‘Het belangrijkste doel is de woordenschat van deze kinderen vergroten’
De ondersteuner van vandaag is Gerda Peet (73), voorleesoma op OBS Overhoeks.
‘Zo’n vier jaar geleden was ik op zoek naar nuttig en leuk vrijwilligerswerk. Ik las toen over een oudere man die voorlas op een basisschool. Aangezien ik van onderwijs houd en een voorliefde voor taal heb, leek me dit ook echt iets voor mij. Ik heb de directeur van OBS Overhoeks benaderd omdat twee van mijn kleinkinderen daarop zitten en omdat het dicht bij mijn huis is. Inmiddels coördineer ik een team van 12 voorleesopa’s en -oma’s. We lezen twee ochtenden in de week tweemaal een half uurtje voor aan kleine groepjes kleuters.’
‘Het belangrijkste doel is de woordenschat van deze kinderen vergroten. Woorden benadrukken en herhalen dus. Daarom werken we samen met de intern begeleider van OBS Overhoeks. Zij hoort van de leerkrachten welke kinderen voor het voorlezen in aanmerking komen. Dat zijn vaak leerlingen die thuis geen Nederlands spreken, erg verlegen zijn of anderszins een impuls kunnen gebruiken. We begonnen met groepjes van vier leerlingen, maar omdat we steeds meer maatwerk leveren zijn dat tegenwoordig vaker twee leerlingen.’
‘Om de voortgang te bespreken hebben we twee keer per jaar een koffieochtend met de directeur en de intern begeleider van OBS Overhoeks. Omdat we allemaal graag willen dat onze bijdrage zo effectief mogelijk is, krijgen we binnenkort twee workshops van het Expertisecentrum van Innoord. Al eerder gaf de dramadocent uit onze groep ons tips hoe we de aandacht van de kinderen beter vast konden houden. In de komende workshops gaan we ons onder andere verdiepen in het werken met verteltassen, zodat we nog meer handvatten aanleren om ons doel te bereiken en zo de kinderen een stukje verder op weg te helpen.’