur Peter Snijders van onze Taalschool geïnterviewd over het zij-instroomtraject voor nieuwkomers van Het Schoolbureau dat Tetiana vandaag gestart is.

Tetiana: ‘Ik was in Oekraïne docent Engels op een middelbare school en geef nu hier al een paar jaar les aan nieuwkomers. Eerst vooral aan Oekraïense leerlingen, nu aan kinderen met verschillende nationaliteiten.’

Peter: ‘We zijn heel blij dat Tetiana dit kan doen, want ze heeft alle didactische en pedagogische vaardigheden en kennis al. En ze heeft ook net een cursus Nederlands gevolgd. Na het zij-instroomtraject staat ze ook volgens de Nederlandse regelgeving bevoegd voor de klas. Een mooie oplossing voor het lerarentekort!’

Het interview is vanaf 01.42.00 uur te beluisteren via www.nporadio1.nl/uitzendingen/nos-radio-1-journaal/9bd0d7c5-b45f-45b6-ad5a-fe03ce12d35b/2024-11-0...

#iedereenaanboord #nieuwkomersonderwijs
... bekijk meerbekijk minder

Herfstborrel plus

Iedere herfst komen onze stafmedewerkers, directeuren en intern begeleiders bij elkaar voor een gezellig samenzijn. Dit jaar voegden we er een wandeling op De Loop van de Hoop aan toe. Dit pad is aangelegd door de ouders van Pepijn, een oud-leerling van onze Montessori Boven t IJ die een aantal jaren geleden overleed, en gaat over omgaan met verlies. Zijn ouders leidden ons rond en vertelden over de educatieve plannen die ze hebben met dit pad. We sloten de wandeling af met hapjes en drankjes bij Het Groene Veld, waar we warm ontvangen werden. 

Op https://www.watskeburtpepijn.nl/ vind je meer informatie over De Loop van de Hoop en lees je hoe je Pepijns ouders kunt helpen met de verdere ontwikkeling van hun educatieve plannen. 

#iedereenaanboord #verlieshoorbijhetleven
25 oktober 2024

Herfstborrel plus

Iedere herfst komen onze stafmedewerkers, directeuren en intern begeleiders bij elkaar voor een gezellig samenzijn. Dit jaar voegden we er een wandeling op De Loop van de Hoop aan toe. Dit pad is aangelegd door de ouders van Pepijn, een oud-leerling van onze Montessori Boven 't IJ die een aantal jaren geleden overleed, en gaat over omgaan met verlies. Zijn ouders leidden ons rond en vertelden over de educatieve plannen die ze hebben met dit pad. We sloten de wandeling af met hapjes en drankjes bij Het Groene Veld, waar we warm ontvangen werden.

Op www.watskeburtpepijn.nl/ vind je meer informatie over De Loop van de Hoop en lees je hoe je Pepijns ouders kunt helpen met de verdere ontwikkeling van hun educatieve plannen.

#iedereenaanboord #verlieshoorbijhetleven
... bekijk meerbekijk minder

Familieschool: De IJdoornschool

Vier scholen van Innoord ontvangen momenteel de familieschoolsubsidie. Wij bezoeken alle vier de scholen om met eigen ogen te zien wat zij allemaal doen om het leven van leerlingen die onder de armoedegrens leven te verrijken met talentontwikkeling, voorlichting, voorziening in basisbehoeften en ontspanning. Vandaag zijn we op de IJdoornschool. Hier werken familieschoolcoördinatoren Cleo (tevens leerkracht en cultuurcoördinator) en Asli (tevens remedial teacher) en brugfunctionaris Derya. 

Asli: ‘Om tot leren te komen heeft een kind niet alleen onderwijs, maar ook een goede leeromgeving nodig. Niet alleen op school, maar ook thuis. Een kind met een knorrende maag omdat er ‘s ochtends geen ontbijt was, leert bijvoorbeeld moeizaam. Vandaar dat wij wekelijks tassen met gezonde boodschappen uitdelen aan onze leerlingen en hun ouders. Alle gezinnen mogen een tas ophalen, er zijn geen voorwaarden. We doen er sowieso altijd fruit en eieren in. Op school kunnen de kinderen altijd al een banaan of een appel pakken, in de tassen doen we druiven, aardbeien of blauwe bessen. Sommigen gaan helemaal uit hun dak als ze aardbeien krijgen, zo lekker vinden ze die.’

