hamburger

Merel Müller van Oosterwijk

Mogen wij aan je voorstellen: Merel Müller van Oosterwijk, portret nummer 4 in onze serie Muren breken, meters maken.

In onze koersnotitie 2019-2023 vertellen wij hoe wij de toekomst van het onderwijs zien. Een belangrijk onderdeel daarvan is dat we niet alleen op school lesgeven, maar ook bij en met partners in de buurt. Educatie op locatie, dus. Wij vroegen onze collega’s naar hun ideale leslocatie in Noord.

‘Ik ben Merel van Oosterwijk en ik sta voor groep 4/5 op IKC NoordRijk. Vijftien jaar geleden ben ik begonnen als leerkracht in het basisonderwijs in Amsterdam Nieuw West. Ik heb voor alle groepen gestaan, behalve de kleuters. Sinds vier jaar ben ik ook cultuurcoördinator. Dat ik van Nieuw West naar Noord ben overgestapt komt doordat ik op het schoolplein, tijdens het ophalen van mijn eigen kinderen, gevraagd ben door de toenmalige directeur. Dichter bij huis werken leek me fijn, vandaar dat ik nu al weer een paar jaar op loopafstand van huis op de school van mijn kinderen werk.’

‘Innoord is een prettige organisatie om voor te werken. Zo ben ik heel blij met de inspiratiemiddagen die twee keer per jaar georganiseerd worden en vind ik het mooi dat er verbindingen worden gelegd met Noordse culturele bedrijven zoals Eye, Nieuw Dakota en Tolhuistuin. Maar ook verbinding met medewerkers van alle Innoordscholen onderling. Ik zou nog graag een keer meedoen met “Jouw school, mijn school”, waarbij je een dag mee kunt lopen met een collega op een andere school. Liefst wel iemand die ook een combinatieklas heeft. Kom maar door met die aanmeldingen!’

‘We staan hier bij de street art op de NDSM-werf. In mijn ogen het mooiste stukje van Amsterdam Noord. Ik hou van het ruige en ongepolijste van deze plek. Op elk hoekje is wel iets te zien. Mijn man en ik hebben hier zelfs onze trouwfoto’s laten maken, zo dol ben ik op deze plek. En ook in de klas heb ik al iets gedaan met graffiti. Voor de verjaardagskalender heb ik mijn leerlingen gefotografeerd voor een muur. Daar hebben ze zelf met graffitiletters hun naam en geboortedatum op gezet. Die combinatie van fotografie en zelftoegevoegde creativiteit vind ik erg interessant.’

‘Fietsend langs de muurschilderingen borrelen de lesideeën op. Ik zou foto’s kunnen maken van details die mijn leerlingen vervolgens kunnen zoeken tijdens een speurtocht, ik zou ze kunnen vragen een verhaal te bedenken bij de tekeningen die ze zien, ik zou een graffiti artist kunnen vragen een demonstratie te geven of ik kan de klas vertellen over de recente geschiedenis (Eberhard van der Laan) en de minder recente geschiedenis (Anne Frank) van Amsterdam. En zo kan ik nog wel even doorgaan.’ 

Ook geïnspireerd om bij Innoord te werken en heel Amsterdam Noord als lesmateriaal te gebruiken? Kijk dan op https://dewerkplekvanjeleven.nl/!