Dennie Milosevic

‘Ik heb vroeger vaak genoeg moeten knokken tegen de vooroordelen die over Noord bestonden’

 

Mogen wij aan je voorstellen: Dennie Milosevic, portret nummer 16 in onze serie Muren breken, meters maken.

 

‘Mijn naam is Dennie Milosevic en ik ben 34 jaar. Ik ben een echte Noorderling, want ik ben opgegroeid in Floradorp en woon nu met mijn vrouw en drie zoontjes in de Bongerd. Sinds 10 jaar werk ik op OBS De Klimop, momenteel als leerkracht van groep 8. Toen ik jonger was, heb ik ook nog wel een tijdje bij de marine gewild, maar eigenlijk heb ik altijd geweten dat ik leerkracht wilde worden. Opgroeien in Noord was niet altijd makkelijk omdat er veel vooroordelen bestonden. “Oh, kom je uit Floradorp?,” was een vaak gehoorde opmerking. Met andere woorden: mensen dachten dat ik als dubbeltje nooit een kwartje zou worden. Mijn ouders, de buurt en school hielpen mij er doorheen. Ik leerde er dat je uiteindelijk alles kunt bereiken wat je wil, als je je er maar voor honderd procent voor inzet. Het staat voor mij als een paal boven water dat ik nergens anders les wil geven dan in Noord. Ik wil graag iets terugdoen voor de buurt waar ik ben opgegroeid. Mijn leerlingen kunnen pittig zijn, maar dat maakt mijn werk alleen maar waardevoller. Het grappige is dat De Klimop nog geen kilometer van mijn ouderlijk huis staat.’

 

‘We staan hier boven op de A’DAM Toren, het hoogste punt van Amsterdam Noord. Kijk om je heen en je snapt waarom ik hier wilde afspreken. De wereld ligt hier letterlijk aan je voeten. Ik vind het prachtig dat je hier over onze hele stad kunt uitkijken. Maar ook dat deze oude Shelltoren door de jongens van ID&T nieuw leven ingeblazen is. Zij waren ook jochies uit Amsterdam en Landsmeer en hebben het maar mooi zover geschopt. Tuurlijk, je hebt ook een beetje geluk nodig, maar zij hebben toch heel veel bereikt door keihard te werken. Wat ik mooi vind, is dat hetzelfde voor Noord geldt. Dat was ook eerst een underdog en wordt nu opeens als hip stadsdeel gezien. Terwijl ik vroeger vaak genoeg heb moeten knokken tegen de vooroordelen die over Noord bestonden. Maar als je daar niet in blijft hangen, kom je verder.’

 

‘Als ik hier met mijn klas zou staan, zou ik een combinatie van geschiedenis en aardrijkskunde geven. Ik zou ze vertellen over het ontstaan van Amsterdam en de rijke historie van Noord. Amsterdam heeft alles en alles is hier mogelijk. Daarom zou ik mijn leerlingen vervolgens een verhaal over hun toekomstdromen laten schrijven. En daarbij mogen ze groots denken.’ Ik hoop dat ik met iedere groep 8 die ik nog ga krijgen, dit bezoek zou mogen afleggen.’

 

Ook geïnspireerd om bij Innoord te werken en heel Amsterdam Noord als lesmateriaal te gebruiken? Kijk dan op dewerkplekvanjeleven.nl!