hamburger

Mariska van Meurs

Maak kennis met Mariska van Meurs, portret nummer 27 in onze serie #talentgroeitinnoord.

Ik ben Mariska van Meurs, ik ben moeder van twee kinderen en die zitten op de montessorischool van Innoord. Als ouder ben ik altijd heel erg betrokken geweest bij de school van mijn kinderen, ik heb geholpen met het organiseren van feesten en met van alles en nog wat. Toen hoorde ik dat hier bij Het Vogelnest een functie vrijkwam op de administratie. Ik ben begonnen met acht uur en dat breidde zich al snel uit naar 24. Daarnaast werk ik nu ook acht uur als eventmanager op de Montessorischool Boven ‘t IJ  in de Azaleastraat. Ik heb veel verschillende taken. Alles wat ik leuk vind trek ik naar me toe, dus het is heel erg afwisselend. In een administratieve functie op een school ondersteun je het team, maar met de administratie kan je de school ook een beetje vormen. Verder heb ik heb veel contact met ouders. Collega’s zeggen weleens dat ze erg blij met mij zijn en dat voelt heel fijn. Ik heb verschillende functies in het bedrijfsleven gehad. Zo heb ik onder andere gewerkt bij een bank, op de afdeling personeelszaken van een groot telecombedrijf en als projectmanager bij een marketing- en communicatiebureau, maar het leukste is toch wel op een school werken. Ik ben hier ook echt op mijn plek. 

Wat versta jij onder talent?

Ik merk dat je talent heel je leven bij jezelf kan ontdekken; je wist niet dat je het had en dan ontdek je ineens dat je ergens talent voor hebt. Soms ben je in het begin een beetje onzeker en bang omdat je iets nog nooit hebt gedaan, maar het is zonde als je het om die reden niet probeert. Dus als er iets is waarvan je denkt, dat lijkt me erg leuk; niet bang zijn en gewoon proberen. Ik probeer dat zoveel mogelijk over te brengen op mijn eigen kinderen en dat doen de leerkrachten op Het Vogelnest ook, om zoveel mogelijk talent uit de kinderen halen.

Hoe gaan ze op deze school met talent om?

Hier op school zie ik heel erg dat ‘doen is ontdekken’ werkt. Ook laten ze leerlingen dingen zien. Je kan wel iets vertellen en misschien een plaatje tonen, maar je kan ook ergens naartoe gaan om het in het echt laten zien. In groep 1/2 beginnen ze daar al mee. Is het thema bijvoorbeeld gezond fruit, dan nemen ze ook echt fruit mee. En als ze het over planten hebben dan gaan ze de moestuin in, zaadjes planten en kijken hoe planten groeien. Op die manier kunnen ze echt ervaren, aanraken, voelen en zien hoe iets groeit.

Wat is er nodig om talent omhoog te halen? 

In de eerste plaats dat je goed naar het kind kijkt, om te zien wat zijn of haar behoefte is. Ik heb bijvoorbeeld mijn eigen kinderen verschillende sporten laten beoefen, zodat ze zelf hebben kunnen ontdekken wat bij hen past. Hier op school heb je Wijsneus, dat is een naschools programma dat verschillende dingen aanbiedt, zoals tien keer handbal, koken of een andere activiteit. Kinderen kunnen dan kijken wat ze leuk vinden. Tijdens het schoolprogramma hebben we dit ook met muziek; vanaf bepaalde groepen leren ze muziekinstrumenten spelen en ieder halfjaar wisselt het instrument, zodat kinderen zelf kunnen ervaren welk instrument het beste bij hen past.

Wat wil je kinderen meegeven voor de toekomst?

Vertrouw in jezelf! En als je een droom hebt, vind ik het belangrijk dat je die gaat volgen, want misschien komt daar wel veel meer uit!