hamburger

Marjan Schenk

Maak kennis met Marjan Schenk, portret nummer 40 in onze serie Talent groeit Innoord.

‘Ik ben Marjan Schenk, 58 jaar en woonachtig in Zaandam. Voorheen was ik kleuterleidster, leerkracht en onderwijsconsulent bij Zaan Primair. Vanuit de functie onderwijsconsulent had ik al contact met Innoord. Toen mijn baan door het bestuur van Zaan Primair werd opgeheven, heb ik contact gezocht met Innoord. Innoord zocht op dat moment geen onderwijsconsulent, maar wel een opleider in de school. Die baan leek mij een leuke uitdaging en bood mij de gelegenheid om een switch in mijn carrière te maken. Tot op de dag van vandaag heb ik daar geen spijt van; zowel niet van de functie als van het werken bij Innoord. Mede omdat er ruimte is waardoor ik mijn werkzaamheden als onderwijsconsulent kan blijven uitvoeren.’

Wat versta je onder talent?

‘Talent is een aangeboren kwaliteit die soms al ontdekt is, maar soms ook nog helemaal niet. Als je de kans krijgt om je talent in te zetten accelereer je, zit je in je kracht, floreer je. Sommige talenten zijn heel zichtbaar voor de buitenwereld – denk aan een artiest – andere vallen minder op, maar zijn minstens zo belangrijk en vaak het interessantst.’

Welke omstandigheden of omgevingsfactoren zijn belangrijk om talent van leerlingen tot ontwikkeling te laten komen?

‘Ik denk dat iedereen alle talenten van nature in zich heeft. Alleen bepalen omstandigheden en omgevingsfactoren vaak welke talenten naar boven komen. Wanneer je bijvoorbeeld thuis niet gestimuleerd wordt om je te ontwikkelen of met cultuur in aanraking komt, is het moeilijk om je talent daarin te ontdekken.’

Wat zet jij in om talent bij leerlingen te ontdekken of te ontwikkelen?  

‘Wat ik vooral doe is luisteren, vragen en doorvragen. Als opleider in de school zie ik het als mijn taak om bewustwording van een talent onder studenten of startende leerkrachten te bevorderen. We weten altijd wel te benoemen wat we niet goed doen, maar verwoord maar eens waar je wel goed in bent. Daar help ik bij, iemand in zijn of haar kracht te zetten en stimuleren om zijn of haar talenten te ontdekken en die te ontwikkelen. En ook bij het werken naar een ideaalbeeld of een einddoel. Ik vraag ook altijd waarom iemand een bepaald doel wil behalen. Denk je dat het van je verwacht wordt, of voel je vurig dat je het wil bereiken?’

Kun je een mooi voorbeeld geven van een moment waarop je talent bij een leerling ontdekte?

‘Het is onmogelijk om één voorbeeld te noemen, want ik zie in iedereen iets en iedereen heeft even veel talenten. Maar wat ik altijd mooi vind, zijn de momenten dat een student of startende leerkracht zelf zijn of haar vooruitgang ziet. Het eurekamoment. Ik kan er erg van genieten als ik zie dat iemand ergens hard voor werkt en dat dat zijn vruchten afwerpt. Als iemand zijn of haar doel bereikt.’

Ook geïnspireerd om bij Innoord te werken en talent te ontdekken? Kijk dan op https://dewerkplekvanjeleven.nl/

#dewerkplekvanjeleven