‘Het gelukkigst word ik van de momenten waarop blijkt dat een leerling mij niet meer nodig heeft’
Juffen en meesters, dat zijn de bekendste onderwijsmedewerkers. Maar zij zijn uiteraard niet de enigen die ons onderwijs vorm geven. Daar zijn nog veel meer mensen bij betrokken. Wat dacht je bijvoorbeeld van conciërges, intern begeleiders, onderwijsassistenten, leerkrachtondersteuners, administratief medewerkers, luizenouders, voorleesopa’s en -oma’s, en ga zo maar door. Dit schooljaar stellen we je voor aan een aantal van onze onmisbare ondersteuners.
De ondersteuner van vandaag is Maike Peroti (59), onderwijsassistent op OBS Twiske.
‘Ik werk al sinds 1987 voor (de voorganger van) Innoord en heb op 13 van de 16 scholen van Innoord lesgegeven. Sinds een paar jaar zit ik bij OBS Twiske. Ik ben sinds een tijdje onderwijsassistent voor groep 4 en 5 en heb hier ook conciërgetaken gedaan. Ik werk voornamelijk met Connect lezen. Dat is een methode waarmee kinderen leren vlotter te lezen. Ik merk dat er steeds meer kinderen zijn met leerproblemen en dat baart me zorgen.’
‘Het belangrijkste is natuurlijk dat kinderen plezier hebben in lezen. Daarom kijk ik altijd goed naar hoe het kind is en probeer ik een boek te vinden dat aansluit bij zijn of haar interesses. En soms lees ik een stukje voor voordat een kind weer zelf verder leest. Dan kan het kind even ontspannen maar tegelijkertijd ongemerkt verder leren, want door voorlezen vergroot hun woordenschat ook. Soms merk ik dat kinderen thuis niet lezen omdat ze daar geen boeken hebben. Dan leen ik ze een boek dat ze zelf graag willen lezen. En meestal lezen ze dat dan met plezier uit. Het gelukkigst word ik van de momenten waarop blijkt dat een leerling mij niet meer nodig heeft. Dat het weer gewoon mee kan komen met de rest van de klas. Daar doe ik het uiteindelijk allemaal voor.’