hamburger

Diane van Meetelen

Mogen wij aan je voorstellen: Diane van Meetelen, portret nummer 7 in onze serie Muren breken, meters maken.

In onze koersnotitie 2019-2023 vertellen wij hoe wij de toekomst van het onderwijs zien. Een belangrijk onderdeel daarvan is dat we niet alleen op school lesgeven, maar ook bij en met partners in de buurt. Educatie op locatie, dus. Wij vroegen onze collega’s naar hun ideale leslocatie in Noord.

‘Mijn naam is Diane van Meetelen en ik geef les aan de kleuters op de IJdoornschool. Ik kom uit een typisch ondernemersgezin. Mijn vader was eigenaar van een kledingverhuurbedrijf in Leiden. Iedereen kwam bij ons in de winkel, van jong tot oud, van rijk tot arm en uit alle culturen. Op mijn achttiende richtte ik mijn eerst eigen bedrijf op: een kinderdagverblijf. Na drie jaar heb ik het bedrijf verkocht en heb ik een jaar op een privé school in Engeland gewerkt. Terug in Nederland heb ik aan de Pabo in Oegstgeest gestudeerd en gaf ik les op een school met 850 leerlingen. Samen met mijn kleuters, schreef ik een kinderboek  Tovenaar Twinkel , in 2005 , dat is uitgegeven tijdens de Kinderboekenweek. Alle kinderen die ‘anders’ waren kwamen bij mij in de klas. Als ondernemers dochter kwam mijn ervaring goed van pas: Ik leerde thuis in oplossingen te denken, door te zetten, risico’s durven te nemen, flexibel en sociaal te zijn! Dat wil ik kinderen heel graag leren! Om me verder te ontwikkelen heb ik nogmaals  gestudeerd in leiden aan de HS. Leraar Omgangskunde 2e graad. Met deze LB bevoegdheid heb ik les gegeven op het MBO, het vmbo en op de Praktijkschool. Sinds begin 2019 ben ik terug in het primair onderwijs. En ik ben hier helemaal op mijn plek!’

‘We zijn hier bij Emos Grill & Döner, een horecazaak op het Waterlandplein van de vader van een van mijn leerlingen. Ik vind het belangrijk om een goede band op te bouwen met de ouders van mijn leerlingen, vandaar dat ik ze ook geregeld buiten de school bezoek. Daarnaast laat ik graag zien wat deze buurt te bieden heeft. Maar bovenal wil ik graag laten zien dat kinderen later niet alleen in een winkel kunnen gaan werken, maar er misschien ook wel zelf een kunnen openen. Met mijn leerlingen zou ik vragen proberen te beantwoorden zoals: Wat heb je nodig om een eigen zaak te beginnen? Wat moet je ervoor kunnen? Hoe zit het met de wet- en regelgeving? Het is mijn taak mijn leerlingen te inspireren en te stimuleren over hun toekomst na te denken en veel te verwachten van het leven. Ik wil ze graag leren om “uit de box” te denken en dat dromen zeker kunnen uitkomen als je er in blijft geloven.’

Ook geïnspireerd om bij Innoord te werken en heel Amsterdam Noord als lesmateriaal te gebruiken? Kijk dan op https://dewerkplekvanjeleven.nl/!