Mogen wij aan je voorstellen: Alten Rigters, portret nummer 11 in onze serie Muren breken, meters maken.
‘Sinds 2017 sta ik voor groep 8 op IKC NoordRijk, waar ik via allerlei omzwervingen terecht gekomen ben. Op mijn elfde kwam ik vanuit Suriname naar Nederland. Eerst wilde ik fysiotherapeut worden, zes maanden later weer bij de marechaussee en uiteindelijk ben ik MBO Systeembeheer gaan doen omdat ik gevoelig was voor een goed salaris en een auto van de zaak. Maar ik heb altijd veel van muziek gehouden, dus op mijn achtentwintigste ben ik naar het Conservatorium gegaan. In die periode heb ik ook veel muziekles gegeven. Omdat ik inmiddels een gezin had en graag een stabiel inkomen wilde, koos ik uiteindelijk toch voor de deeltijd Pabo. Nu is mijn passie mijn hobby geworden in plaats van mijn beroep. Wel gebruik ik muziek nog altijd graag in mijn lessen. Muziek is een vast onderdeel cq verlengstuk geworden van mijn manier van lesgeven. Ik gebruik het daar waar ik denk dat het een meerwaarde is. Als leerlingen het metriek stelsel niet direct snappen, maar ik er een liedje over zodat het wel blijft hangen. ’
‘Omdat muziek zo belangrijk voor me is wilde ik graag bij jongerenproductiehuis De Valk van Stichting DOCK afspreken. Hier is het voor mij allemaal begonnen. Met mijn eerste bandje oefende ik hier vaak. Ik zong en speelde gitaar en percussie. De studiohuur is hier te betalen en je kunt ook nog begeleiding krijgen. Hier kwam ik erachter dat ik mogelijkheden in de muziek had. In Suriname wordt je geen muzikant, daar wordt het met de verkeerde dingen geassocieerd, maar hier werd ik serieus genomen. Muziek kan je helpen andere dingen te bereiken. Ik draai klassieke muziek tijdens het stil werken, gebruik een djembé bij het sporten en doe met mijn leerlingen aan bodypercussie als we even behoefte hebben aan beweging.’
Ook geïnspireerd om bij Innoord te werken en heel Amsterdam Noord als lesmateriaal te gebruiken? Kijk dan op dewerkplekvanjeleven.nl!