Het complete verhaal lees je hier: https://dewerkplekvanjeleven.nl/collega/familieschool-de-ijdoornschool/ 

#iedereenaanboord #dewerkplekvanjeleven #familieschool
21 oktober 2024

Familieschool: De IJdoornschool

Vier scholen van Innoord ontvangen momenteel de familieschoolsubsidie. Wij bezoeken alle vier de scholen om met eigen ogen te zien wat zij allemaal doen om het leven van leerlingen die onder de armoedegrens leven te verrijken met talentontwikkeling, voorlichting, voorziening in basisbehoeften en ontspanning. Vandaag zijn we op de IJdoornschool. Hier werken familieschoolcoördinatoren Cleo (tevens leerkracht en cultuurcoördinator) en Asli (tevens remedial teacher) en brugfunctionaris Derya.

Asli: ‘Om tot leren te komen heeft een kind niet alleen onderwijs, maar ook een goede leeromgeving nodig. Niet alleen op school, maar ook thuis. Een kind met een knorrende maag omdat er ‘s ochtends geen ontbijt was, leert bijvoorbeeld moeizaam. Vandaar dat wij wekelijks tassen met gezonde boodschappen uitdelen aan onze leerlingen en hun ouders. Alle gezinnen mogen een tas ophalen, er zijn geen voorwaarden. We doen er sowieso altijd fruit en eieren in. Op school kunnen de kinderen altijd al een banaan of een appel pakken, in de tassen doen we druiven, aardbeien of blauwe bessen. Sommigen gaan helemaal uit hun dak als ze aardbeien krijgen, zo lekker vinden ze die.’

Het complete verhaal lees je hier: dewerkplekvanjeleven.nl/collega/familieschool-de-ijdoornschool/

#iedereenaanboord #dewerkplekvanjeleven #familieschool
... bekijk meerbekijk minder

‘Uiteindelijk zit affiniteit met een school niet in de stenen, maar in de liefde voor de leerlingen’

Esther Doets werkt al 35 jaar als groepsleerkracht voor Innoord. Vroeger op de Dorus Rijkersschool, daarna op Daltonschool IKC Zeven Zeeën en sinds kort op OBS De Vier Windstreken. Hoe heeft zij die laatste overstap beleefd?

Vorig schooljaar moest Daltonschool IKC Zeven Zeeën sluiten vanwege teruglopende leerlingenaantallen. Alle leerlingen en medewerkers konden opgenomen worden door OBS De Vier Windstreken. Wederom vond ik het moeilijk. Dit keer omdat niet alle kinderen meegingen naar OBS De Vier Windstreken en omdat op een grotere school met grotere groepen de aandacht per leerling toch anders verdeeld is. De fusie was vanuit Innoord een logische beslissing maar kwam voor ons als team en bij de ouders hard aan. Wij hebben samen erg gestreden en ons best gedaan om onze fijne mooie Daltonschool te kunnen behouden. Nu moeten we ons vooral richten op de toekomst en samen met onze kinderen op OBS De Vier Windstreken vertrouwd raken met het gebouw en elkaar.

Werken in een groter team heeft ook zo z’n voordelen. Meer collega’s betekent meer delen en elkaar inspireren en motiveren. Voor mijn persoonlijke ontwikkeling is het dus heel fijn. Maar ik had het wel fijner gevonden als we als twee gelijke scholen samen waren gevoegd en als we ieder onze pluspunten konden behouden. Nu zijn onze Daltonvisie en -routines helaas verloren gegaan, terwijl dit voor onze schoolpopulatie zo waardevol is vanwege onder andere hun zelfstandigheid. Wij zijn als team en leerlingen wel zeer gastvrij en warm opgenomen in de school, wat ik als zeer prettig heb ervaren. Omdat de fusie qua tijdsdruk uiteindelijk snel moest plaatsvinden hebben we helaas niet samen een nieuwe visie of nieuw onderwijsconcept kunnen neerzetten. Hopelijk kunnen we dit in de toekomst nog samen gaan realiseren met onze Daltonpijlers en een nieuwe naam voor deze fusieschool.

