hamburger

Natasja Spackler

Maak kennis met Natasja Spackler, portret nummer 35 in onze serie Talent groeit Innoord.

‘Mijn naam is Natasja Spackler. Sinds vijf jaar ben ik directeur van De Krijtmolen. Ook ben ik coördinator van de Voorsprong, de huisacademie van Innoord. Voordat ik bij Innoord begon was ik leerkracht, ib’er, bouwcoördinator en directeur in Zaanstad. Het leukste aan mijn werk vind ik bezig zijn met ontwikkeling. De ontwikkeling van de school, het team, de leerlingen en mezelf. Het team van De Krijtmolen is erg enthousiast en enorm gericht op ontwikkeling. Daardoor lukt het ons om het eigentijdse onderwijs te bieden dat onze leerlingen verdienen.’

Wat versta jij onder talent?
‘Het is iets dat je van nature in je hebt, hoewel je je daar niet altijd van bewust hoeft te zijn. Je krijgt er energie van, wordt er enthousiast van en wil het graag verder ontwikkelen. Dat kan door middel van bewustwording of trainingen.’

Wanneer kwam je voor het laatst met talent in aanraking?
‘Dat gebeurt gelukkig aan de lopende band. Ik vind het mooi dat wanneer iemand ergens een talent voor heeft, het die persoon heel gemakkelijk afgaat. Het lijkt vanzelf te gaan. Deze persoon heeft dan een bepaalde energie en brengt die ook over op anderen. Daar geniet ik van.’

Wat zet jij in om talent te ontdekken?
‘Ik ben vaak met collega’s in gesprek over hun interesses, ambities en talenten. Ook observeer ik mijn collega’s regelmatig en wijs ik ze er soms op als ik denk dat iets goed bij ze past. Mijn medewerkers zijn het belangrijkste wapen van onze school. Goed en tevreden personeel zorgt voor goed onderwijs. Ik geef ze de ruimte door ze te stimuleren en te motiveren zich verder te ontwikkelen. Dat kan onder andere bij de Voorsprong. Daarom vind ik het belangrijk deze huisacademie mede op te zetten.’

Wat is belangrijk voor talentontwikkeling?
‘Ik vind het belangrijk dat onze leerlingen met veel verschillende vakken kennismaken. Vanaf volgend schooljaar krijgen onze kinderen uit groep 1 t/m 5 een breder aanbod. In groep 6 t/m 8 wordt dit omgezet in keuzevakken. De leerlingen kunnen zich zo verder verdiepen in een specifiek vakgebied of zich breed blijven ontwikkelen. Denk aan rekenen, taal & spelling, lezen & Engels of wereldoriëntatie & digitale geletterdheid. Onze leerkrachten bepalen op basis van hun persoonlijke interesses welke keuzevakken zij het liefst willen geven en kunnen zo ook hun eigen talenten verder ontwikkelen en het plezier in hun werk vergoten.’

Ook geïnspireerd om bij Innoord te werken?
Kijk dan op https://dewerkplekvanjeleven.nl/

#dewerkplekvanjeleven