Niek Grandiek

‘De feedback van de leerlingen is vaak zo positief, daar kan geen ander beroep tegenop’

 

Juffen en meesters, dat zijn de bekendste onderwijsmedewerkers. Maar zij zijn uiteraard niet de enigen die ons onderwijs vorm geven. Daar zijn nog veel meer mensen bij betrokken. Wat dacht je bijvoorbeeld van conciërges, intern begeleiders, onderwijsassistenten, leerkrachtondersteuners, administratief medewerkers, luizenmoeders, voorleesoma’s, en ga zo maar door. Dit schooljaar stellen we je voor aan een aantal van onze onmisbare ondersteuners.

 

De ondersteuner van vandaag is Niek Grandiek (63), muziekdocent bij Hallo Muziek op OBS De Klimop.

 

‘Ik maak al mijn hele leven muziek, als vierjarige zat ik al op een piano te pingelen. Om gamen heb ik nooit gegeven, veel te competitief. Laat mij maar muziek maken, want daarbij draait het juist om samenwerken. Gitaar is mijn ding, maar drum, toetsen en zang doe ik ook. Vanaf 1986 heb ik jarenlang diverse bandjes begeleid en zo’n tien jaar geleden ben ik bij Hallo Muziek terechtgekomen. Wij verzorgen, als vakmensen met stuk voor stuk bergen ervaring, muziekonderwijs op basisscholen omdat veel muziekscholen wegbezuinigd zijn. Op dit moment geef ik les op zes scholen, waarvan er drie van Innoord zijn. Op De Klimop dus, maar ook op De Buikslotermeer en De Weidevogel.’

 

‘Ons doel is de leerlingen kennis te laten maken met diverse instrumenten en zo hun interesse in muziek aan te wakkeren. We werken altijd toe naar een presentatie aan het eind van het blok. Muziekles is een goedwerkende, directe manier om kinderen nieuwsgierig te maken naar instrumenten. Persoonlijk doe ik dit om mijn liefde en enthousiasme – waar ik nogal veel van heb – voor muziek aan kinderen over te brengen. De feedback van de leerlingen is vaak zo positief, daar kan geen ander beroep tegenop. Je plant een zaadje dat misschien jaren later pas ontkiemt, maar het gebeurt wel.’

 

‘Een paar jaar geleden had ik op deze school een leerling uit groep 5 in mijn les. Hij was net een half jaar in Nederland en moest zijn plekje in de groep nog vinden. Tijdens de muziekles ontdekten we dat hij heel goed improviserend kon rappen in het Nederlands. Ik zag hoe hij ervan groeide en hoe zijn status in de klas veranderde. Zo’n impact kan muziek hebben. En dan heb ik het nog niet eens over het effect dat muziekonderwijs op het werk- en denkvermogen van leerlingen heeft. Twee voor de prijs van één dus; muziekles brengt kinderen niet alleen plezier maar ook een betere ontwikkeling, dat krijgen ze er gewoon gratis bij!’