FAQ over sloop en nieuwbouw OBS De Weidevogel

 

Waarom heeft de school nieuwbouw nodig?

Het huidige schoolgebouw is gedateerd. Het pand is sterk verouderd en past niet meer bij deze tijd. Voor het innoveren van ons onderwijs is het belangrijk dat er een gebouw is dat daar ruimte aan biedt. We gaan voor toekomstbestendig onderwijs in Ransdorp, dat is belangrijk voor de leerlingen, hun ouders en voor de vitaliteit van de dorpskern. Daar hoort goede onderwijshuisvesting bij.

 

Hoeveel leerlingen passen er in het nieuwe schoolgebouw?

Gemeente Amsterdam heeft berekend dat er op basis van demografische ontwikkelingen in Ransdorp plek moet zijn voor 203 leerlingen (4-12 jaar). Schoolbestuur Innoord hield rekening met 210 leerlingen, de prognose van de gemeente is leidend. In het nieuwe schoolgebouw is plek voor zo’n 200-225 leerlingen.

 

Hoe groot wordt het nieuwe schoolgebouw?

Zowel de gemeente als de school vinden het belangrijk dat de nieuwbouw past bij het historisch karakter van Ransdorp. De nieuwe school wordt in vierkante meters kleiner dan de huidige gebouwen. De omvang van de huidige drie gebouwen is bij elkaar opgeteld 2.467m².

 

Nummer 31 903m²
Nummer 29 1.081m²
Nummer 19 483m²
Totaal 2.467m²

 

Het pand op huisnummer 19 blijft staan, huisnummers 29 en 31 worden gesloopt. In totaal wordt er dus 1.984m² gesloopt. De omvang van de nieuwbouw wordt 1.867m².

 

Om te kunnen bepalen hoe groot een school moet worden is er een formule die in heel Amsterdam gebruikt wordt: 200m² + 5,03m² x het aantal leerlingen. Voor De Weidevogel komen we met deze formule uit op 1.221m². Daarnaast komt er een gymzaal en plek voor een voorschool voor in totaal 646m².

 

Past dit ontwerp binnen het beschermd dorpsgezicht?

Zoals gezegd vinden we het belangrijk dat het ontwerp past bij Ransdorp. Het plan dat nu voorligt voldoet aan de redelijke eisen van welstand. Schoolbestuur Innoord heeft de nieuwbouwplannen, het volume en de inpassing vooraf besproken met de stedenbouwkundige en de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit van de gemeente. Aan de hand van die gesprekken zijn de plannen bijgesteld en is het gebouw in massa verkleind. Verder verkleinen is niet mogelijk zonder de schuine daken weg te laten uit het ontwerp. In dat geval zou het ontwerp architectonisch niet meer aansluiten bij het beschermd dorpsgezicht van Ransdorp. De gemeente Amsterdam (zowel centrale stad als stadsdeel Amsterdam) en het schoolbestuur werken daar dus hecht in samen. Zo zorgen we er samen voor dat leerlingen en leraren straks fijn kunnen leren en werken in het nieuwe gebouw dat past binnen het beschermd dorpsgezicht.

 

Past de nieuwbouw in wet- en regelgeving?

Stadsdeel Amsterdam-Noord heeft een omgevingsvergunning verleend omdat de bouwplannen niet in strijd zijn met goede ruimtelijke ordening. Daar zijn schoolbestuur Innoord en basisschool De Weidevogel erg blij mee. We vinden het belangrijk dat de nieuwbouwplannen aan wet- en regelgeving voldoen. Het stadsdeel is tot deze conclusie gekomen omdat de nieuwbouwplannen afgelopen tijd zijn aangepast aan de stedenbouwkundige randvoorwaarden. Daarbij is rekening gehouden met de belangen van zowel de omwonenden als de school en het schoolbestuur. De goothoogte is bijvoorbeeld op verzoek van omwonenden naar beneden bijgesteld.

 

Wanneer staat nieuwbouw gepland?

De planning is dat het huidige schoolgebouw in 2025 gesloopt wordt en dat de bouw daarna kan beginnen en in 2027 kan worden afgerond.

 

Kan de planning uitlopen?

Jazeker. Een planning is altijd dynamisch. Door uiteenlopende oorzaken, kan het zijn dat de planning uitloopt. In dat geval laten we ouders en omwonenden dat zo snel mogelijk weten. We hopen en verwachten echter dat de planning realistisch is.

 

Komt er een bouwweg?

Dat is wel onze grote wens omdat een bouwweg ervoor zorgt dat er geen bouwverkeer door het dorp moet. De eigenaar van de grond is akkoord met het gebruik van de grond als bouwweg. Hiervoor is inmiddels een overeenkomst gesloten. We doen op dit moment ook enkele onderzoeken naar flora en fauna, die in november zijn afgerond waarna de vergunning kan worden aangevraagd.

 

Wat is de status met betrekking tot rechtszaken?

De zitting is (naar verwachting) in november 2024, de uitspraken volgen naar verwachting enkele maanden later.

 

Wat is een comfortregeling?