Lees het hele interview met Esther hier: https://dewerkplekvanjeleven.nl/collega/collega-esther/

#dewerkplekvanjeleven #iedereenaanboord #scholenfusie
21 oktober 2024

‘Uiteindelijk zit affiniteit met een school niet in de stenen, maar in de liefde voor de leerlingen’

Esther Doets werkt al 35 jaar als groepsleerkracht voor Innoord. Vroeger op de Dorus Rijkersschool, daarna op Daltonschool IKC Zeven Zeeën en sinds kort op OBS De Vier Windstreken. Hoe heeft zij die laatste overstap beleefd?

Vorig schooljaar moest Daltonschool IKC Zeven Zeeën sluiten vanwege teruglopende leerlingenaantallen. Alle leerlingen en medewerkers konden opgenomen worden door OBS De Vier Windstreken. Wederom vond ik het moeilijk. Dit keer omdat niet alle kinderen meegingen naar OBS De Vier Windstreken en omdat op een grotere school met grotere groepen de aandacht per leerling toch anders verdeeld is. De fusie was vanuit Innoord een logische beslissing maar kwam voor ons als team en bij de ouders hard aan. Wij hebben samen erg gestreden en ons best gedaan om onze fijne mooie Daltonschool te kunnen behouden. Nu moeten we ons vooral richten op de toekomst en samen met onze kinderen op OBS De Vier Windstreken vertrouwd raken met het gebouw en elkaar.

Werken in een groter team heeft ook zo z’n voordelen. Meer collega’s betekent meer delen en elkaar inspireren en motiveren. Voor mijn persoonlijke ontwikkeling is het dus heel fijn. Maar ik had het wel fijner gevonden als we als twee gelijke scholen samen waren gevoegd en als we ieder onze pluspunten konden behouden. Nu zijn onze Daltonvisie en -routines helaas verloren gegaan, terwijl dit voor onze schoolpopulatie zo waardevol is vanwege onder andere hun zelfstandigheid. Wij zijn als team en leerlingen wel zeer gastvrij en warm opgenomen in de school, wat ik als zeer prettig heb ervaren. Omdat de fusie qua tijdsdruk uiteindelijk snel moest plaatsvinden hebben we helaas niet samen een nieuwe visie of nieuw onderwijsconcept kunnen neerzetten. Hopelijk kunnen we dit in de toekomst nog samen gaan realiseren met onze Daltonpijlers en een nieuwe naam voor deze fusieschool.

Lees het hele interview met Esther hier: dewerkplekvanjeleven.nl/collega/collega-esther/

#dewerkplekvanjeleven #iedereenaanboord #scholenfusie
... bekijk meerbekijk minder

Afgesproken!

IKC De Buikslotermeer en VierTaal zijn overeengekomen om samen te werken om een mediumvoorziening cluster 2 te realiseren. Het team van IKC De Buikslotermeer en de TOS-leerlingen worden nu al begeleid door ambulant medewerker Maartje, van VierTaal. 

Met deze overeenkomst gaan we een stap verder. We werken nog intensiever samen voor meer inclusief onderwijs thuisnabij voor onze doelgroep. Wij hebben er zin in!

Van links naar rechts: Emilie Rozenga (begeleider passend onderwijs van het Expertiecentrum Innoord), Maartje Neefjes (ambulant begeleider VierTaal), Claudia de Gans (ambulant begeleider VierTaal) en Gaby Etman (directeur IKC De Buikslotermeer).

 #samen #ondersteuning #inclusief
18 oktober 2024

Afgesproken!

IKC De Buikslotermeer en VierTaal zijn overeengekomen om samen te werken om een mediumvoorziening cluster 2 te realiseren. Het team van IKC De Buikslotermeer en de TOS-leerlingen worden nu al begeleid door ambulant medewerker Maartje, van VierTaal.

Met deze overeenkomst gaan we een stap verder. We werken nog intensiever samen voor meer inclusief onderwijs thuisnabij voor onze doelgroep. Wij hebben er zin in!

Van links naar rechts: Emilie Rozenga (begeleider passend onderwijs van het Expertiecentrum Innoord), Maartje Neefjes (ambulant begeleider VierTaal), Claudia de Gans (ambulant begeleider VierTaal) en Gaby Etman (directeur IKC De Buikslotermeer).

#samen #ondersteuning #inclusief
... bekijk meerbekijk minder

Load more