Floris ter Veen

Mogen wij aan je voorstellen: Floris ter Veen, portret nummer 5 in onze serie Muren breken, meters maken.

 

‘Mijn naam is Floris ter Veen. Ik woon in Assendelft en ben 39 jaar. Ik zit in het laatste jaar van de Pabo en werk momenteel als leerkrachtondersteuner in groep 8 van IKC De Buikslotermeer. Hiervoor heb ik 16 jaar in de grafische sector gewerkt, maar toen mijn eigen kinderen naar school gingen, werd mijn interesse in het onderwijs groter. De reden dat ik voor het onderwijs heb gekozen is dat ik het belangrijk vind dat een kind met voldoende (zelf)kennis de wereld in stapt. Ik wil me er graag voor inzetten om dit voor elk kind te realiseren. Kinderen hebben een bijzondere kijk op de wereld. Een die ons volwassenen nog wel eens doet verrassen.’

 

‘Ik heb vooral voor IKC De Buikslotermeer gekozen vanwege de populatie en het welkome gevoel dat ik kreeg tijdens de sollicitatieperiode. Dat welkome gevoel is alleen maar toegenomen in de afgelopen paar jaar. Innoord heeft een frisse kijk op de toekomst en ziet dat de wereld in rap tempo verandert en dat wij daar als basisonderwijs een belangrijke rol in spelen. De visie om de buitenwereld de school in te trekken, of juist de lessen naar buiten te verplaatsen sluit enorm aan op mijn persoonlijke onderwijsvisie.’

 

‘We zijn nu op een bedrijventerrein in Amsterdam-Noord. Ik vind dat het bedrijfsleven een grotere rol in het basisonderwijs zou moeten vervullen. Alles wat een bedrijf in huis heeft, is voor de buitenwereld verborgen in grote panden. Kinderen en jongeren hebben zo geen flauw idee wat er zich afspeelt binnen een bedrijf, maar moeten straks wel een keuze maken qua studierichting. Er is weinig liefde voor bepaalde beroepen, met name vanwege het gebrek aan kennis ervan. Ook zullen er in de nabije toekomst veel nieuwe functies ontstaan waar geen jongere weet van heeft. Dit kunnen bedrijven oplossen door zich te profileren in het basisonderwijs. Zo kan een vmbo-b advies uiteindelijk heel anders benaderd worden. Zowel door het kind als de ouders. Kinderen kunnen hier kennismaken met al het moois dat de arbeidsmarkt te bieden heeft en wat er door de arbeidsmarkt gevraagd wordt aan kennis en vaardigheden. Zo ontstaat er meer voorkennis bij leerlingen en kunnen bedrijven al vroeg kennismaken met mogelijke toekomstige werknemers. Een win-winsituatie, lijkt mij.’

 

Ook geïnspireerd om bij Innoord te werken en heel Amsterdam-Noord als lesmateriaal te gebruiken? Kijk dan op dewerkplekvanjeleven.nl!