‘Wij volgen nu de behoeften van de leerlingen in plaats van een vooropgesteld plan’
De ondersteuner van vandaag is Stephanie Boezaart (31), IB’er op IKC De Buikslotermeer.
‘Na mijn studie heb ik tien jaar als leerkracht gewerkt en sinds 2018 ben ik intern begeleider. In deze functie doe ik heel veel. In de eerste plaats faciliteer en bedien ik de leerkrachten en leerlingen. Ik geef vorm aan passend onderwijs en probeer interessante projecten de school in te krijgen om het plezier in leren te vergroten. Tenslotte zijn dat de dingen die je onthoud van de basisschoolperiode. En ik doe mijn best om het onderwijs te blijven verbeteren. Ook doe ik alle intakes en rondleidingen en zorg ik voor een goede PR.’
‘Na tien jaar voor de klas wilde ik me verder ontwikkelen, maar wel binnen het onderwijs blijven werken. Nu ik IB’er ben, ben ik betrokken bij alle facetten van het onderwijs en dat vind ik erg interessant. Ik heb contact met iedereen binnen de school. Ik stem continu af met leerkrachten, overleg met ouders en knuffel met leerlingen. Wanneer een leerling extra ondersteuning nodig heeft, kan ik direct doorverwijzen naar het Expertisecentrum van Innoord dat bij ons in het gebouw zit. Die korte lijn is erg handig.’
‘In de toekomst hoop ik dat begeleiders van startende leerkrachten vaker in de praktijk kunnen komen kijken. Ook zou ik de samenwerking met externe partijen nog willen verbeteren. En ten slotte zou het goed zijn als er meer aandacht komt voor het opzetten van plannen. Wij hebben bijvoorbeeld het groepsplan eruit gegooid en werken nu met blokdoelen en de analyses van de toetsen als leidraad. We volgen dus veel meer de behoeften van de leerlingen dan een vooropgesteld plan. Misschien kunnen we via De Voorsprong een workshop groepsplanloos werken aanbieden?’.