hamburger
Nina Leerkracht Basisonderwijs Amsterdam Noord

Nina Vink

Afgelopen week spraken wij met Nina Vink op het Vogelnest. Dit is portret nummer 23 in onze serie #talentgroeitinnoord.

‘Ik ben Nina Vink, 41 jaar. Ik zit sinds 2002 in het onderwijs. Ik ben begonnen op OGO onderwijs en daarna werkte ik op een internationale school. Daar heb ik ook les gegeven in de onderbouw van het middelbare onderwijs. Dat was ontzettend leuk, maar ik begon de diversiteit in lessen in het basisonderwijs te missen. Van aardrijkskunde tot aan rekenen; daarin kan ik mijn passie kwijt. Ik voel mij het meeste thuis in de bovenbouw. Toen ben ik bij Innoord gaan werken, ik werk nu ongeveer vijf jaar op het Vogelnest. Op dit moment sta ik voor groep 8 en daar heb ik veel plezier in.’

| Wat doe jij om talent in de klas naar voren te laten komen? |
‘Ik probeer de leerlingen zoveel mogelijk verschillende dingen aan te bieden om talenten te kunnen ontdekken. Ik geef ze kansen om talenten te ontdekken. Ik maak hier ook echt tijd voor vrij door vakken aan elkaar te koppelen en echt boven de methode te staan. De kennis van de reguliere lessen die zit er wel bij de leerkrachten. Als je de tijd die je gebruikt om die lessen voor te bereiden inkort, dan kan je ook een keer iets anders doen. Sommige lessen verander ik of deel ik anders in. Zo hadden we bijvoorbeeld een les over gedichten maken. Dan denk ik; ‘’Dat doen we later, bijvoorbeeld bij Sinterklaas.’’ Dan heb ik ruimte vrij om naar buiten te gaan of een poëzieroute te lopen. Om dit te kunnen doen moet je wel durven, je moet de methode en de planning meer loslaten. Hierbij draagt het fijne team op school ook erg bij; mijn collega’s geven mij motivatie en kansen om talenten bij mijn leerlingen te ontdekken.
Zo heb ik bijvoorbeeld met de leerlingen speldenkussens gemaakt, hiervoor had ik mijn naaimachine meegenomen. We gaan ook figuurzagen en ik heb soldeerbouten in de klas. Zo kunnen de leerlingen van alles proberen. Sommige talenten zijn meteen duidelijk en andere zitten meer verborgen. Die moet je eruit ziet te krijgen. Zo had ik een keer een jongetje in de klas dat heel rustig en stil was. We gingen toen met de klas naar een klimmuur en niemand durfte tot bovenin te klimmen. Toen zat hij ineens helemaal bovenaan en waren de andere leerlingen ook verbaasd van wat hij kon.
Daarnaast sluit in aan bij de behoeftes, interesses en de belevingswereld van de leerlingen. Er zitten op school veel kinderen met een migratie-achtergrond die veel moeite kunnen hebben met taal. Zo had ik een jongetje in de klas dat het erg vervelend en lastig vond om te schrijven, maar wel heel veel van geschiedenis en aardrijkskunde wist. Als ik hem mondeling de vragen stelde wist hij alles te vertellen, zo behaalde hij toch zijn doelen. Ik merk het nu ook met mijn groep 8, ze gaan straks naar de middelbare school en de eind cito is al gemaakt. Ze geven ook aan dat ze er niet zoveel zin meer in hebben. Toen heb ik mijn lessen gekoppeld aan de middelbare school. Zo hebben we geoefend met ‘leren leren’, hoe ga je dat volgend jaar aanpakken? Ook hebben we geoefend met plannen en samenvatten, allemaal zaken die volgend jaar belangrijk zijn. Ze zijn dan wel gemotiveerd, omdat dit aansluit bij hun belevingswereld en behoefte. Ook zijn we bezig geweest met seksuele voorlichting, ze hebben hier veel vragen over. Ze vragen zich toch af of het normaal is wat ze bij zichzelf zien en hoe ze zich voelen. ‘’Klop ik wel?’’, dat bespreken we dat met ze.’

| Wat zetten jullie als school in om talent te laten groeien? |
‘Wij hebben een heel mooi schoolplein, een natuurschoolplein. Er is ook een moestuin waarin kinderen van alles kunnen leren. Ze kunnen zaadjes planten en daar de ontwikkeling van zien. Dit is vooral voor de onderbouw, ze komen dan al heel jong hiermee in aanraking. In de bovenbouw mogen ze dan naar de Schooltuinen. Het is voor de leerkrachten ook een fijn schoolplein om allerlei buitenlessen te geven; je kan alle kanten op. Ook hebben we hele leuke muzieklessen, gegeven door vakdocenten. In de klassen zitten ook veel muzikale talenten, dat is in die lessen heel leuk om te zien.’

Lees hier meer interviews met onze medewerkers.