Jolanda Rietel,
Leerkracht op OBS De Vier Windstreken

Waarom heb je meegedaan en hoe was het om gefilmd te worden?

Het was best wel een stap om aan de documentaire deel te nemen. Ik had in het begin begrepen dat het om de leerling zou draaien, maar gaandeweg in de voorbereiding bleek dat de leerkracht ook een prominente rol zou gaan spelen. Hierdoor heb ik toch getwijfeld om er aan deel te nemen. Uiteindelijk toch overstag gegaan, dit om te laten zien dat je veel kunt bereiken met kinderen met o.a. een taalachterstand en hoe dankbaar het is om met onze kinderen te werken. In het begin was het heel raar om een filmploeg in de klas te hebben. Ik was continu bewust bezig met hoe ik over zou komen, wat zouden mensen van mijn Amsterdamse uitspraak vinden. Maar naarmate de tijd verstreek, werd er een band opgebouwd met de filmploeg en ging het veel natuurlijker. Ook de positieve houding en aanmoediging van de filmploeg maakte het een fijne ervaring. De filmploeg werd uiteindelijk een onderdeel van de klas en als ze er waren vielen ze niet meer op. Uiteindelijk heb ik geen spijt dat ik heb meegedaan aan de documentaire.

 

Hoe gaat het nu met je?

Het gaat heel goed met mij. In het begin was het zelfs vreemd dat de filmploeg niet meer aanwezig was. Dit schooljaar weer een groep 7. Er begint weer een nieuwe uitdaging om ook uit deze groep kinderen te halen wat er in zit en ze op weg te helpen naar hun rol in de maatschappij.

 

#kansengelijkheid #documentaire #human #onderwijs #amsterdamnoord #strijder