Marije Schipper

‘Veelvuldig blijven investeren in oudercontact is een must’

 

De betrokkene van vandaag is Marije Schipper, ouder- en kindadviseur op onder andere OBS Het Vogelnest.

‘Ik ben vanuit het Ouder- en Kindteam verbonden aan Het Vogelnest. Momenteel sta ik één ochtend per week op het schoolplein zodat ouders en leerkrachten me vragen kunnen stellen over kinderen, opvoeden en opgroeien. Ik help gezinnen zelf verder of, als dit nodig is, kan ik in samenspraak met ouders andere instanties erbij betrekken. Ook werk ik samen met de ouderkamer hier op school. Ik ben aanwezig bij themabijeenkomsten en wissel informatie uit met de oudercontactmedewerker om ouders optimaal te kunnen ondersteunen. Verder geef ik wijkbrede Triple-P trainingen, Positief Opvoeden voor ouders en de Competentietraining voor kinderen van 6-12 jaar.’

‘Ik vind het fijn om voor kwetsbare gezinnen die ondersteuning nodig hebben iets te betekenen. En om ervoor te zorgen dat kinderen zich op een goede manier kunnen ontwikkelen en maximaal kunnen profiteren van het onderwijs. Ik vind het belangrijk dat ouders het gevoel krijgen er niet alleen voor te staan. Hier op school zitten veel nieuwkomers die vaak wegwijs gemaakt willen worden en organisatorische hulpvragen hebben zoals het aanmelden bij een sportvereniging. Vaak is dat de start van het contact.

Naast de praktische ondersteuning kan ik gezinnen ook ondersteunen bij de opvoeding. Bij het Ouder- en Kindteam zijn ook jeugdpsychologen werkzaam, die we kunnen vragen aan te sluiten bij het ondersteunen van de gezinnen als dit nodig is. Bijvoorbeeld wanneer er sprake is (geweest) van traumatische gebeurtenissen.

‘Op Het Vogelnest zijn ze al druk bezig met het betrekken van ouders in de communicatie om nog beter aan te kunnen sluiten bij de gezinnen. Zo worden bijvoorbeeld brieven vanuit school vertaald zodat iedere ouder ze kan lezen, ook de ouders die nog geen Nederlands begrijpen. En er wordt een tolk uitgenodigd bij een oudergesprek. Samen met school proberen we te achterhalen wat maakt dat sommige ouders niet bij gesprekken op school aankomen. Het is bijna nooit onwil, vaker hebben ouders die net in Nederland zijn nog andere dingen aan hun hoofd, zijn ze nog “aan het landen” in Nederland of hebben de afspraak niet begrepen. Aansluiten bij de ouder is belangrijk. Veelvuldig blijven investeren in oudercontact is dus een must.’