In 2017 spraken school, Innoord en de gemeente al over nieuwbouw voor OBS De Weidevogel. Destijds was al duidelijk dat het huidige gebouw aan vervanging toe is. We zien nu dat het proces om tot nieuwbouw te komen, meer tijd nodig heeft. Dat brengt extra kosten met zich mee. Bijvoorbeeld door prijsstijgingen in de bouw, maar ook juridische en proceskosten lopen op. Innoord heeft aan de gemeente financiële ruggensteun en comfort gevraagd (comfortregeling) zodat we samen onze ambitie kunnen waarmaken.

 

Er komt een gymzaal in het gebouw. Hoe groot wordt die?

De gemeente en De Weidevogel vinden beweging, sport en spel een cruciaal onderdeel van het onderwijs. Sterker nog; elke school is verplicht bewegingsonderwijs te bieden. De nieuwe school krijgt daarom een eigen gymzaal. Hier zijn landelijke regels voor; het is niet de bedoeling dat leerlingen onder schooltijd ver moeten lopen of fietsen naar de gymles. De grootte van de gymzaal (552m²) past bij het schoolgebouw en voldoet aan de eisen van de Koninklijke Vereniging voor Lichamelijke Opvoeding.

 

Wordt de gymzaal ook buiten schooltijd gebruikt?

We vinden het belangrijk dat we duurzaam omgaan met ruimte en energie. Daarom is het goed als de gymzaal ook buiten schooltijd gebruikt wordt. De gemeente Amsterdam heeft dit vastgelegd in de lokale regelgeving; een gymzaal mag ook gebruikt worden door omwonenden. Zo profiteren zo veel mogelijk van publieke middelen. In de avonden en weekenden komt de gymzaal dus in principe beschikbaar voor initiatieven uit de omgeving.

 

Hoe zit het met de verkeers- en parkeerdruk?

De school wordt niet groter dan de huidige situatie. Het voedingsgebied blijft ook gelijk. Daarom verwachten de experts van de gemeente dat de verkeers- en parkeerdruk niet toeneemt. Bezoekers van de gymzaal wordt gevraagd zo veel mogelijk met de fiets te komen.

 

Wat doen we bij overlast of schade bij sloop en nieuwbouw?

Wij stellen voorop dat wij ons bij de sloop- en bouwwerkzaamheden houden aan de wet- en regelgeving. We hebben alle vertrouwen in de bekwaamheid van de aannemer(s). Dit is wat we hebben afgesproken:
● Er wordt gewerkt met een sloopschaar, in plaats van een sloophamer. Zo voorkomen we trillingen zo veel mogelijk.
● Heiwerkzaamheden zijn trillingsarm, we gebruiken geboorde palen.
● Er wordt geen damwand geplaatst en geen water onttrokken aan de bodem.
● We hogen op met lichtgewicht materiaal.
Zo zorgt de aannemer ervoor dat de sloop- en bouwwerkzaamheden zo min mogelijk overlast voor omwonenden verzorgen. Mocht dat onverhoopt toch gebeuren, dan is de aannemer verzekerd. Aan de hand van een nulmeting en een schade-expert wordt dit verder afgehandeld door de verzekering.

 

Wat gebeurt er als er toch te veel trillingen zijn?

Allereerst doen we er alles aan om dit te voorkomen. De aannemer houdt zich aan alle wettelijke eisen met betrekking tot trillingen, hierop zullen we actief toezien. Er zijn metingen verricht door een erkend bureau zodat we een referentiekader hebben tijdens de bouw. Als het bij uitzondering tóch gebeurt dat er te veel trillingen zijn, zal de aannemer ter plaatse direct aanvullende maatregelen nemen.

 

Welke route neemt het bouwverkeer?

We willen de overlast voor omwonenden tot een minimum beperken. Daarom onderzoeken we de mogelijk voor een tijdelijke bouwweg door het weiland aan de westzijde. We zijn bezig met de nodige ontheffingen en onderzoeken. Zodra we hier uitsluitsel over kunnen geven, informeren we u.

 

Krijgen we overlast van bouwverkeer in de Dorpsstraat?

Als de bouwweg aangelegd is zal er geen bouwverkeer meer over de Dorpsweg rijden. Overlast vanuit de bouw helemaal voorkomen is onmogelijk omdat het verkeer ook richting het dorp moet rijden. Tijdens de werkzaamheden gaat het om enkele grote verkeersbewegingen per dag. Tijdens de sloop- en bouwperiode is er geen schoolverkeer. De totale verkeersdruk op de Dorpsweg neemt in deze periode dus juist af. We begrijpen heel goed dat bouwverkeer voor omwonenden storend kan zijn. U kunt erop vertrouwen dat de aannemer de overlast tot een minimum zal beperken. We hopen op uw begrip.

 

Op welke tijden wordt er gesloopt of gebouwd?

Er wordt gewerkt op maandag tot en met vrijdag gewerkt van 07.00 tot 17.00 uur. Op zaterdagen wordt er in principe niet gewerkt. Later beginnen of eerder stoppen zou betekenen dat het bouwproces langer duurt. Deze werktijden voldoen aan de wet- en regelgeving die hiervoor geldt.

 

Wordt het huidige schoolgebouw nog onderhouden?

Uiteraard zorgen we ervoor dat de leerlingen en leraren van De Weidevogel kunnen leren en werken op een veilige plek. Alle noodzakelijke onderhoud wordt uitgevoerd zolang de school en het plein in gebruik is. Grote aanpassingen, zoals renovatie of groot onderhoud, worden uiteraard niet meer gedaan.